Jump to content

Frågor, köp av Mustang -66, el -67 med radsexan


Recommended Posts

Hej! Fantastiskt forum med så mycket kunskap, jag har sökt och sökt och fått svar på en hel del men vill ställa några frågor ändå. Hoppas jag postat i rätt delforum.

Jag är i tankarna att köpa en Mustang (ej cab), helst -66 då har vackrast linjer och snyggast inredning, tycker jag. Tvärt emot många andra så är jag också mest ute efter radsexan med 3-växlad låda. Anledningarna är att jag finner det smäckrare och stiligare på något märkligt vis, eller så vill jag bara inte vara som alla andra :) Nåväl. Har kollat en del på blocket, vet att det finns svensksålda Mustanger med sexan i.

Frågor:

Från -66 var väl den minsta motorn 200:an (ca 120 hkr), även på den svenska marknaden? Ser en del lustiga uppgifter om hästkrafter i annonser.

Bör man se upp med något speciellt med en svensksåld, förutom det mest uppenbara, rosten?

Vad bör en sådan bil jag pratar om kosta ungefär? (såklart beroende på skick också)

Vilka modeller hade nedvevbara bakre rutor -66 respektive -67?

Går det att finna bilen jag efterfrågar med röd inredning?

God kväll!

Link to comment
Share on other sites

Hej! kul att du trillat in på mustanger och hittat vårat forum, välkommen! :)

Jag ska försöka svara så noggrant som jag kan :)

Fråga 1: ja det stämmer bra, följande motoralternativ fanns 1966,

200cid 6cyl 1V 120hp

289cid 2V V-8 200hp

289cid 4V V-8 225hp

289cid 4V V-8 271hp

Fråga 2: om den är svensksåld eller ej spelar inte så stor roll, det är samma regler som gäller. se upp för rost i underrede, skick på motor/växellåda, se upp för fula lagningar dvs tjockt lager med spackel, ta med en magnet och testa om du är misstänksam.

Fråga 3: du svarar mer eller mindre själv på den frågan, det är nästan omöjligt att svara på, då det skiljer i skick och annat. men när jag letade (6år sedan) så låg dom på runt 65-85.000kr i helt okej skick.

Fråga 4: samma svar på bägge, HT och Cab, men eftersom du inte vill ha Cab så är det endast HT i ditt fall. Fastbacken fick inga bakrutor förens 1969 :).

Fråga 5: självfallet finns det bilar med röd inredning. här har du en lista över inredningsalternativen 1966,

Interior Trim Code

Blue w/blue 22

Dark red w/red 25

Black w/black 26

Aqua w/aqua 27

Parchment w/blue D2

Parchment w/burgundy D3

Parchment w/Emberglo D4

Parchment w/black D6

Parchment w/aqua D7

Parchment w/Ivy Gold D8

Parchment w/Palomino D9

Blue & white, luxury 62

Emberglo & parchment, luxury 64

Red, luxury 65

Black, luxury 66

Aqua & white, luxury 67

Ivy Gold & white, luxury 68

Parchment w/blue, luxury F2

Parchment w/burgundy, luxury F3

Parchment w/Emberglo, luxury F4

Parchment w/black, luxury F6

Parchment w/aqua, luxury F7

Parchment w/Ivy Gold, luxury F8

Parchment w/Palomino, luxury F9

Blue, bench 32

Red, bench 35

Black, bench 36

Parchment w/blue, bench C2

Parchment w/burgundy, bench C3

Parchment w/Ivy Gold, bench C8

Parchment w/Palomino, bench C9

Happy hunting! :)

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...