Jump to content

Startrelä+Elschema


Recommended Posts

Hej På er !

Var på crusing till Edsbyn förra onsdagkvällen och efter fikat så ville inte startmortorn hänga med det bara klickade i ett relä under instrumentbrädan men startmotorn var "tyst".

Byglade startrelät en + till spolen (Röd/Blå) och si då startade bilen utan problem, då har vi alltså felet från +matn. på batterit till startrelätsspole och därimellan sitter neutralläges brytaren.

Jag har kollat flera elchemor men det är lite olika ritat.

Nu är frågan är + till nyckel avsäkrad i säkringspanelen mellan pedalerna eller går den direkt och matar nyckeln ?

Och i så fall vilken av säkringarna är det som matar ?

Själv misstänker jag neutrallägesbrytaren, vilken sida av vxlådan sitter den jag har inte varit under och kikat ?

Kontaktstycket från neutrallägesbrytaren sitter det under bilen eller räcker det ända upp i motorrummet isåfall skulle det vara enkelt att bygla där och kolla ?

Är det en enkel sak att byta neutrallägesbrytaren bara man kommer under bilen ?

Hoppas ni får en fin sommar och många trevliga mil i era bilar.

Hälsn Lars i Bollnäs

Link to comment
Share on other sites

Hej På er !

Var på crusing till Edsbyn förra onsdagkvällen och efter fikat så ville inte startmortorn hänga med det bara klickade i ett relä under instrumentbrädan men startmotorn var "tyst".

Byglade startrelät en + till spolen (Röd/Blå) och si då startade bilen utan problem, då har vi alltså felet från +matn. på batterit till startrelätsspole och därimellan sitter neutralläges brytaren.

Jag har kollat flera elchemor men det är lite olika ritat.

Nu är frågan är + till nyckel avsäkrad i säkringspanelen mellan pedalerna eller går den direkt och matar nyckeln ?

Och i så fall vilken av säkringarna är det som matar ?

Själv misstänker jag neutrallägesbrytaren, vilken sida av vxlådan sitter den jag har inte varit under och kikat ?

Kontaktstycket från neutrallägesbrytaren sitter det under bilen eller räcker det ända upp i motorrummet isåfall skulle det vara enkelt att bygla där och kolla ?

Är det en enkel sak att byta neutrallägesbrytaren bara man kommer under bilen ?

Hoppas ni får en fin sommar och många trevliga mil i era bilar.

Hälsn Lars i Bollnäs

Om jag har förstått det rätt, menar du att brytaren till neutralläget sitter mellan batteri + och inmatningen till startrelä? I så fall är det felkopplat. Nyckeln går inte via säkringsdosan vad jag vet.. Om det är neutralbrytaren som bråkar, har du provat att vicka lite på växelväljaren? Det kan vara glappkontakt.

Link to comment
Share on other sites

Vid torpedväggen finns en sladd me kontakstycke för 4 sladdar denna går vidare till neutralläges brytaren, dela där och bygla som de gör på de manuella bilarna så vet vad som är sönder :-))))

Link to comment
Share on other sites

Kanske den som aktiverar startmotorn har lagt av. Jag minns inte vad delen heter. Hur är det med jordningen mellan startrelä och chassi? Är det färg eller rost däremellan, blir det dålig kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Hej Lasse!

Jag har ett liknande fel på min 66:a och efter en hel del arbete så hittade jag felet med en trasig regulator. Jag bytte den och sedan har startmotorn fungerat klanderfritt.

Link to comment
Share on other sites

Hej Kungen !

Intressant med ditt svar men vad menade du med regulator ? är det neutrallägesbrytaren ?

Provade att starta bilen flera gånger i dag och då gick det felfritt med nyckeln i tändningslåset men misstänker att felet återkommer snart igen.

Jorden till startrelät tror jag inte är felet pga. jag får fart på startmotorn när jag lägger en + direkt på spolen på startrelät den blå/röda kabeln.

Hoppas att alla ni där ute har haft en trevlig helg.

Hälsn från Lars i Bollnäs

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...