Jump to content

Motorstörningar renoverad 302:a


stickan ht-68

Recommended Posts

Hej. Har en motorstörning som jag inte kommer underfund med. Kärran är en -68 HT med -74;ans 302:a. Motorblocket är är borrad 0,30. Utöver det så har jag ett komplett Edelbrocks top engine power kit instoppad, K.B kolvar flat top,Holly 4 ports 670 med elektrisk choke, long hedders + 2,5" Flowmasters avgassystem, Petronix brytarlöst, men med Fords orginal strömfördelare samt en totalrenoverad C4.Problemet är, vid start av kall motor och jag lägger i drivern eller backen så dör motorn med en gång. Jag måst vänta ca 3-4 minuter till jag har fått någorlunda temperatur i motorn, då funkar det bra att komma iväg. Sen vid vanlig landsvägskörning 90 km så bluddrar den så gott som hela tiden vid minimalt gaspådrag, trycker jag på lite grann så försvinner det. Den axelererar helt perfekt vid vid fullt gaspådrag utan några som helst störningar. Jag vore tacksam för tips var jag ska börja söka någonstans. Problemet fanns inte när jag hade orginaldelarna i motorn.

Mvh

Stig Magnusson

Link to comment
Share on other sites

Min dog också så fort jag la i en växel (68:a 302,c4). Löste sig efter lite justering av blandskruvarna på förgasaren o lite högre tomgång. Man ska ju alltid börja med det enklaste (och blligaste).

Är det "edelbrock 2091" paketet du har på motorn? Hur funkar det annars? Gav det utlovad effekt?

Mvh Henke

Link to comment
Share on other sites

Hej och tack för tipset. Jo, det är 2091 paketet. Fick det välambulerat och inget saknades. Det enda jag bytte ut var stötstängerna mot härdade samt lade dit rullvippor.Byte även ut vevaxelbultarna mot ARP bultar. Efter jag hade monterat ihop delarna, passade utan problem bara "bolt on" så gjorde jag min första provstart. När den drog igång så hörde man att det var ett helt annat klipp i motorn.Efter inkörningsperioden har jag börjat att trycka på lite och nån gång med full effekt.Det är ett jädrans drag kan jag lova dig. Inget läckage och inget slammer eller andra konstiga ljud heller.Har kört ca 100 mil nu utan nåt som helst problem Det enda är motorstörningen jag har just nu.Jag var själv ute efter en kärra med lite mer drag i och det fick jag, över alla mina förväntningar.Har ej testat effekten men jag tror nog att kitet håller vad det lovar. Någon på forumet som vet var man kan göra ett enklare test på bakhjulen.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

För mig verkar du ha ett chokeproblem eftersom den går bra när den blir varm. När jag köpte min 69:a med 302 c4 automat och en automatchoke som var kass så kopplade jag bort den och fick följdaktligen samma problem som du har. Det var bara att vänsterbromsa och jämka med gaspedalen tills motorn blev driftsvarm tills jag monterade ett kit med manuell choke.

Link to comment
Share on other sites

Förgasaren är ju sprillans ny 4 ports 670 med elshoke. Tog bort luftfiltret innan jag åkte utomlands på sem och testade shoke spjället vid kall motor. Från helt stängd så öppnade den helt på ca 4 minuter. Ändrade om öppningstiden så nu öppnar den på ca 2-3 minuter men problemet återstår.Får väl testa blandskruvarna när jag återkommer från semestern.Jag får själv hålla på att jämka med gasen för att komma iväg vid kall motor men det är knappt man kommer iväg vid starten men efterhand som motortempen blit högre så går den bättre och bättre utom vid jämn landsvägskörning (90km) då hackar den lite.Kan det ha att göra något med tändningen, jag har ca 8 graders förtändning nu, det är ju ett helt nytt kitt som jag har i motorn nu.

Link to comment
Share on other sites

Håller med föregående, byt till större munstycke. Rycker det på jämn gas får den för lite... Läser Holley 670 i texten - inte 570?

Kör själv en 302 med 570 vilken jag nästan omgående byggde om till manuellchoke... föll mig bättre i smaken.

Beträffande Edelbrocks kitt kan jag bara hålla med... satte ihop två motorer med deras Top End-kit i våras och allt passade klockrent. En 5.0 och en 351W och på femnollan satte vi i en rätt rå rullkam istället... den motorn går bra nu - riktigt bra...

Kan varmt rekommendera deras kitt om man vill ha så komplett som möjligt...

Link to comment
Share on other sites

Justera tändningen och anpassa tändkurvan efter vad din motor behöver.

Utgångsläge kan vara 10-12 grader grundinställning vid tomgång, max utslag mellan 32-36 grader vid ca 2400-2800 varv. Byt till justerbar vakuumklocka och bolla med fjädrar i fördelaren. Du kanske behöver korta av vikternas rörelsebana.

När du har detta rätt, ger du dej in på förgasaren.

Link to comment
Share on other sites

Hittade en länk om elchoken på Hollyn på forumet, att man inte ska koppla elchokens +kabel till tändspolen, precis som jag gjorde. Kan det ha någon inverkan på motorstörningen och var är lämpligast att koppla in +kabeln i så fall.Kan något ha blivit skadat vid den felkopplingen. Tror också på Thomas ide att börja med tändningen först.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...