Jump to content

Hög bränsleförbrukning


NackaBosse

Recommended Posts

Hej!

Som ganska nybliven Mustangägare tog jag mig för att mäta bränsleförbrukningen mellan två tankningar. Efter att tankat fullt (98 oktan), tankade jag fullt igen efter 20 mil. Det gick i 54 liter! Alltså 2,7 l/mil. Har under dessa mil kört ungefär hälften landsväg, 80-90 km/tim samt hälften glidarkörning. Jag tycker det verkar mycket. Det mesta på bilen är original, såsom luftfilter, tändsystem med brytarspetsar m.m.

Bilen har trestegad automat och jag tycker varvtalet låter högt, även i farter runt 80-90 ((Har ingen varvräknare).

Om det inte är normalt, hur kan man få ned förbrukningen. Byta munstycken i förgasaren? inställning av densamma? byta till brytarlöst tändssystem? Vad mera?

mvh

Bosse

Link to comment
Share on other sites

Förgasaren troligen slut.

Renovera eller byt ut.

Tändning ska räcka med vanlig service. Brytarlöst gör inte så mycket på förbrukningen...Mest bekymmersfritt.

Utväxlingen får du kolla upp det gör mycket på förbrukningen.

Rulla bilen på mark och titta hur många varv kardanen snurrar på 1 hjulvarv.

Brukar vara 2.79 till 3.0 utväxling

Är allt original ska den gå på dryga ca 1.4 l/mil eller strax under i blandad körning

Link to comment
Share on other sites

Jovisst, men så himla fel kan den väl ändå inte visa så att det nästan motsvarar en fördubbling.

Du menar alltså att jag skulle kört 40 mil och inte 20, som vägmätaren visade. Det skulle ju i så fall innebära att när hastighetsmätaren visar 100km/tim så skulle jag i verkligheten köra i 50 km/tim. Nej, det stämmer inte.

Link to comment
Share on other sites

Pers svar är ett mycket bra svar på ditt problem. Och glöm inte kolla din utväxling. Om den är fel så är det stor skillnad på din soppa förbrukning. Har du testat att koppla in en simpelvarvräknare när du kör 80 90 kmh. Så ser du på ett ungefär vilket varv du ligger på?

Berra

Link to comment
Share on other sites

Kolla så tändningen står rätt.. Kan göra lite skillnad. Även förställningen kan ställa till det. Många bäckar små..

Gjorde en andra "för-säkerhets-skull"-genomgång på min förgasare (iofs 2V, men) härom veckan och gick från dryga 2l/mil till 1,5l/mil..

Link to comment
Share on other sites

Hej Razorblade.

Har just bytt till brytarlöst tändsystem. När jag lyfte av luftrenaren för att komma åt att byta tändspolen såg jag beteckningen på förgasaren.

Motorcraft var präglat på förgasarhuset. På en lös plåt fastsatt i en skruv stod: D4PE EC. Under detta A 4G 20.

OK, förklara nu varför jag skall byta till din förgasare i stället för att ev. renovera den gamla. Kanske bättre om du slår mig en signal på 070-722 24 78

mvh

Bosse

CMC 2739

Link to comment
Share on other sites

Hej Razorblade.

Har just bytt till brytarlöst tändsystem. När jag lyfte av luftrenaren för att komma åt att byta tändspolen såg jag beteckningen på förgasaren.

Motorcraft var präglat på förgasarhuset. På en lös plåt fastsatt i en skruv stod: D4PE EC. Under detta A 4G 20.

OK, förklara nu varför jag skall byta till din förgasare i stället för att ev. renovera den gamla. Kanske bättre om du slår mig en signal på 070-722 24 78

mvh

Bosse

CMC 2739

Har du en originalmotor som du vill bibehålla så ska du absolut renovera förgasaren!

Hör med Carbguy i Sthlm som håller på med dessa.

http://www.carbguy.com/

Nu kan jag inte riktigt Motorcraft förgasaren men systerförgasaren som i princip ser likadan ut är en av de bästa förgasare som tillverkats.

Scrolla längst ned på denna sida så ser du skillnaderna

http://www.ponycarburetors.com/default.asp?page=identification

En välbyggd Autolite/Motorcraft förgasare är det effektivaste man kan bulta på i förgasarväg!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har nu kopplat in en varvräknare. 1.500 varv vid 70 Km/tim, 2.000 varv vid 100 km/tim. Det är ju inte att klaga på. (Det lät mera!?)

Tändindställningen har jag inte kollat. Kan inte se markeringarna på remskivan till vevaxeln.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...