Jump to content

289 Hi-Po Exhaust Manifold


woxxow
 Share

Recommended Posts

Har hittat ny-reproducerade 'Hi-Po Exhaust Manifolds' och om de finns folk här med uppfattningar om dom?

Undrar om de har lika bra flöden som dagens Headers, kanske skulle kunna vara ett alternativ om man inte vill ha headers med stor värmestrålning och behöva värmeisolera??

Tycker inte dom borde ha sååå mycke sämre flöden jämfört med 'average Headers'? för dom satt ju ändå på en maskiner som levererade

271 HP, och i Shellby GT350.

Specsen säger att dom passar alla SBF från 1964 till -73.. Lite price-less känsla också, 255 $..

Link to comment
Share on other sites

Har ett par på min, bra kvalitet behövde lite slipning för att få ner en vettig tänstiftshylsa på vissa cylindrar.

Går tyst och fint körde med headders tidigare känns minst lika bra med milt trim ca 300 hkr drar upp till 6200 varv utan problem.

Byggdes orginal för 271 hkr och 6500-7000 varv/min.

Link to comment
Share on other sites

Ok, då kan man ju säga att dom funkar lika bra och ger samma flöden som en normal-header på maskiner runt 330HP?

Skulle va intressant och veta om det ger några större effektskillnader om de monterades på en 400HP maskin ?

Link to comment
Share on other sites

Limporna blir trånga om det finns 400 ÄRLIGA kusar. Noterade på rullorna att min motor var ungefär vad dom klarade av i flöde med 2 1/4" avgasrör.

(småtrimmad 359hp @ 5900rpm med hemmapulade E7 gjutjärnstoppar, redline vid 6200). Som jag skrev innan, hjälpte bytet till tri-y headers med några hästar, allt annat lika.

Efter justering av förgasare för att matcha headers gav spisen 256 kW...

Skulle jag höja effekten med moderna och bättre toppar, skulle jag definitivt lägga ett par BRA headers + 2 1/4" avgassystem. (Är på G ;))

Link to comment
Share on other sites

Ahh, tack för alla tipsen.. är senae i år på G att bygga nånting i spannet 370-400HP. Alltid gott med lite tips

i ryggen från folk som har testat och vet. Lite synd att limporna har sin begränsning, är lite trött på den enorma

värmespridningen från Headers.

Förresten Thomas, vilka Headers tycker du är bra och skulle passa till en maskin på 370-400HP. Är lite svårt att få en

uppfattning om bra/dåliga innan grejerna sitter monterat o testat ?

Link to comment
Share on other sites

400Hp på en 289cui låter tufft och headers är nog inte största problemet men garanterat ett måste.

Belagda headers är mycket bra och funkar bättre än vad man tror emot värme strålningen.

Allt är en budget fråga och är inte det ett bekymmer så titta på FPA headers som är i en klass för sig

http://www.fordpowertrain.com/FPAindex/Mustang1.htm

Sen klassiska Hooker är ju billigare men inte lika bra passning...Framför allt den trista 3'' collectorn som alltid läcker

post-2532-144839158333_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Visst, de skulle va tufft att plocka ut 400HP ur en 289'a.. uttrycke mig fel och dåligt.. det är en 302'a som ska strokas till 331.

Vad menar du med belagda, är det Cheramic /Pulver ?

och som du säger Hooker har inte den bästa passning och svåra att får bra anslutning i collectorn, så de vette fasen....

att hela tiden höra läckan är nervigt.. på min sista corvette funderade jag på att bygga ihop de hela med flexrör med flänskoppling mot collectorn.

Skall kolla länken du gav mig.

Link to comment
Share on other sites

Per är inne på rätt spår vad gäller headers. Om du satsar, välj FPA. Hooker Super Comp var i topp förr i tiden, men har tappat kvalité dom 10-15 senaste åren.

titta också på http://www.dougsheaders.com/prod/ex/dougs/default.aspx#PassengerCarHeaders

Headers bör ha möjligast tjocka flänsar och bra collektor. Har själv tri-y headers med keramisk yta. Dom är "no-name", minns inte tillverkaren men funkar hyfsat.

Föredrar personligen gjutjärnslimpor, men ibland måste man ha plåtheaders, tyvärr..

400 kusar ur en 302 börjar bli på gränsen till bökigt....man tröttnar i längden. Satsa på stroker med bra topp- insug- kam så går det att leva.

Leta hellre vriiiiid framför toppeffekt. Anpassa insug, kam och avgassystem för det.

Link to comment
Share on other sites

Jo det är klart att man hellre betalar lite mer för perfekt passform och till något som ger lite + på effektsidan.

Trodde Cheramic/Pulver bara var ett sätt att hålla uppe finishen på rören och slippa få dom rostbruna.

Går tri-y headers fria om bilen har power-steering.. har för mig att jag läste nånstans att det tar emot i något läge ?

Link to comment
Share on other sites

Bakaxeln inget problem hållbarhetsmässigt...Förutom själva utväxlingen som man oftast behöver byta för att det ska bli kul!

Åldern är väll inget hinder för att ha roligt! :)

Doughs headers ser onekligen läckra ut!

Rejäl collector vad man kan se!

Fattar inte att jänkarna är så tröga att man på 50år inte fattat att collectorn är en dålig design.

Själv stansade jag tillslut ut på jobbet rejäla bitar i 6mm 355 stål egna collectorer som jag byte ut på nya headers.

post-2532-144839158393_thumb.jpg

Cheramic Coating är enbart för värmens skull. Minns inte hur mycket det gör.

Alternativet är ju att linda men väldigt trist, kortsiktigt och förstör headers med tiden

Tri-Y väldigt trevliga men bra full längs headers ska gå förbi styrningen de också.

Annars väldigt enkelt att själv bygga nytt fäste för hjälpstyrarmen.

Link to comment
Share on other sites

Jasså de skulle inte vara några hållbarhetsproblem säger du med 8 tumaren.. jag står nu med en 3.0:1 men för att det ska kännas mer roligt så borde jag ner till 3.50:1 iaf, inte lägre än så för då tycker jag de blir lite jobbigt att ligga med högvarv vid landsvägskörning.. är en avvägnings grej dedär.

Nejdå åldern e inga problem, tycker nästan de känns ännu mer roligt nu än tidigare för nu förtiden är det en bra blandning av årgångar och de är kul.Ser hur läckra ut som helst, både Doughs o FPA'n.

Vet inte om det är godstjockleken det är fel på eller kvalitén på stålet på de flesta collectorer men stålet du håller i näven lär ju hålla och inte ge efter.

Att bandage isolera är ju en lösning men är inte vidare vackert, efter ett tag.. så jag kommer att köpa Coatade.

Precis, jag har sett att fullängds headers ofta stryker över styrninngen, men att man kan shimsa nånstans för att få det att gå fritt.

Link to comment
Share on other sites

8'' håller men du bör köpa en spärrande diff till den för det antar jag saknas?

Blir riktigt trist med öppen diff..

3.50 utväxling är i min smak helt optimalt. Jag har det själv (i 9'' axel) och min motor ger 426Hp och den trivs med det.

Sällan min bil ser landsväg men det känns inte jobbigt alls förutom bränsletörsten.

Glöm inte att utväxlingen måste matcha turbinen.

Behåller du exempelvis 3.0 utväxlingen men slänger i en 2800rpm turbin i lådan så kommer du få grymma problem med värmen i växellådan.

I landsvägsfart typ 90km/h kommer det då ständigt vara ett slir i turbin = värme

Link to comment
Share on other sites

Jo jag är medveten om att jag kommer att få byta diff och man inte får nått fäste utan spärr med en motor på 400HP.

Är det en 'slip diff som blir aktuellt sedan efter motorbytet?

tänkte inte sätta i stall turbinen sålänge motorn inte är ombyggd.. de får bli en 'stock converter' under tiden.

Det blir inget mekk av att köra en orginalturbin i en låda som är preppad och med en 3.0:1 utväxling ?

Link to comment
Share on other sites

.. jag e ju 60 år :D

Va fan menar du med det??? Det är ju nu det börjar bli roligt juuu! Gråhårig

gammal gubbe i en forntidsbil som drar förbi alla BMW-fjantar! Det är ju för

fan skitkul ju!

Mvh.

P-O, också 60!!!!

Link to comment
Share on other sites

Jo jag är medveten om att jag kommer att få byta diff och man inte får nått fäste utan spärr med en motor på 400HP.

Är det en 'slip diff som blir aktuellt sedan efter motorbytet?

tänkte inte sätta i stall turbinen sålänge motorn inte är ombyggd.. de får bli en 'stock converter' under tiden.

Det blir inget mekk av att köra en orginalturbin i en låda som är preppad och med en 3.0:1 utväxling ?

Ja vanlig original slip diff duger och framförallt bekvämt.

Nej går fint köra originalturbin....Tänk bara på hur du kör. Inte spinna runt och busa på stan som alla 60-åringar brukar göra! ;)

Link to comment
Share on other sites

Inte mycket att tillägga svaret av Per. Har själv spärrad 3.55 diff bakom en T5 låda. Optimal kompromiss enligt min mening. Bakdäckens omkrets ca 19 dm.

5:an är överväxel, så det går att glida på låga (<2000) varv i landsvägshastighet.

Har i professionen råkat på så dåliga plåtheaders, att inte ens högtemperaturfärgen fäster på godset. Antagligen har blandningen av metallen varit dålig.

Godset var poröst, och legeringen fullständigt värdelös, troligtvis blandad av skrotmetall från Kina eller plåttak från forna Sovjet. Bara problem...

Köp lite bättre än det billigaste..

Pools: Passa sej lite då man skymfar BMW-fjantar (räknar mej själv höra dit), fjanten kan sitta i en dailydriver: http://www.metacafe.com/watch/339784/top_gear_bmw_m5

eller frun ta en tur med söndagsbilen: http://www.teknikensvarld.se/provkorningar/bmw_1/335i/index.xml

Dessutom kan du åka på spö av en fjant i en 535 diesel, med automatväljaren i 'D' läge...

Hur vet jag det?

Svar: Kör BMW civilt och har en gammal Mustang med lite gat-tuning...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...