Jump to content

Förtulla i Amsterdam/Holland


woxxow

Recommended Posts

Nordtrafik seglar med Ro-Ro fartyg från bl.a Jacsonville/Florida, mellanlandar i Amsterdam och sedan till Göteborg.

Dom har sytt ihop en lösning för dig som vill fötulla bilen i Holland (reggas inte utan förtullas bara)

Du betalar bara 19% moms i Holland, inget mer.. och ingenting i Sverige för bilen är ju redan förtullad i ett EU-land.

Bilen lastas om och står i Amsterdam några dagar för förtullning, och för att sedan fraktas vidare till Göteborg..

Du betalar frakt och moms, och frakten gäller Florida -> Göteborg över Amsterdam, speditören fixar 'paper-work'

och förtullning i Amsterdam

Gôtt eller ?

Länk till Nordtrafik:

www.nordtrafik.se/default.asp?go=5&sgo=0&catid=34

Link to comment
Share on other sites

Helt lagligt enligt EU- bestämmelser. EU är en tullgräns, så du betalar tull bara en gång. Du måste förete det Holländska förtullningsbeslutet (ung. översättning) då du tullar bilen i Sverige. Sen finns det en lag som definierar hur momsen skall adderas då man handlar mellan EU-länder, den måste du/speditören också beakta, det kan komma dolda överraskningar i vissa fall.

Blir invecklat att förklara här, men ta reda på vad gäller i ditt fall.

Sen måste man jämföra mellan fraktkostnad USA/östkusten- Göteborg och USA-Amsterdam-Göteborg. Kanske man kan "tjäna" en hacka?

Link to comment
Share on other sites

Har haft ett seröst snack med speditören och dom är stora på att ta bilar från USA och jag litar på att dom gör rätt och har koll

på detaljer typ 'paper works' både i Holland och papper för införsel i Sverige.

Enda nackdelen är att 'via Amsterdam' är Ro-Ro och inte container så man har möjlighet att plussa på med lite annat 'lös-godis'..

en nackdel till är att bil transporter inom USA till hamn kan kosta en del.. kan kosta lika mycke som som fartygsfrakten gör (något över (1000 $)

så det får inte vara för långt. Jag har handlat i Colorado och måste frakta till Jacksonville/Florida.

Colorado ligger ganska så i mitten i USA och nord-väst över texas så det är faktiskt lite närmare till västkusten.. men de blir fortfarande en bra peng över

av de man tjänar på att förtulla i Amsterdam.

Link to comment
Share on other sites

Jodå, Micke.

Har drivit privatbolag länge, så jag kan garantera att ingenting är säkert då det gäller skatter. :(

Nu kan det vara så, att beskattaren tolkar lagen så, att importören (i detta fall sign. woxxow), måste erlägga skillnaden mellan hollänska och svenska momsen i efterskott till staten. Denna tolkning bör man vara beredd på.

Ett annat alternativ kan vara, att speditören enligt regelverket MÅSTE tillämpa svensk skattesats redan då varan förtullas. Detta EU-förfarande måste tillämpas om vissa förutsättningar hos någon part uppfylls.

Jag skulle nog dubbelkolla speditörens uppgifter, och cross-checka med skattelagstiftningen. Om det är fråga om småpengar kan man kanske lita på speditören, skrällen blir inte så stor, men om momsen utgör en betydande summa, skulle jag inte lita på någon "försäljare".

Better safe than sorry.

Link to comment
Share on other sites

ummm.. kanske ska försöka med en friskrivning i avtalet med speditören om bilen trots allt skall förtullas i Sverige och mellanskillnad erläggas i ett läge där speditören säger att han 'garanterar' att det funkar ?

Link to comment
Share on other sites

Njaa, bilen behöver inte förtullas i Sverige, kan väl göras i Holland. Finns ingen tullgräns mellan Nederländerna och Sverige.

Sen är det upp till den svenska tjänstemannen/byrokraten hur man tolkar skatteparagraferna.

Om speditören garanterar (i avtalstexten), skulle jag köra på...Ett litet äventyr i skattedjungeln är bara en trevlig utmaning. ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...