Jump to content

Hastighetsmätare - fel rotationsrikning


sflodkvist

Recommended Posts

Hej

Jag hoppas någon kan ge tips för att lösa mitt problem med att hastighetsmätaren bara ger utslag när jag backar

Jag har en 64½ med 4 vxl manuell låda där hastighetsmätarvajern är ansluten på höger sida i lådan. Mätaren var ur funktion redan när jag köpte den.

Inledningsvis trodde jag att det var fel på mätaren eftersom vajern roterade när jag körde men hastighets mättaren gav inget utslag.

Jag bytte då hastighetsmätare med samma resultat. Av en tillfällighet såg jag att mätaren gav utslagh då jag backade.

Fick tips om att det drev som sitter på hastighetsmätarvajern även finns med 'omvänd lutning'.

Jag har fått tag på ett sådant men resultatet är fortfarande att mäteren bara ger utslag när jag backar

Kan någon bistå med råd ?

jag har besikningstiod på torsdag redan......

Link to comment
Share on other sites

Du behöver ett drev i änden på hastighetsmätarvajern som har vänsterlutande gängor.

T.ex. 19L eller 18L etc. Förutsättning är naturligtvis att drevet på lådaxeln är original och

fungerande. Ibland blir plasten (toploader) på drive gear i lådan slitet, speciellt om driven gear varit

fellutande. Om du har en T10 är drive gear av metall och slits sällan.

Mvh Bosse CMC 342

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag har anslutningen på höger sida (tydligen ändrades det på senare modeller)

Vid leverans satt det ett drev som har högerlutning (17H) men jag har även ett drev med vänsterlutning med samma kuggantal, tyvärr är resultatet detsamma.

Vet vilken rotationsrikning vajern ska ha sett från hastihetsmätaren?

post-6288-144839159426_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...