Jump to content

Plötsliga vibrationer.


Recommended Posts

Märkligt, när jag startade Sally i morse så vibrerade hela bilen jäkligt mycket, men motorn varvar fint

och lådan växlar som den ska det går att köra med den, men ju högre varv desto mindre vibrerar den

och runt 1000 varv är det olidligt då får man hålla i inredningen men under 1000 varv lungnar det ner sig ordentligt

när jag körde senast i lördags då gick den så tyst och fint och på måndag morgon så är det så här.

Någon som har någon ide.

min första tanke var att det måste ha hänt något med ett motorfäste???????

MVH Lasse

Link to comment
Share on other sites

Är det obalans i motorn?

Har du automatlåda, så kolla oljenivån.

Om det är för lite olja i turbinen så blir det obalans, jag råkade ut för det en gång.

Mvh Lemmy

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag bytt tändstift men det vibrerar ändå, som vanigt är det värst runt 1000 varv 900 varv mycket mindre vibrationer

när man kör vibrerar det bara lite grand så länge man håller sig borta från 1000 varvs strecket, jag fattar ingenting.

Den startar lika lätt som innan den varvar lika bra som innan, den bara vibrerar.

Den vbrerar ganska lite på tomgången bara en aning mer än normalt, ja det kanske är en vib.dämpare.

Menar du gummit i motorfästet.

Olja i lådan, nya kablar som sitter rätt, ny rotor, nytt fördelarlock och nu också nya stift, suck flera förslag någon.

Tar desperat emot nya förslag.

Mvh Lasse.

Link to comment
Share on other sites

Ok, nä fläktremmen snurrar så jämnt och fint utan några vibrationer under och

över 1000 varv finns heller inget glapp i något av hjulen.

Så jäkla märkligt, jag hittar inte heller någon vacumslang eller någon annan slang som

hoppat loss. Maffen är ren luftfiltret är rengjort, ja suck.

Hur vet man om vib.dämparen är slut kan man kolla det eller är det bara att skruva isär eländet

och kolla på så sätt.

Det ända jag inte har bytt bland tändprylarna är tändspolen och kondingen.

MVH Lasse.

Link to comment
Share on other sites

Råkat ut för preciss samma sak just nu, bytte stift, rotor, och lock och motorn vibrerar h--te mycket just vid 1000 varv.

Så jag håller mig uppdaterad här.

Känns däremot att den missar på något stift, ska byta kablar idag tänkte jag.

Visst ska tändföljden vara 1-5-4-2-6-3-7-8 på 289 och 302?

Link to comment
Share on other sites

Hur vet man om vib.dämparen är slut kan man kolla det eller är det bara att skruva isär eländet

och kolla på så sätt.

MVH Lasse.

Gummit som håller ihop dämparen kan torka eller bli dåligt av oljespill,kolla om ÖDP på markeringen står rätt i förhållande till 1:ans cylle.

Den kan ha rört sig,långsökt kanske på din "nyare" motor,men shit happens...

Link to comment
Share on other sites

Jag blir fan i mig knasig på detta problem, i morse närjag startade Sally så vibrerade det mycket mindre jag körde ut ur garaget

stängde av motorn, innan jag skulle åka så öppnade jag huven och drog, slog och knackade lite spontant i maskinrummet slog igen huven

startade motorn och helt plötsligt så gick hon som hon ska.

Jag körde in till stan parkade stängde av och tänkte jag prövar att starta igen, inga problem inte den minsta vibration.

Kommer till bilen efter jobbet startar och det vibrerar igen lite grand stänger av startar igen nu vibrerar det mycke igen stänger

av startar igen nu mycket mindre vibrationer igen. Fan hon gick ju bra i morse.

Jag börjar så smått tro att problemet är tändningsrelaterat det ända jag inte har bytt är tändspolen och kondingen kan det vara någon av dessa som

spökar, börjar snart bli smått desperat lördagens crusing närmar sig med stormsteg.

Tar tacksamt emot alla förslag och ideer.

MVH Lasse.

Link to comment
Share on other sites

Kollade tändmodulen genom att dra ut den lille grå men det vart ingen skillnad.

Men jag blir inte klok på det här efter att jag kollade modul tipset jag fick.

så ryck jag lite i kablarna bla den till tändspolen, sen startade jag bilen och den gick nästan normalt åkte

ner till ica stannade 5 minuter startade igen och den ryckte som fan igen.

Jag äker hem sprutar lite 5-56 i kontakten till tändspolen startar och den går nästan normalt igen den rycker fortfarand

men inte så mycket, märkligt kan tändspolen möjligen vara orsaken eller är det bara ett önsketänkande.

MVH Lasse.

Link to comment
Share on other sites

kanske ett långskott men ikväll upptäckte jag att farthållaren

slutat fungera vid samma tillfälle, men med tanke på hur jänkarna

kan koppla diverse olika saker på samma säkring, tja ska kolla det

i morgon om jag hittar instruktionsboken.

Tar fortfarande med glädje emot förslag.

MVH Lasse.

Link to comment
Share on other sites

Hemma efter Stockholm crusing en suverän kväll, Knökfullt har inte sett så mycket jänkare inne i stan sedan 1978-82, underbart.

Vibrationerna har varit små under hela kvällen, märkligt men bra men dom finns kvar.

Men jag hade tur i oturen precis när jag har kört i läge för att köra in i garaget, då spricker en kylslang, troligtvis på grund av vibrations

problemet jag har men det är klart slangarna kan mycket väl vara 17 år gammla så det var väl bara en tidsfråga.

Men jag tar gärna emot tips och ideer om vibrationerna.

MVH Lasse.

Link to comment
Share on other sites

Har du haft lös multiremmen och provat starta???

Går även att ta lös kåpan där kopplingsarmen går in i sprängkåpan och kolla om svänghjul koppling sitter som det ska.

Kollat svängningsdämparen längst fram på motorn, sitter fast på vevaxeln.

Kollat så motorfästen sitter fast, alla bultar kvar?

Vibrerar det när du står still eller bara när du kör?

Sitter däcken fast?

Link to comment
Share on other sites

Hej Freddan. jo däcken sitter fast, jag har automat så ingen koppling men jag ska lossa remmen och prova

att starta men hur kollar man om svängningsdämparen.

Motorfästena har jag försökta att kolla men måste nog lyfta upp bilen på OK så man kan kolla ordentligt

Ja det vibrerar när jag står still också men alltid värst runt 1000 varv oavsett om jag kör eller står still men det

märkliga är att ibland så vibrerar det som fan så startar jag om och då vibrerar det nästan ingen ting för att nästa gång

jag startar vibrera så inredningen nästa skakar loss och nästa gång någonstans mitt i mellan.

Bytte tänspolen också men ingen skillnad.

MVH Lasse.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
  • 7 months later...

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...