Jump to content

Varning för falsk annons


NackaBosse

Recommended Posts

På annonsera.se finns en annons utlagd på en ljusblå Mustang cab 1967.

Länk: http://stockholm-stad.annonsera.se/ford-mustang-cabrio-(1967)-418343.html

Varning, ni kommer att bli blåsta. Det blev jag.

Samma annons var utlagd på Blocket i januari. Upplägget var att bilen skulle skeppas med ett fraktbolag, betalning skulle ske till fraktbolaget och detta läppte inte pengarna till säljaren förrän jag godkännt bilen. Jag gjorde allt som stod i min makt för att kolla upp fraktbolaget och säljaren och anade inga ugglor i mossen. Vattentätt trodde jag. När betalningen vart utförd (7.000 euro) till fraktbolagets konto i Barclays Bank, England, försvann bolagets hemsida och även säljarens e-postadress.

Jag polisanmälde naturligtvis det hela, men polisen lade ned anmälan. Motivering: Brottet begånget utomlands, förutsättning för lagföring saknas.

Jag överklagade naturligtvis, då jag hade uppgifter på bilens tyska reg-nummer, kopia på säljaren ID-handling, vilket konto betalning skett till m.m. Kammaråklagaren gjorde samma bedömning som polisen och ärendet avskrevs.

Nu är alltså detta på gång igen!!!

Såg annnonsen i fredags, (sökte på Sana Hancke, som säljaren påstås heta) och har nu skrivit brev till åklagaren igen för att de skall ta upp detta, så inte fler blir blåsta. Mina egna pengar får jag nog titta i stjärnorna efter.

Svarade på annonsen och låtsades vara intresserad och fick ett nästan identiskt mailsvar tillbaka, som förra gången. Återger det här:

Do you speak English? It will be easier, because my Swedish is

not so good.

I have attached to this email a PDF document with more

photos.

Car

details:

- excellent condition

- no flaws or any other mechanical

problems

- it comes with the title, bill of purchase, history documents ,

service book, etc.

- cabrio, T67, 07/1967, V8, 4661 cm3, 165 kw, 224 hp, 289

cu in, gasoline, automatic transmission, 86558 km, power steering, leather,

alloy wheels, radio, blue, USA import (09/2008), classic certificate, water pump

and electrical voltage regulators were recently changed, fully restored (body

and engine in 2004 in United States, before it was imported into Europe), good

condition.

The reasons why I sell the car and I have posted the ads are

the following:

- I worked for a company located in Germany. 2 months ago I

moved to a new company, which is located in Manchester, UK. I plan on staying in

Manchester for a long time, and driving here with a left steering car can be

very difficult. I haven't adapted quite well, and I want to buy a car with a

right steering to fit the roads and rules that apply here in UK.

- Also, this

car was a gift from my ex-husband. We are not together anymore, we have

divorced, the car remained on my name, and I want to get rid off all his

things.

- I come very often with business in Sweden for the company I work.

At my last trip I stayed 3 weeks, and that is when I posted the ads. I thought

it would be a good occasion to sell the car, since in UK nobody wants to buy a

car with a left steering.

As a conclusion, I am in Manchester, and the

car is also here.

If you decide to buy the car, it can be shipped via

cargo/trailer or you can come to take it personally.

I look forward to

your answer.

Sana Hancke

Bifogar även pdf-filen med bilderna på bilen.Mustang-Photos2.pdf

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Ja, man känner sig lite frustrerad. Inte undra på att det bildas medborgargarden lite här och där.

Jag håller även en av mina vänner uppdaterad på detta, som jobbar inom polisen i Ängelholm, dock på IT-sidan, men ändå.

Han kanske kan ge några tips hur jag kan gå vidare.

Link to comment
Share on other sites

Tja, bra fråga....

Fler

http://www.escrocs.net/node/2679

http://www.forum-auto.com/automobiles-mythiques-exception/section5/sujet388756.htm

http://www.standxyz.com/ford/mustang/carro/61370

http://www.123people.de/ext/frm?ti=personensuche%20telefonbuch&search_term=sana%20hancke&search_country=DE&st=suche%20nach%20personen&target_url=http%3A%2F%2Fwww.habitamos.com%2Fpost%2F20778523%2Fford_mustang_cabriolet_1967&section=bing&wrt_id=214

Ser også ut som om han har hatt bilen til salu i Frankrike, men jag er inte duktig i Fransk......;-(

Dette er vel en typ av organiserad brott og då vil vel Interpol kansje va intereserad????

Mvh

JohnB

P.S; Gjør for tilfellet lite undersøkninger i Tyskland om denne bilen.

Link to comment
Share on other sites

Det var priset. Som du ser i annonsen skall hon nu ha 75.000 kr för den. Trodde i min enfald att säljaren inte hade en aning om vad en sådan bil är värd. Men, om något verkar för bra för att vara sant, är det oftast det också.

Link to comment
Share on other sites

Det var priset. Som du ser i annonsen skall hon nu ha 75.000 kr för den. Trodde i min enfald att säljaren inte hade en aning om vad en sådan bil är värd. Men, om något verkar för bra för att vara sant, är det oftast det också.

NackaBosse

Har sendt mail til deg ;-)

Mvh

JohnB

Link to comment
Share on other sites

En kompis till mig i Sverige blev blåst efter att ha betalat för en motor i USA. Han gav sig inte och gick till polisen i USA

som kontaktade åklagare. Killen fick ett val, betala en summa varje månad eller skaka galler. han valde det första.

Mvh Bosse CMC 342

Link to comment
Share on other sites

Om du kan samla ihop tillräckligt med bevis/information om att många har blivit lurade kanske det går att rubricera upp till grovt bedrägeri. Jag gissar att det i så fall bör handla om minst två basbelopp. Sedan kvarstår att söka källan för att få reda på i vilket land brottet är begånget. Därefter göra anmälan i det landet. Möjligtvis om du kan få interpol intresserade via din egen polismyndighet men då gäller det att ärendet hamnar hos någon som vill och har tid gräva i detta. Polismyndigheterna svämmas över av anmälningar från folk som blivit lurade på blocket, tradera osv. Du får hitta ett sätt att göra så att ditt ärende sticker ut i mängden.

Det är svårt att få någon fälld även om man hittar datorn som använts eftersom det inte bevisar vem som fysiskt suttit bakom tangenterna. Även om man får någon fälld blir det i regel svårt att få ersättning då pengarna sedan länge är slut.

Tyckte att den amerikanska lösningen ovan var rolig :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Hej, även jag försökte köpa bilen, men jag vill alltid titta före köp, så jag bokade Ryan Air för att sedan köra hem bilen från UK, men dagen innan jag skulle åka "försvann alla svar" började då kolla via internet, hittade samma bil på annons i 30 länder(sökte på hennes mail+telefon) jag hade tur, kostade mig en flygbiljett för 600 kr. Sanningen är att verkar det för bra för att vara sant, så är det nog så ;) Nu nökd ägare till svensk-såld bil.

Polisanmälde, dom la ner det efter två dagar, samma svar att det var från utlandet, sanningen är att man inte vet om det är utlandet eller i Sverige, bad en kompis som kan datorer, han kollade och mailen kom från servrar från hela världen, så han/hon kan sitta i Säffle, ingen vet...

Link to comment
Share on other sites

Polisen står på vägen och tar fortkörare. Tycker du skall kontakta den tyska polisen i den delstat där bilen var registrerad.

En annan grej kan vara att en låtsas att vara intresserad och säger att han vill se bilen i fråga. Sedan åka dit med några storväxta

snubbar och se till att den skrivs över till den nye ägaren.

Mvh Bosse CMC 342

Link to comment
Share on other sites

Polisen står på vägen och tar fortkörare. Tycker du skall kontakta den tyska polisen i den delstat där bilen var registrerad.

En annan grej kan vara att en låtsas att vara intresserad och säger att han vill se bilen i fråga. Sedan åka dit med några storväxta

snubbar och se till att den skrivs över till den nye ägaren.

Mvh Bosse CMC 342

Egaren har inte nåt med at bilen står til salu. Bilden er snuvad från nån site for flere år sen. Har haft rett omfattande korespondens med Wolfgang K i Tyskland i dette erende. Even kopi av pass er fake!

Mvh

JohnB

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...