Jump to content

Bromsservon pyser oavbrutet och bromspedalen är "stenhård"


GT -67

Recommended Posts

Hej!

Jag har en GT Fastback -67 som jag byss köpt. Bilen går förhållandevis mkt bra förutom att det konstant kommer ett pysande ljud från vad jag tror är om bromsservon eller bromssystemet. Bromspedalen är stenhård och när jag trycker på den för att bromsa så åker pedalen lite av sig självt neråt och bromsar innan den kommer tillbaka så att bilen rullar igen. Detta gör att jag inte vågar köra med bilen av förklarliga skäl vilket känns lite trist eftersom den är nyköpt!

Jag är inte världens mest tekniska person men skulle gärna vilja få något tips på vad det kan vara och hur jag kan fixa det!?

Otroligt tacksam för svar från någon kunnig!

//C-J

Link to comment
Share on other sites

Du kan prova följande; Låt motorn gå på tomgång. Ta startgas och spruta det runt förgasarfoten och där du har slanganslutningar till bromsservot. Du kan även spruta runt anslutningen vid bromservot samt där huvudcylindern sitter fast och på baksidan där länkaget från pedalen går in i bromsservot. Får du ingen förandring i varvtal på motorn så är det mest troligt inget läkagage överhuvudtaget. Att kolla ifall bromsservon fungerar är betydligt lättare. Låt motorn vara avstängd. Tryck ner bromspedalen. Starta nu motorn. Ifall bromsservon är OK så ska du känna att bromspedalen sjunker ner lite grann. Problemet med at pedalen åker ner av sig själv kan eventuellt bero på returfjädern som sitter i pedalstället. Så var det i alla fall på min 70:a.

Lycka till:D

Link to comment
Share on other sites

Så lite så:).

Men ifall det nu visar sig att du har inget läkagage och att bromsservon inte fungerar. Köp då helst en ny bromsservo. Jag köpte två begagnade och ingen fungerade. Skroten vägrade också att ta igen dom så där blev man blåst på lite pengar. Sen byggde jag i snåla dit ett helt annat bromsservo med tillhörande huvudcylinder som jag hade liggande på hyllan i garaget och det har funkat skit bra i flera år:D.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...