Jump to content

Hjälp med ryckig gång


Dr Frelin

Recommended Posts

Har stora problem att få min motor att gå riktigt rent. Startar lätt. Lite ojämn tomgång men mellan varven så är det precis som att den hugger till och missar en takt eller två. Samma gäller när jag ökar till ca 2500 stillastående... går jämt men lite då och då så hugger den till och missar ett slag eller två. När jag kör så går den väldigt ryckigt (nästan så att den motar) när man från jämn gas vill gasa på. Efter några hundra varv så börjar den dra bra utan ryck... möjligen något enstaka ryck. Har luftskruvarna ca 2,5 varv ut för att den ska gå någorlunda vilket känns mycke. När jag skruvar in dem så blir spannet med den ryckiga gången längre. Stiften visar på mager gång utom möjligen stift åtta som ser bra ut.

Kör med en Holley Street Performer 570. Ignitor III, nya stift, kablar, lock,bränslepump, rätt tändspole. Har testat allt med tändningen förutom att byta fördelare som jag tycker mig känna ett litet litet glapp i.Har även sökt efter vaacumläckage men hittar ej något. Så min teori är att jag antingen måste gå upp i munstycke på primären eller byta fördelare. Vad tror ni?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Lite sent svar men tack för tipsen! :)

Ställde upp tändningen, putsade bort en loppa på fördelaren och skuvade ut luftskruvarna nära 3varv på Holleyn så jag klarade crusingen i Älvdalen v32... bilen gick inte bra men den gick. Huggen försvann vilket kanske berodde på loppan... sen har jag haft annat för mig så jag har inte hunnit testa något annat.

Mitt vacuum är extremt fladdrigt vilket jag tycker känns lite skumt... funderar på att skuva loss insug och toppar till hösten och kolla hur allt ser ut. Eller om det helt enkelt bara beror på förgasaren...

Pools... stolarna blev grymma i bilen! :) Ska skicka en bild till dig!

Link to comment
Share on other sites

Spruta 556 runt insuget och förgasarfoten förstför att se om det suger in ngnstans - då har du ett läckage. DÅ kan du skruva av grejerna ;-)

Bättre med startspray, då hör man om det suger in nånstans. Varvtalet ökar.

Mvh.

P-O

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...