nilse August 13, 2011 Report August 13, 2011 Styrservokraften på bl.a -68:an kan tydligen inte justeras enl vad jag läst i nån tråd. Kan man inte bara montera en strypventil på nån av slangarna för att reducera tryck och flöde? Servot är väldigt starkt och det är ju bra vid stillastående eller sakta körning men vid lite hastighet blir styrningen lite väl lättstyrd. Skulle vilja ha lite mer känsla i styrningen. Hur fixa det? Citera
pools August 13, 2011 Report August 13, 2011 Hej Nilse!Tyvärr är våra gamla styrservon inte reglerbara. Konstruktionen är ju väldigt enkel.Bara en hydraulcylinder som hjälper styrningen. Och trycket från pumpen är ganska konstant. Kanske lite högre vid högre varv. Om du installerar en strypventil, kommerden ju att strypa även vid låg hastighet, då servon behövs som mest. Om du inte kanreglera strypventilen på något sätt. Men då är vi inne på modern servostyrning, ochdå kan du lika gärna byta hela styrningen till nåt modernare.Mvh.P-O Citera
nilse August 17, 2011 Author Report August 17, 2011 Hittade en instruktionsbok över Mustangen och där kan man läsa att det inuti pumpen lär finnas nån typ av ventil som reglerar trycket efter varvtalet, dvs trycket minskar när varvtalet ökar. Tyckte att det såg ut som att den skulle kunna vara justerbar men är inte säker. Boken är på engelska så man fattar ju inte allt som står där. Sen finns ju bypass-ventilen också som öppnar vid fullt rattutslag. Om man kunde få den att öppna vid lite lägre övertryck, alltså om den är justerbar, så skulle servokraften minska men då blir det väl samma resultat som att montera en strypventil? Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.