Jump to content

Startrelät/solenoiden hänger sig ibland..


cs14

Recommended Posts

Har modellen med separat startrelä/solenoid (ny) som matar fram + till startmotorn (äldre). Problemet är att solenoiden hände sig ibland, knackade på den och den slutar dra. Kände mig säker på att solenoiden var problemet så jag har bytt till en ny men det är samma sak. Funkar som den ska 8-9 ggr av 10, släpper då man knackar på den. Misstänker startmotorn men samtidigt den går ju som den ska.

Är det så att dom äldre startmotorerna (ca 1970-72) är så trögdrivna att jag får problem med solenoiden?

Link to comment
Share on other sites

Har modellen med separat startrelä/solenoid (ny) som matar fram + till startmotorn (äldre). Problemet är att solenoiden hände sig ibland, knackade på den och den slutar dra. Kände mig säker på att solenoiden var problemet så jag har bytt till en ny men det är samma sak. Funkar som den ska 8-9 ggr av 10, släpper då man knackar på den. Misstänker startmotorn men samtidigt den går ju som den ska.

Är det så att dom äldre startmotorerna (ca 1970-72) är så trögdrivna att jag får problem med solenoiden?

Hej!

Tyvärr är det inte bättre kvalitet på dom än att dom hänger sig. Eller att dom inte drar alls.

Du kan prova med att borra ut nitarna på undersidan, och se om du kan hitta nåt fel. Kan

vara att det drar snett, eller att kontakterna är brända. Man måste va VÄLDIGT försiktig

när man drar fast kabelskorna så att inte muttern vrider sej. Gör den det kommer det att bli

en väldigt liten kontaktyta som strömmen ska igenom. Och då kan dom bränna fast. Håll

emot den inre muttern när du drar fast kabelskorna.

Men plocka först isär och se hur det ser ut. Det går sedan att sätta nya nitar, popnit i rätt längd.

Mvh.

P-O

Link to comment
Share on other sites

Tackar för tipsen!

Tändningslåset har jag kollat och det är ok, har inte fram någon "dragspänning" till relär då det hängt sig så jag är i stort klar på att det är relät som är problemet.

P-O, ditt svar stärker vad jag tror. Ska ta isär relät och se på hur kontaktytorna ligger. Har under dagen hört att det tydligen är en del kvalitetsproblem med dom beroende på tillverkare. Jag hade även problem vid monteringen med att ett av dom grövre anslutningarna ville vrida sig då jag drog fast muttern och då stämmer det ju med att kontaktytorna kanske är i ett annat läge.

Link to comment
Share on other sites

Har också haft problem med ett nytillverkat "utställningsrelä" med de rätta märkningarna... knackade man till på det så släppte det... rev dän och satt dit det gamla och då var det inga problem. Obducerade det nya och visade sig att kontaktplattan inte var parallell med polplattorna... lite justering, puts på ytorna där det hade bränt fast och in i hyllan som reserv.... Är i allafall snyggt att titta på...

/J

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...