Jump to content

Åtdragningsmoment vipparmar och insug 302"


cs14

Recommended Posts

Hej

Någon som vet vilket åtdragningsmoment det ska vara på vipparmarna samt vad det är för insuget.

Motorn jag har är en 302" tillv. 1972 med hydrauliska ventillyftare och gjutjärnstoppar. Insuget är ett aluminium Edelbrock (ordningsföljden vet jag).

Link to comment
Share on other sites

Tack Per för länken!

För insuget står det även moment på sid.3 så jag går på det, känns ju lite bättre att man vet alla sitter lika dragna. Vipparmarna är ju som sagt inte lika viktigt men det brukar ju alltid finnas ett moment på allt som är på motorer, funderar lite på hur jag gör.

Link to comment
Share on other sites

Vipparms muttrarna drar ju inte åt något utan fungerar ju endast som ändstopp för vipparmarna.

Muttrarna stannar mot ett en liten ansats på stödbulten och vipparmen sitter ju hela tiden löst under trots man dragit åt.

Muttern ska bara dras så pass hårt att den inte kan vibrera loss och du kan använda standard åtdragningsmoment för exempelvis M8-M10 hållfasthetklass 8.8

http://www.luna.no/portalshare/katalog/gemensam/v50/tekniskinfo_pdf/no/C186NO.PDF

Det är skillnad när man behöver ett bultförband där en viss spänning behöv som exempelvis topplock eller ramlageröverfall

På insuget är uppgiften inte heller som ett kraftigt förband utan det ska ju enbart dras så pass hårt så att inte tjuvluft kan dras in eller vattenläckage.

Därför är ordningen hur det dras viktigare så insuget inte dras snett.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...