Jump to content

Besiktning 69a vad är det som gäller?


PeterF

Recommended Posts

Kollade på föregående protokoll.

Anmärkning på felinställda lyktor? är inte det vanligtvis en 2a?

Fuelcell är monterat i bagagen, vilka regler gäller för en 69? finns inga anmärkningar men jag är ändå nyfiken.

Finns inte nån neutralbrytare heller vilket det enl elschema ska finnas.... är det nåt som kollas?

mvh Peter

Link to comment
Share on other sites

Den kommer inte gå igenom utan brytare för neutral...Den är dom hårda på.

Sitter antingen på växellådan eller om bilen har FMX låda så sitter brytaren inuti växelreglaget.

Lyktor är de inte så kinkiga på....HAr du skruvat bort kromsarget brukar dom vara shyssta och ställa in lyktorna.

Men man vet ju aldrig om man råkar på en besiktningsman som vaknat på fel sida

Link to comment
Share on other sites

Jo säkerhet är ju ganska relevant... en av bilens föregående ägare började modda om bilen till enbart strippen bil, därav fuelcell och diverse bortplockat "onödigt" som switchen kan jag tänka mig... sen fick bilen ny ägare som renoverade tillbaka den till gatbil, och jag tog över det projektet.

Finns lite att göra som tex att byta och komplettera elen samt byta ut säkringshållare. (påbörjat)

Det yttre som lack samt ny inredning är redan åtgärdat... bara lite finlir kvar :)

Link to comment
Share on other sites

Dåså har jag krupit under åket och konstaterat att där satt en switch, Plockade bort den och mätte upp den mellan kablarna.... Ingen signal över nåt av stiften på kabeln oavsett hur jag vred på switchen

Delade på den och hittar lite lösa kontaktorer, massa gammal olja och fett.

Hur är den kopplad? funktionen på min switch fanns ju inte = trasig, ändå funkade ju bilen.

Slutsats.... om en Switch går sönder som är monterad och inkopplad på bilen så funkar bilen ändå? är den hel så bryter den på P och N? nån som kan bekräfta?

Link to comment
Share on other sites

Ja det är riktigt. Bilen funkar även om switchen är trasig men det är inte kul att starta i garaget med driven i...

Dessutom gillar inte Sbp detta!

Jag har en ny switch till C4, över om du vill köpa.

/Björn

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Ja det är riktigt. Bilen funkar även om switchen är trasig men det är inte kul att starta i garaget med driven i...

Dessutom gillar inte Sbp detta!

Jag har en ny switch till C4, över om du vill köpa.

/Björn

Sent from my iPhone using Tapatalk

Hur många pengar kostar den?

/Peter

Link to comment
Share on other sites

En fråga bara. Är inte din switch överbryggad nu? Om switchen skulle vara inkopplad men trasig borde väl bilen inte starta i något läge. Det kan ju då inte passera ström från tändningslås till startrelä?

Mvh. Mats Nilsson

CMC 2089

Link to comment
Share on other sites

Sorry, det var inte meningen att krångla till det. Jag har kanske missuppfattat. Själv har jag FMX-låda och då sitter switchen vid

växelspaken. Jag har tolkar det som att kabeln som går från tändningslås till startrelä går via denna switch och att kretsen är bruten i alla växellägen utom i N och P där kretsen är sluten så att stömmen kan nå startrelät. I läget R är en annan krets sluten som går till back-ljuset.

Någon annan som är bättre på el kan säkert reda ut detta. Du kommer ju att behöva en switch hur som helst eftersom det verkar vara avbrott i din.

Mvh. Mats

CMC 2089

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...