Jump to content

Magnus Green (Töreboda / Mariestad)


Green

Recommended Posts

Hej!

Jag har ägt, renoverat & byggt om många bilar (mest GM) och Harley's i ca 20 år.

Men nu har jag äntligen investerat i vad som är min "drömbil" kan man säga.

En Fastback -69, ja jag VET att de heter "Sportsroof", men det låter inte lika coolt.. ;)

Det är alltså den bilen som ska få min fulla uppmärksamhet ett bra tag framöver i garaget.

Den är ett mkt bra utgångsläge, men jag är lite funktionspedant, ALLT ska fungera och gå att lita på.

Därför står den med totalt nedrivna dörrar & instrumentbräda för tillfället. Så det är nog färdigåkt för i år..

När det kommer till mustanger så är det uteslutande fastbacks från 1967-1970 som tilltalar mig.

Den ultimata mustangen är aldrig byggd, då jag anser att den borde varit en hybrid mellan dessa årsmodeller & Shelbys..:)

Jag är typen som använder mina pärlor mkt, inte bara putsar på dem. Man ska ju njuta av sina dyra leksaker!

Så jag lägger minst 500 mil om året i både jänkebil och på HD:n. Snart kanske på en gata nära DIG?! :--

Anyway, hoppas att jag får stor användning av forumet, jag kan nog t.o.m. tillföra en del också i mån av tid..

Ha're bäst allihop! / Magnus

Link to comment
Share on other sites

Välkommen till forumet? Här får man alltid bra hjälp. Du har väldigt bra smak för att vara en f.d GM-kille måste jag säga! ! !

Har du några planer med bilen till nästa säsong, förutom instrument och dörrar?

Mvh. Mats

CMC 2089

Link to comment
Share on other sites

Tack, ha ha, ja smaken är det nog inget större fel på.. ;) GM & Mopar har allt fått till en del riktiga pärlor också, men Fastbacks 67-70 är något extra, och -69 i topp i mina ögon. Jag är glad att äntligen kommit över rätt bil.

Nuvarande planer är att allt under instrumentbräda och inuti dörrar ska fixas, alla gummidetaljer (lister, bumpers och sånt) ska bytas över hela bilen, inredning i bagageutrymme ska göras, ljudanläggning ska in, fortsätta uppsnyggning och rensning av motorutrymme. Ska försöka hinna med en ombyggnad av avgassystemet också.

Jag har lite glapp på utgången ur vxl-lådan o nåt brummande/sjungande ljud och obalans i kardan/bakaxel (kanske hör ihop alltihop), ska försöka diagnosticera och åtgärda det under vintern / våren hoppas jag. Det är väl det hela. :)

Link to comment
Share on other sites

Ja, jag bara skojade. Jag håller med om att om man hade varit absolut tvungen att välja något annat än Ford hade men nog överlevt med tex. en Challenger -70, Cuda 70-71, Charger 68-70, Coronet -70, Camaro 67-69 eller Chevelle -70 med nu är man ju som tur inte tvungen till det.

Njut nu av din pärla och posta gärna lite bilder när du jobbat vidare med bilen. Kul att se vad andra väljer för stil i tex. motorrummet mm.

Mvh. Mats

CMC 2089

Ps. Vet nu något om motorn? Original 351w 4V? Toppar? Förgasare?

post-2189-144839161516_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Snyggt! Jo, ska göra det, just nu har jag bara de bilderna som finns i mitt album på profilen.

Original är det en 351W 2-port, men insuget är nu ett Edelbrock Performer 4-port och på det en ny Holley 4-port 600.

Det är ju lägre komp i en 2V motor, och även annan kam tror jag? Vet inte var effekten landar vid 4-ports konvertering, men den går bra.. : )

Link to comment
Share on other sites

Härligt läsa om någon som verkligen använder sin klassiker. :wave:

Det är min filosofi också.

Har exakt samma kärra dock byggt om den XX antal gånger och modifierat där jag haft lust

http://www.garaget.org/?car=38258

Däremot vägrar jag röra den yttre designen som jag är helt såld på också...Tyvärr förstod Ford det bara 1 enda år. :(

Topparna är samma oavsett 2V eller 4V....Jag tror du tänker på 351C där detta skiljer.

Originaltopparna 351W är inte något upphetsande då de har lite "astma" kanaler så förvänta dig ingen raket.

Går att åtgärda hyfsat med portning men oftast byter man då man oftast upptäcker att de behöver renoveras, och nya järn- eller alutoppar ger oftast mest valuta.

Link to comment
Share on other sites

Ja, helt rätt Per, är ju användningen som är den riktigt stora njutningen.. :)

Väldigt fin bil du har, jag förstår hur mycket pengar och jobb du lagt ner!

Jo, att topparna är likadana vet jag, och Cleveland topparna var väl ett rejält lyft och det som definierade C-spisarna?

Kompet i en Windsor 2V är 9.5:1 och i en Windsor 4V 10.7:1. Var det jag menade ovan.

Vad gäller kamaxel så hittar jag inget som stödjer teorin om olika kammar i Windsor 2V / 4V , utan det är bara något jag "hört" från andra.

Vi får se vad det blir av motorn, men i vilket fall som helst så ska jag köra skiten ur den setup:en som sitter i först.. :cool:

Link to comment
Share on other sites

Jo, att topparna är likadana vet jag, och Cleveland topparna var väl ett rejält lyft och det som definierade C-spisarna?

Kan man säga men mer av att de har vinklade ventiler (canted valves) likt BB 429/460

När man vinklade dom fick man fördelen av att ventiler kunde göras större samt högre lyft.

Flödet gick bättre genom förbränningsrummet

Man kan montera dessa toppar på W motorerna med ombyggnad men även traditionell ventilgeometri man har i 302/351W har utvecklats rejält.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...