Jump to content

Kompressormata 351 cleveland


PeterF

Recommended Posts

Som vanligt som alla vill trycka på men ingen vill lyssna på (inkl jag själv :)) - Vad är tanken med trimningen, hur mycket effekt räknar du med i slutändan osv...

Lagom laddning, upp till 6-8 psi;

Ja då bör du givetvis ha en frisk motor i botten, lager, ringar, fina och framförallt runda/raka cylindrar. Om det är lite slitet så du får mer kolvspel blir åt rätt håll så att säga vid överladdning. Åker du med originaltoppar (2V eller 4V motor?) så kan du alltid fixa till kanalerna lite, framför allt på avgassidan.

Du behöver ett tändsystem som klarar av att backa gnistan när laddet kommer så det inte börjar spika. Likaså en förgasare som går att trycka igenom eller en "paxton-låda" att sätta den i.

Många säger att smidda kolvar är ett måste vid laddning, visst de står pall för mycket mer stryk men spikar det och går snålt även här så ger det med sig förr eller senare. Kör du "safe" med mycket soppar och bra koll på tändning så funkar det fint med standardgrejer.

8 psi motsvarar för övrigt 0.55 bar och är inte så mycket i laddvärlden men på denna motorvolymen blir det en markant skillnad både i effekt och körbarhet.

Vad för kompressor hade du tänkt använda dig av?

Vad för låda bakom? Finns automatlådeexperter här på forumet/i klubben som säkert kan leda dig rätt i frågan.

Vill man ladda mera så blir givetvis listan längre... och man vill ladda mer efter ett tag :)

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

Ja jag håller med CMC 1096 att bottendelen är viktig.

Jag skulle lägga allt krut där då blocket är svaga delen på 351C och det finns ju knappt få tag på för rimlig peng.

Nya kraftigare stakar, och kolvar är ett minimum förutom maskinarbeten.

Jag skulle borra(max 0.030''), linehona, toppdecka och balansera allt för att vara säker på en stabil och tät grund.

Varför lämna du din första tanke med lustgas?

Jag gillar lustgas då det är betydligt billigare och kraften är ett knapptryck bort.

Dessutom bibehålls bränsleförbrukningen med detta...Med kompressor kan du kallt räkna med ett par extra dl/mil även vid vardagskörning.

Annars gäller samma viktiga motorjobb med gas som vid all annan typ av laddning.

Framförallt tycker jag det är svårt att motivera den höga kostnaden för kompressor på gamla bilar man inte kör så mycket.

Eller det kanske du tänkt göra? :)

Då skulle jag nog också gå på en Paxton lösning även om det inte finns något färdigt kit för 351C

Blir att snickra lite.

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaren!

Det jag vet om motorn som sitter i är att den är byggd 2007 en 2v är det.

Sitter i dagsläget högkompkolvar och andra stakar i av okänt märke, en vassare kam från comp cams, rullvippor, komplett msd kit med blaster spole och mallory fördelare, performance edelbrockinsug och edelbrockförgasare.

skulle vilja sikta på 6-700 kusar nånstans och inget det behöver inte ske över en natt.

att jag släpper tanken på gas är väl mest för att jag vill nog ha pulvret i maskin och när jag känner för att gasa! Lustgas känns så begränsat, fylla tuber som inte räcker speciellt länge. bäst att tillägga att inget här är skrivet i sten :P

http://www.superchargerusa.com/ford_bk_drag.htm

mvh Peter

Link to comment
Share on other sites

Okej förmodligen ett bra utgångsläge om allt är rätt!

6-700hk är lite skott över målet..5-600hk mer rimligt för körbarhet

Högkompkolvar kanske är något du får göra något åt.

Nu är inte jag speciellt kunnig på laddning men en lägre kompression är nog att föredra.

2V topparna har väll dessutom lätt för spikning.

Vet du om det är 2V toppar av typen closed eller open?

Open brukar ju tyvärr vara vanligast och är de som lider av spikning.

Link to comment
Share on other sites

Som jag har förstått det så är väl motorn egentligen byggd för lustgas, den har ju gått med gas innan.

Motorn i sig känns tajt o fin, inga konstiga missljud el dyl.

hur ser man på topparna om dom är open el closed? Det jag sett efter byte av insugsplåt och packningar är att kanalerna är bearbetade på ngt sätt.

mvh Peter

Link to comment
Share on other sites

Nu är jag med! closed chamber är egentligen bara kompressions höjande om man jämför då.

kan man se det utanpå topparna nånstans?

Link to comment
Share on other sites

Ja i princip!

Sen råkade utformningen på Open Chamber bli olycklig att det gärna självantänder.

Jag vet faktiskt inte om man kan se annat än på gjutnummer.

Är det original så är det ganska säkert att det är Open Chamber

http://www.castingnumbers.info/site/browse/m/Ford/p/3

Men eftersom någon har byggt så kan det ju vara vad som helst.

Det har varit populärt att byta till 2V toppar från Austrailen som alltid är Closed Chamber.

Eller så kan det vara 4V

2V eller 4V är lätt att se skillnad på eftersom det står ingjutet en 2a eller en 4a i ett av hörnen på topparna

Link to comment
Share on other sites

Coolt med kompressor!

Tänkte bara att om underdelaen är fin med bra lopp, kolvar osv kan det kanske vara ide att ta ur förbränningsrummen lite grann istället så slipper du riva hela underdelen, har läst på lite olika forum (typ cleveland.net osv ) att OC topparna kan ha lite grader osv som kan bidra till detonation, är ingen expert på området men kolla upp det kan vara ett tips.

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla svar! för att kolla hur högt komp man har... funkar det helt sonika med en komptestare?

så en rekomendation är egentligen att riva motorn, gå igenom så allt är ok... och sen på med kompressor?

el alt... på med kompressor, skit i resten och se hur länge det håller, sedan renovera och trimma lite till. =)

mvh Peter

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla svar! för att kolla hur högt komp man har... funkar det helt sonika med en komptestare?

så en rekomendation är egentligen att riva motorn, gå igenom så allt är ok... och sen på med kompressor?

el alt... på med kompressor, skit i resten och se hur länge det håller, sedan renovera och trimma lite till. =)

mvh Peter

Kompressorn är det sista och enkla att montera.

En komptestare säger väll lite men den kan inte ge dig kompressionsförhållandet.

Det måste räknas ut eftersom det är volymförhållandet man pratar om

Det första som rasar är turbinen och växellådan..

Börja där skulle jag säga för det kommer nästan kosta mer än vad kompressorn kostar!

Kör du sönder det blir det ännu dyrare

Link to comment
Share on other sites

Dåså Kamrater.

Lyckades leta fram herren som byggt största delen av motorn.

Vassare kam från comp cams, tyvärr minns han inte några siffror.

Balanserad botten del med viktade kolvar och stakar

Högkompskolvar med komp 11:1 el 11,5;1

matchportade topplock och insug gjort av Erland Cox www.topplocksverkstan.se

mvh Peter

Link to comment
Share on other sites

Då är det rätt gjort! GARANTERAT! :)

Erland Cox kan sin sak.

Ja det var riktigt kul att få lite mera info... blir nu först och främst att skaffa en större fugge, då det rekomenderades som minst 750-800... sitter i dagsläget en 650 edelbrock på... tänkte försöka få tag i en Holley dubbelpump med mek andraspjäll. troligtvis därför det tvekar vid fullgas pga soppabrist.

men tillbaka till kompressor funderingarna... av den info jag fått ut från nätet så verkar kompressionen vara för hög... nån som kan bekräfta?

mvh

Link to comment
Share on other sites

Ja en 750 är nog det minsta den behöver.

När jag var och bromsade min maskin som har komp 11:1 så ökade faktiskt vakuumet när vi körde full sula med öppna spjäll.

För liten förgasare alltså!

En mekanisk förgasare är helt onödigt för gatbruk och inte så stor skillnad mot en rätt kalibrerad vakuumstyrd.

Holley mekanisk blir dyr att köra med.

Edelbrocken förvisso också mekanisk sekundär men mycket mer ekonomisk då den har extra spjäll som reglerar behovet

Läs länken Janne ovan länkar till angående rekommendationer

Forged, low compression pistons (8.5-9.1) are the best choice for performance applications.

Inte min baby så jag säger inget! :)

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...