matz69 September 22, 2011 Report September 22, 2011 Hej!Har en 65 Cab som vobblar i ca. 70-80 km/h. Det skakar i ratten och vibrerar i hela bilen.När jag kommer upp i 100-110 km/h så är den helt vibrationsfri. Den går spikrakt.Vad kan det bero på?Någon som har en idé?Matz Citera
Lars Oscarsson cmc383 September 24, 2011 Report September 24, 2011 Hej.Skakningar i den hastigheten beror oftast på däck eller dålig balansering,skakningar, obalans däck, 70km-upp till 100km.Risken är nu att du får massor av frågor som du måste handtera, däcktyp?dimensioner, ålder på däck, fälgar, plåt original, annan typ fälgar;).Har bilen stått länge före obalansen upptäcktes, dett finns andra saker somkan ge obalansfel, bromsdetaljer som, bromsskivor,trummor, hjullager, styro spindelleder, fjädring mm.Nu har jag som vanlit ställt till det, men jag vill bara att du mer detaljeratbeskriver frågan, berätta mer i frågan om just standarden på grejor.Hoppas jag inte blir hängd för mitt sätt att lägga en returboll. Citera
matz69 September 25, 2011 Author Report September 25, 2011 Däckena är Good Year Eagle GTII P215/60R14 på nytillverkade Styled steel fälgar. Det står även 91T på däckena. Kan det vara tillverkningsåret?Bilen är importerad från staterna i fjol. Där har dom renoverat den för ca. 10 år sedan, enl. alla kvitton på prylarna som är utbytta. Det sitter nya skivor fram och nya stötdämpare. Styr och spindelleder ser också nya ut. Dom har nog inte kört många meter efter renoveringen för allt ser nytt ut.Jag ska ta och balansera hjulen så fort som möjligt. Citera
John September 25, 2011 Report September 25, 2011 När du låter balansera hjulen så se till att den som gör det vet vad han gör !Styled steel wheels samt magnum 500 fälgar måste balanseras i hålen för hjulbultarna,inte i centrum hålet i fälgen.Centrumhålet sitter nämligen inte i centrum på dessa fälgar.Mycket vanligt med obalans på grund av detta. Citera
ThomasFB September 26, 2011 Report September 26, 2011 91T på däckena. Kan det vara tillverkningsåret?91 = Load indexT= Speed ratingMvh Citera
Lars Oscarsson cmc383 September 26, 2011 Report September 26, 2011 Hej.Jodå det går mycket bra att balansera i mitthålet, jag har ävensom jobb att skifta och balansera däck, så jag vågar sticka uthakan.Däremot så står det klart och tydligt om just Magnum 500, domskall ballanseras i mitten, alltså vikterna skall monteras mitt i fälg,inte ytter kanter.Jag tror att det är samma förfarande med Styled fälgar också, jag försvara mig med att jag jobbat med däck sedan 1996, före detjobbade jag med däck på Texaco bensin, men det var då det;) Citera
yankee September 27, 2011 Report September 27, 2011 hej lars vad menar du,vikterna skall monteras mitt i fälg ? mvh Citera
darne1 September 27, 2011 Report September 27, 2011 Hej!Hade exakt samma problem vid 70-80km/h som du!Felet var att höger framhjul var felbalanserat samt att vänster hjullager fram glappadeDarne Citera
Lars Oscarsson cmc383 September 27, 2011 Report September 27, 2011 Balansering mitten, enkelt beskrivet så placeras balansvikter, klistervikter på insidan i mitten av fälgbanan.Vanligast är att vikter på alufälgar placeras på insidan av ekrar, mest för att man vill ha ett rent utseende.Plåtfälgar balanseras på in och utsida med sk slagvikter som käms fastpå fälkant, kläms låter konstigt, man knakar fast vikten som sitter meden typ av klämning.Magnumfälgar och fler av den typen som egentligen är en typ av plåtfälg balanseras på mitten insidan fälgbana.När man b.l.a. köper Magnum 500 så får man en instruktion för hur dom skall balanseras och det är just det jag beskrivit klantigt, dom skall balanseras mitt på insidan fälgbana. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.