Jump to content

Vi pratar smartamobiler! Android, iPhone, Windows Phone


Daniel Linde

Vilken smartphone har du?  

91 members have voted

  1. 1. Vilken smartphone har du?

    • iPhone
      32
    • Android
      50
    • Windows Phone
      1
    • Symbian (Nokia)
      5
    • Annan Smartphone
      3


Recommended Posts

Har en Ray och en iPhone.

Kan varmt rekommendera Ray som hårdvara men Android SUGER, big time.

Android verkar vara en wannabe iOS som inte kommer i närheten av Apple-kvalitet. (billiga skitkopior kommer ju sällan nära sin förebild)

Ultimata telefonen skulle vara en SE Xperia Ray som kör Apples iOS.

Gillar Ray för design, kamera, skärmupplösning och smidighet, den är tunn och mycket lätt, märks inte i fickan alls. Inte lika känslig i displayen som iPhone, man måste ibland trycka 2-3 ggr innan något händer.

Tillsvidare rankar jag iPhone som nummer 1, visserligen har den brister, men den fyller mina krav och är kanon att använda.

Dom mest gaphalsiga Apple/Mac/iPhone kritikerna har oftast aldrig testat vare sej iMac eller iPhone.

Har kört Mac ett antal år, det är MYCKET osannolikt att jag skulle skaffa mej en windowsmaskin igen.

Köpte en Xperia mini pro idag, sitter på laddning just nu.

Tangentbordet fällde avgörandet. Plus att storleken på telefonen gör att den passar i telefonfickan på arbetsbyxorna, lattjomodellerna med +4" skärm är inte optimala i arbetsbrallorna.

Nu får vi se hur jag gillar operativet...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 235
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nu har den varit med i jobbet 2 dagar och sköter sig bra. Jag trodde jag skulle ha svårt att komma överens med ett nytt operativ men än så länge känns det helt ok. Telefonen är snabb i processorn så att det räcker för mig. Å andra sidan är jag en sån som mest ringer, smsar och mailar. Spel och lek är jag inte intresserad av. Positivt första intryck!

Xperia.jpg

Link to comment
Share on other sites

Spel och lek är jag inte intresserad av. Positivt första intryck!

Säg inte för mycket nu! ;) När man väl börjat "appa" så blir man galen i det!

Mina favoriter just nu

Runkeeper Kanonredskap för hålla reda på träningen och tar även min puls som läggs upp på nätet (dålig just nu efter lång soffliggarperiod)

Wordfeud Heter Mustangpelle där ifall någon vill Alfapeta lite :)

Link to comment
Share on other sites

Trevligt att det va Å Ä Ö på tangentbordet Janne. Min N95 fick man klicka dubbelt på o en massa för att få fram dom. Inte så roligt alla gånger.

Per: Jag brukar växla mellan Runkeeper och Nike+, men gillar nog det sistnämnda mest. Vet inte om det finns till Android dock.

Sen såklart sitter man med detta jäkla Wordfeud oxå :) hehe..

Till er androidare testa denna: https://market.android.com/details?id=com.speaktoit.assistant

Är ungefär som iOS Siri.. funkar rätt bra..

Link to comment
Share on other sites

Skulle kanske startat en egen tråd men det angår smarta mobiler ändå

FAN VA BRA Apples "Time Capsule" är!!!! :wave:

Den tar nu automatiskt TRÅDLÖST backup på min Android, I-Mac och PC utan jag behöver tänka på det

Perfekt för mig som använder telefonen mycket i mitt jobb så är jag nu trygg över att ha backup.

Dessutom delar min söta lilla Time Capsule ut hela bredbandet i hela huset.

Teknik gör en riktigt glad ibland!!!! Tyvärr för sällan!

Ungefär som Mustangen!

Link to comment
Share on other sites

Man kan bli lite trött ibland på dessa äpple människor. Oftast kommer dom med luren klistrad vid örat pajasljusen tända ihop med halv ljuset och avbetalnings planen på bilen som tar slut långt efter bilen. Och dom ska ha service direkt för dom har nån j@kla ny app

Link to comment
Share on other sites

Köpte mig en Nokia N9 när den kom ut i butikerna (Köpte den på SIBA). För att jag INTE är likadan som alla andra i landet ;)

Men skulle tro att SIBA är i maskopi med Apple, då detta ändå var en Nokia med NYTT operativ och de hade inte ens hunnit få upp den på demotavlan till kvällen... O ännu mindre 1 hel vecka senare hos SIBA på Avenyn fanns inte nallen på demotavlan. Riktigt skummt...

Men i allafall, är RIKTIGT nöjd med N9:an.

Känns som nåt helt annat än vanligt men ändå bekant.

Innan N9 så vart det: N8, o innan det var det en N97 Mini

PS: Jag använder mobilen till att prata, lyssna på musik, ta foton (Vilket Nokias nallar är grymma på).

Håller INTE på med facebook, twitter o annat sådant...

Link to comment
Share on other sites

Helt otroligt JanneS!

Precis samma sekund när du skrev ditt inlägg så skulle jag fråga om N9 !

Nokia är min gamla favorit innan smartphones kom.

Hur känns och fungerar MeeGo operativet?

Går gärna tillbaka till Nokia bara den är i närheten av konkurrenterna...

Min käpphäst batterikapacitet är viktigt.....Kolla hur ofta du laddar och rapportera! :)

http://www.youtube.com/watch?v=PgDaihMXkC4

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Helt otroligt JanneS!

Precis samma sekund när du skrev ditt inlägg så skulle jag fråga om N9 !

Nokia är min gamla favorit innan smartphones kom.

Hur känns och fungerar MeeGo operativet?

Går gärna tillbaka till Nokia bara den är i närheten av konkurrenterna...

Min käpphäst batterikapacitet är viktigt.....Kolla hur ofta du laddar och rapportera! :)

http://www.youtube.com/watch?v=PgDaihMXkC4

Jag kan ju inte göra nån bedömning mot Apple eller Android, då jag aldrig satt mig in i de telefonerna.

MEN mot N8:an så är det en gudagåva, operativet är riktigt snabbt mot N8, men den har ju nästan 400Mhz mer så det är väl inte konstigt + att de tänkt till med operativet efter diverse Symbian-missar...

Sen så ÄLSKAR jag designen o känslan på telen, känns inte som ett par knäckerbrödsskivor (iPhone) i näven utan mycket mer "flytande" känsla. Skärmen är ju fasad i ytterkanterna o utan några knappar så trivs fingret väl på den.

Batteriet har jag inte hunnit testa riktigt ordentligt än, använder telefonen hemma på kvällarna o helgerna pga arbetstele.

Men känns som den orkar lite mer än N8:an. N8 hade ju ett batteri på 1200Mah och N9:an har fått ett på 1450Mah.

Sitter ju inte o leker med facebook o annat sånt skit, men musik, prat o angry birds m.m.

Men klarar mig 4-7dagar utan nätverk o BT på, och med de så klarar den sig 1-4 dagar. Allt beror på hur mycket man "leker" med den, precis som med alla andra lurar.

Sen är det ju om man är kåt på diverse appar som finns till Apple o Android så blir det en svår övergång :)

(Har vad jag BEHÖVER o inte mer på telen)

Link to comment
Share on other sites

Efter 2 veckor med min Sonyericsson Experia mini pro måste jag säga att den sköter sig riktigt bra, har inte laggat en enda gång!

SE har ju haft en tråkig vana att släppa produkter med halvfärdig mjukvara ( har själv jobbat på Ericsson med mobiler från 84-97, otaliga är de uppdateringar som alltid följde en ny modell..).

Formatet är precis lagom och än så länge har android varit enkelt att komma överens med. ÅÄÖ på tangentbordet borde vara lag på om mobilen ska säljas i sverige, tack SE för dessa bokstäver.

Min ena son håller på att tjata ihjäl mig för att få köpa en 4S, jag försöker säga till honom att livet med en Iphone också blir till vardag efter ett tag och det enda du har gjort är att öka på äpplets vinst ( enligt vad jag har läst är äpplet den tillverkare som har högst vinstmarginal / såld enhet).

Framtiden får utvisa hur det går, jag misstänker att jag kämpar mot en övermäktig kraft...

Link to comment
Share on other sites

Om sonen köper, passa dej från att låna luren. Du kommer att gilla den skarpt från början...:)

Jag hade en Iphone 4 på mitt förra jobb, och ja, den är helt ok:)

I min egna firma valde jag en billigare mobil och för mellanskillnaden fick jag både en Ryobi 18v borrhammare och en beg Dewalt 25314 borrhammare med dammsugare. Just nu tjänar jag mer pengar på rätt verktyg istället för mobiler ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag va ju hur nöjd som helst med min 4a, och är om möjligt ännu nöjdare med denna 4S.

Jag använder ju telefon väldigt mycket!!! Så även om det blir "vardag" så har jag otrolig användning utav den!

Dessa 3 veckor jag varit utan har varit katastrofala, faktiskt! :)

Ingen mail, ingen surf, inge cmc, inge spotify osv osv...

:)

Fejjan har jag dock inte saknat hehe...

Igår lekte jag med Siri en trevlig liten dam! :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...