Jump to content

Byta bakaxelutväxling 3.08---->3.73 = Stort leende


Fastninja

Recommended Posts

Hämtade bilen från sin sista modd för detta året. Har haft min Ford Racing 3.73 liggande hela sommaren och fick inte den monterad förrän nu. Kan bara rekommendera den modifieringen. Det känns som att 50 extra kusar hittat ner under huven. Det måste ha varit så Fords teknikavdelning hade tänkt sig att bilen skulle svara innan miljöregler kladdade till det. Varvet ligger ca 400 rpm högre upp men oboy vilken skillnad det gör. Ligger man på motorvägen i laglig fart och vill om snabbt så räcker det att gå ner till fyran nu. Tidigare så var man tvungen att välja trean om man ville ha knuff. Nu är man redo att tackla allehanda LT1 alt andra 4.6 mussar när det kommer till acceleration.

Rekommenderas starkt.

Ändrade %s av %s (%s)
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Kan bara hålla med, 3.73 känns helt rätt - min är ju dock en Fox men nog ingen större skillnad... Körde jag dessutom lugnt och fint så sjönk faktiskt förbrukningen vid runt 100km/h.... blev nog mer rätt varv helt enkelt... Svårt att tänka mig nåt annat mods som ger mer för pengarna...

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jag försöker alltid tipsa om denna enkla lösning för de som har dessa årsmodeller.

Brukar svårt att övertala och de flesta börjar brukar börja trimma motorn istället i "tron" om att det är bättre.

Bra att "Den snabba Ninjan" skriver om det här så kanske fler fattar! :wave:

Sen som "moderator" måste jag klaga på dålig skriven rubrik så jag tog mig friheten justera den så andra kan hitta

Ändrade %s av %s (%s)
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Det är också därför den är ovanligt slö för att vara en V8 ;)

Nja... SÅ slö tyckte jag inte att den är men det är inte jag som ska köra bilen huvudsakligen utan det är flickvännen. ;) Skulle hon tycka efter en tids körning (när hornen växt ute lite) att bilen är slö, kommer jag ta upp om att byta utväxling i bakaxeln men vilken är att rekommendera med tanke på aut-låda? 3,55 kanske?

Link to comment
Share on other sites

Nja... SÅ slö tyckte jag inte att den är men det är inte jag som ska köra bilen huvudsakligen utan det är flickvännen. ;) Skulle hon tycka efter en tids körning (när hornen växt ute lite) att bilen är slö, kommer jag ta upp om att byta utväxling i bakaxeln men vilken är att rekommendera med tanke på aut-låda? 3,55 kanske?

3,55 är ypperligt

Har kört det på en tidigare 94 GT Cab

Faktiskt sjönk bensinförbrukningen stadskörning

På den var det samma 2.86 utväxling och jag har nog aldrig upplevt slöare bil med V8 faktiskt.

Det var ju den lite tröttare 5.0 motorn så det var ju nästan svårt hänga på en Nissan Micra! :wave:

Link to comment
Share on other sites

Är det inte bara på första växeln (start vid rödljus) som man tjänar på ändrad utväxling? Annars är det väl bara att växla ner ett steg på växellådan? Själv saknar jag en växel på min manuella låda vid motorvägsfart...

/Benny

Link to comment
Share on other sites

Är det inte bara på första växeln (start vid rödljus) som man tjänar på ändrad utväxling? Annars är det väl bara att växla ner ett steg på växellådan? Själv saknar jag en växel på min manuella låda vid motorvägsfart...

/Benny

Nej för varje växel får du mera kraft ner i asfalten.

Vridmomentet ökar med samma procentsats som du ändrar utväxling i bakaxeln

Link to comment
Share on other sites

Det här låter ju riktigt intressant... Man kanske skulle göra planera in detta inför sommaren på min 95a. Är det något man kan göra själv eller behöver man lämna iväg bilen ? Är inte så super kunnig men vill lära mig mer och kunna pilla lite mer själv.

Har tittat en del på att beställa lite delar nu under vintern från Summit och då bla plocka lite delar från deras "Project 5.0 Revival part 1 & 2 som avgas system ( om jag inte tar det från svensk leverantör) , throttle body, mass air flow, Ignition kit och TFI Coil. Har en Underdrive Pulley kit liggande som följde med bilen samt ett Cold air kit monterat. I övrigt är bilen orginal.

Vilken utväxling skall man välja om man nu slår till ? 3,55 eller 3,73 misstänker att det är en smak sak men tips kan man ju ta emot :)

Patric

Link to comment
Share on other sites

Jag räknade lite på det där när jag bytte i min Fox till 3.73... har för mig att jag kom fram till att bytet gav samma effekt som steget mellan fyran och femman. Femman gav nu samma varvtal som fyran gjorde innan bytet.

Kör du mycket motorväg så kan nog 3.55 var mer rätt... det hamnar på runt 2000rpm/100km/h med 3.73 och 225/55-16 däck.

Att byta utväxlingen själv kräver en viss kunskap om hur bakaxlar fungerar osv... hur det ska se ut och kännas och sånt. Finns utförliga steg för steg anvisningar men man bör ändå ha rätt mycket "hum" om det hela.

Jag föreslår även en ny diff-packe när man ändå är igång, inga stora pengar att byta och då får du bra nyp i grejerna igen. Man kan även passa på att plocka om lamellerna lite så det blir mer spänn på det hela.

Det jag upplever som bökigast är att lossa och även dra åt pinjongmuttern :P

Mvh,

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Det är ett svårt byte även för erfarna.

Själva bytet är inte det svåra utan mer att få in rätt toleranser som "1096" är inne på

Det krävs indikatorklocka för att få rätt spel mellan kuggarna.

Utan veta spelet så förkortas livstiden drastiskt.

Jag rekommendera att ni lägger ut jobbet till någon som kan och har verktygen.

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Tack för svaret på detta... Då kan det bli att beställa hem delarna och lämna iväg jobbet till dom som kan det :) Tips på firmor som kan hjälpa mig tas tacksamt emot men ingen panik för jag har inte "shoppat" ännu ....

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaret på detta... Då kan det bli att beställa hem delarna och lämna iväg jobbet till dom som kan det :) Tips på firmor som kan hjälpa mig tas tacksamt emot men ingen panik för jag har inte "shoppat" ännu ....

Här är en som kan sina saker och inte är allt för långt bort:

http://www.axleandparts.se/index.html

Micke

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaret på detta... Då kan det bli att beställa hem delarna och lämna iväg jobbet till dom som kan det :) Tips på firmor som kan hjälpa mig tas tacksamt emot men ingen panik för jag har inte "shoppat" ännu ....

I princip är det ett jobb som de flesta bilfirmor klarar av.

Bör ju vara någon i näreheten där du bor eftersom du måste lämna in bilen.

Katrineholm där du bor bör ju ha någon US -mek?

Annars hyffsat nära Eskilstuna där det finns en kunnig gubbe

http://www.seidlsservice.se/

Link to comment
Share on other sites

Här är en som kan sina saker och inte är allt för långt bort:

http://www.axleandparts.se/index.html

Micke

Ringarum känner man igen :-) Det är ju en bit bort men alla förslag är man tacksam till...

I princip är det ett jobb som de flesta bilfirmor klarar av.

Bör ju vara någon i näreheten där du bor eftersom du måste lämna in bilen.

Katrineholm där du bor bör ju ha någon US -mek?

Annars hyffsat nära Eskilstuna där det finns en kunnig gubbe

http://www.seidlsservice.se/

Jag har faktiskt ingen koll på om det finns någon som fixa detta i K-holm. Tycker ju att det borde finnas men E-tuna är ju inte långt borta heller... det är ju 40 min genom skogen :-). tack för förslaget! Kan ju vara bra till andra jobb också!

Link to comment
Share on other sites

Jag lämnade min bil hos Bengt Wittander i Dalby och jobbet kostade 2000 kr för enbart arbete. Räkna med en femhundring till om du inte har oljan själv. Nu är det ju en bit att köra men kan rekommendera Bengt. Mycket trevlig och duktig.

Link to comment
Share on other sites

Jag lämnade min bil hos Bengt Wittander i Dalby och jobbet kostade 2000 kr för enbart arbete. Räkna med en femhundring till om du inte har oljan själv. Nu är det ju en bit att köra men kan rekommendera Bengt. Mycket trevlig och duktig.

Ja Dalby var ju en bit att åka till! Tack för tipset men jag håller mig nog i mitt område... men man vet ju aldrig :)

Såg någonstans att man blir tvungen att justera om hastighets mätaren efter detta jobb så om jag fattar det rött behöver jag köpa följande saker:

drev sats

installations sats (med eller utan lager)

kalibrerings verktyg för hastighets mätaren

funderar på att använda summit som leverantör har även mer jag vill beställa därifrån :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...