r_cronhage Posted October 27, 2011 Report Share Posted October 27, 2011 Hej,går och funderar på om man ska renovera 289:an eller om man istället ska lägga pengarna på en 351w? Skulle vilja höra för och emot, om det finns? I framtiden finns tankar om trim, siktar mellan 350-400hk.Har idag fullängds-headers (Flowtech) på 289:an, kommer det passa på en Windsor eller behöver man bygga om avgassystemet?Är det annat som måste bytas, t.ex. motorfästen?Tack på förhand!/ Rikard Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund Posted October 27, 2011 Report Share Posted October 27, 2011 289an är mycket jobb/pengar för att få upp effekten men det blir ju billigare om den är fräsch?Måste det maskinbearbetas så skulle jag skita i det.En strokad 302 till 347cui är det allra enklaste.Med 351W är det kanske lätt att nå 400hk utan större jobb men du måste byta headers som du säkert listat ut redan.Med en strokad 302 så bibehåller du ju alla pinaler du redan har.Motorfästen och växellåda är annars allt lika för 289, 302, 351WRemskivor är sådan du eventuellt åker på att byta då ford bytte bultdelning 1969.Även kylaren måste bytas då ingångarna skiljer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r_cronhage Posted October 27, 2011 Author Report Share Posted October 27, 2011 Okej, tanken om jag ska behålla 289:an är en shortblockrenovering hos Engine Kit Racing och ett Edelbrock top end kit. Någon som har erfarenheter av detta? Är det värt att lägga pengarna på detta, eller kommer man bara vilja ha mer?Att göra detsamma på en 302:a kanske skulle vara smartare, och stroka i framtiden om man vill ha mer effekt. Då var det som jag trodde med 351w, alltså inte lika aktuellt då det medför en del kostnader. Någon här som har tips på vart man kan få tag på ett vettigt 302 objekt? (Annat än blocket, nitroz och de vanliga köp/sälj)/ rikard Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klingan75 Posted October 28, 2011 Report Share Posted October 28, 2011 Vet inte om jag slår in en öppen dörr här men 289 har väl samma borr som 302 - det är väl bara slaget/veven som skiljer? Går du på 351 får du samma effekt med snällare trim = bättre hållbarhet. Finns ju "ekonomi" i det också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund Posted October 28, 2011 Report Share Posted October 28, 2011 Vet inte om jag slår in en öppen dörr här men 289 har väl samma borr som 302 - det är väl bara slaget/veven som skiljer? Går du på 351 får du samma effekt med snällare trim = bättre hållbarhet. Finns ju "ekonomi" i det också.Ja i princip kan man faktiskt även stroka en 289 med samma kit som man strokar 302.Men 289 block har varierande utföranden och loppen är inte riktigt lika djupa som på 302.Därför rekommenderar nästan alla att utgå från ett 302/5.0 block för strokers.Beg block är så billiga att det är inget att kladda med.Bygga på 351W håller jag helt klart med om är mest effekt för pengarna!Bra vrid och effekt med mild trimHar du "r_cronhage" begränsad budget som du antyder så ska du nog tänka om.Att smådutta med trim och sniktrimma kommer göra dig besviken!!!Bestäm direkt nivå vad du vill ha och bygg/beställ allt på en gång."bygga för framtiden" kan du glömma det blir bara dyrare och tar bara tid.Så säg vilken budget du har?Vore jag dig skulle jag inte röra 289an och sälja den....Är den bra får du runt 5-10.000kr som du för över i din budget för en annan motor Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klingan75 Posted October 31, 2011 Report Share Posted October 31, 2011 Men 289 block har varierande utföranden och loppen är inte riktigt lika djupa som på 302.Är detta generellt för alla 289 att cylinderloppen inte är lika djupa som på 302? Hur påverkar det om man strokar en 289 till en 302 jämfört med att ta ett 302 block direkt - jag begriper skillnaden men har det någon avgörande betydelse? Nu syftar jag bara på gamla block och inte nya eftermarknadsblock.Sorry för trådkapningen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r_cronhage Posted October 31, 2011 Author Report Share Posted October 31, 2011 Inga problem med "trådkapning", roligt med lite läsning!För min del ser det nu ut som att det blir en 302, med Edelbrock Top end kit (eller liknande). Skulle jag vilja ha mer effekt längre fram så finns ju möjligheten att bygga vidare på den maskinen istället för 289an som verkar "begränsad". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mhdin Posted October 31, 2011 Report Share Posted October 31, 2011 Om jag vore som du satsa på 351w, sen strokar du den osv. det är inte ekonomiskt försvarbart.Men förbannat kul. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund Posted October 31, 2011 Report Share Posted October 31, 2011 Är detta generellt för alla 289 att cylinderloppen inte är lika djupa som på 302? Hur påverkar det om man strokar en 289 till en 302 jämfört med att ta ett 302 block direkt - jag begriper skillnaden men har det någon avgörande betydelse? Nu syftar jag bara på gamla block och inte nya eftermarknadsblock.Sorry för trådkapningen...Har faktiskt ingen aning här utan informationen om detta är luddig......Som det så ofta är med Ford!!Om de gör skillnad eller inte med en gnutta kortare lopp "däri tvistar de lärde!"Som det mesta i den materiella världen så är nästan alltid 1.a utgåvan sämst.Så det är möjligt att 289an har flera nackdelar än enbart cylinderloppen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edeson Posted November 3, 2011 Report Share Posted November 3, 2011 Jag har en strokad 302 i min mustang, jag valde att bygga en 331 cu" framför 347 och jag ska förklara varför.Vevaxelns slag: 302 3" 331 3.25" och 347 3.5".347:an har lägre kolvar som gör att oljeringens placering hamnar i höjd med kolvbulten.Kolven blir dessutom så kort att den inte styr lika väl i loppet som en högre kolv, sidokraften kolv/cylindervägg blir också större när kolven vänder i loppet.Läste en test där man visade skillnaden mellan 331 och 347 med samma applikation, skillnaden 7 Hp, går naturligtvis att dribbla med kammar och förgasare för att hitta det optimala, ändå en fingervisning om hur mycket (lite) det skiljer. Till 347:an måste man också ta ur i botten på loppen för att vevstaken med bult ska kunna passera på tryggt avstånd, behövde inte göra det ingreppet till 331:an.Jag kör med Edelbrocks RPM "Sosse-toppar" (lite lagom) och RPM insug samt en Holley 650 square-bore.Howards hydraulkam. 534/547 225/232 112 och 351:ans tändföljd.Dynamisk komp. 11.0, statiskt 10.7:1Körde den i bänk och efter lite intrimning gav den 425 Hp/542 NmHälsningar Edeson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stickan ht-68 Posted November 3, 2011 Report Share Posted November 3, 2011 Inga problem med "trådkapning", roligt med lite läsning!För min del ser det nu ut som att det blir en 302, med Edelbrock Top end kit (eller liknande). Skulle jag vilja ha mer effekt längre fram så finns ju möjligheten att bygga vidare på den maskinen istället för 289an som verkar "begränsad".jag köpte ett Edelbrock Top end kit till min 302:a i våras. Till det kompletterade jag med härdade stänger, rullvippor, KB flat top kolvar, ARP bultar , 670 Holly och ett 2,5" Flowmaster med h pipa. C4:an totalrenoverades hos Christers Automat i Valbo. Ett TCI kit samt extra lameller lades in i den. Alla motordelar balanserades hos Nyrönen i Åmot. Blocket borrades 0.030 och veven uppmättes och slipades hos Snorres i Gävle.Sen var det bara att bolt on med delarna. Allt passade perfekt. Det blev en stor skillnad på klöset. Nu slipper jag bli frånåkt av trimmade Golfar och Subarus så jag är helnöjd med uppgraderingen. Från det ena till det andra, det är ingen som ligger inne med två framstolar till -68:an. Har ett par från en -67 i kärran nu och skulle villa lägga in ett par orginal i stället.Min email:stigbmagnusson@hotmail.com Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PaleRider Posted November 13, 2011 Report Share Posted November 13, 2011 Ang. stroking; det är ingen skillnad mellan 289 & 302 block, bara en legend http://forums.vintage-mustang.com/mod-custom-forum/590804-can-you-stroke-289-a.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund Posted November 13, 2011 Report Share Posted November 13, 2011 Ang. stroking; det är ingen skillnad mellan 289 & 302 block, bara en legend http://forums.vintage-mustang.com/mod-custom-forum/590804-can-you-stroke-289-a.htmlLegend är dom men du kanske menar myt? Tycker inget i den tråden är speciellt övertygande om att det skulle vara en mytNär det står i böcker att det skiljer så litar jag hellre på det!http://www.mre-books.com/interchange/interchange2.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PaleRider Posted November 14, 2011 Report Share Posted November 14, 2011 Legend är dom men du kanske menar myt? Tycker inget i den tråden är speciellt övertygande om att det skulle vara en mytNär det står i böcker att det skiljer så litar jag hellre på det!http://www.mre-books.com/interchange/interchange2.html En urban legend Berglund, og kun det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefan_borgen Posted November 16, 2011 Report Share Posted November 16, 2011 har varit ute i garaget och mätt 3 st 289 65 års block .st 030 och 040 borr.Cylindrarnas längd på alla 3st ligger mellan 125-127mm beroende på borr.ingen som har ett 302 block att mäta på.Bygger själv en 327 (ford) för lite mer varvillighet.ber om ursäkt för trådkapningen. mvh stefan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.