Jump to content

Vindrutetorkarswitch - hur många hastigheter på en bil byggd februari 1965?


COCS

Recommended Posts

Hej

Jag undrar om:

Vindrutetorkarswitch - hur många hastigheter på en bil (Mustang Cab) byggd februari 1965?

Är det av & på 1 hastighet?

eller

Är det av & på hastighet 1 och hastighet 2?

Tack!

Link to comment
Share on other sites

Aha

Jag är nu då lite förbryllad. En Mustang jag tittade på, så hände inget när man vred till läge 1, men vid läge 2 gick torkarna igång en normalsnabb rörelse, varken långsam eller snabb. Vred man tillbaks, så stoppade torkarna varsomhelst, t.ex. rakt upp, så då fick man trixa tills man fick dom i ändläge.

Denna vridknapp hade alltså 3 lägen =

0 - av

1 - hände inget

2 - torkarna gick normalt

På Internet studerade jag en nytillverkad vridknapp till Mustang och då står det:

Köp den här nya vindruteknappen till din Mustang 1965, så får du steglös hastighet istället för bara 1 läge. (OBS! Det står alltså 1 läge).

???

Link to comment
Share on other sites

Min 66:a har ett hastighetsläge. Det luriga var att brytaren som sitter i motorn och skall stänga av torkarna i parkeringsläget var smutsig så de stannade "var som helst" innan jag fick plockat isär den och gjort rent. Sen funkade min 1-hastighetsmotor perfekt.

//Mats

Link to comment
Share on other sites

Det fanns båda varianterna en eller två hastigheter. På USA importer är det inte ovanligt med en hastighet, men de svensksålda hade två hastigheter enligt den spec man hade på Svenska Ford.

Torkarna (iaf på två-hastigheters) funkar lite lustigt - de vänder alltid en extra gång när man stänger av.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...