Jump to content

STOR NYHET! Ford startar re-produktion av exakt 64½ & 65-års cab, men bättre stål :-D


COCS

Recommended Posts

  • Replies 51
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Hej.

Fantastiskt, finns det något slut på en äkta? klassiker, Mustangen

lär bli svår att få ner siffrorna på.

Äkta är ändå bästa, en guldstjärna till er som renoverat, det är

bara riktiga entusiaster som renoverar, nytt är fusk, framtaget

för de som troligen inte orkar och har mycket klirr.

Jag gissar att den som köper en kaross också har råd att låta

någon skruva ihop den, räkna ihop kostnaden för kaross, lack och

övriga delar som man säkert vill ha i samma skick.

Heder åt er som sliter, (renoverar).

Link to comment
Share on other sites

Läste i Classic Motor att om man bygger en bil med en ny kaross så måste bilen typas som en ny bil med alla de krav som ställs (inklusive krockprov). Det är inte bara att flytta över chassienumret från en övergiven rosthög.

//Mats

Link to comment
Share on other sites

Ingen STOR nyhet precis annat än de nu släppt just för 65-66

Det har ju pågått ett par år hos Dynacorn med andra modeller

Det är alltså inte Ford som gör det utan bara sätter sin "stamp of approval" på Dynacorns produkt.

Riktigt kul iallfall att det finns ett behov annars skulle man inte göra det.

Link to comment
Share on other sites

65-66 cab kom för c:a ett år sedan, nytt är att Ford har den i sin monter. På gång är 67-68 cab och under början av 2012 är 65-66 fastback planerad.

Dynacorn importerar karosser till USA, alla Mustangkarosser tillverkas i Taiwan.

Lennart Johansson

Link to comment
Share on other sites

Patetiskt att det verkligen lönar sig tillverka dessa stora karosser i Taiwan!

Undrar va fan man gör överhuvudtaget i U-landet USA?

Snart äger inte jänkarna ens kalsongerna de har på sig.

Ja, jäklar! Alla vet vi ju hur passformen är på "US made" delar. Även om dom är tillverkade i USA, Kina

eller Taivann! Alla delar är förmodligen tillverkade enligt amerikanarnas specifikationer. Och då blir det

inte så bra. Undrar hur en sån här kaross stämmer överens med infattningar av hjulupphängningar,

motorfästen, glasytor, eller allt annat? Tur ändå att huv, dörrar och baklucka följer med.

Sen kan man ju undra varför någon skulle vilja börja med en ny kaross? OK, du kanske har en bil som

är totalt sönderrostad, och kan plocka in alla andra delar. Men hur fräscha är dom delarna då? Motorn,

hela drivlinan, fram och bakaxel, glas, kabställning, fönterhissar... allt annat?

Men, som jag brukar säga, dat finns alla sorter!;)

Mvh.

P-O

Link to comment
Share on other sites

Ja, trots att många av oss "petrol heads" inte vill inse det så finns det en tanke bakom regelverken. Grejen med att vi kan köra vidare med gamla "farliga" helt orenade bilar är just att de inte är så många...

//Mats

Link to comment
Share on other sites

Dom lär väl inte bli fler. Om det är som Mats skrev tidigare, att dom ska typas som en ny bil.

Avgaskrav , bälten o. krocktest:D. Vill nog inte ens veta hur en gammal Mustang skulle klara ett krocktest.:eek:

Link to comment
Share on other sites

Det var nog en och annan som satte kaffet i halsen när den filmen publicerades och många som inte ville inse sanningen. Betänk att en Mustang väger runt 1400 kg varav en ansenlig mängd av de kilona är fördelade på motor och drivlina. Min lilla Alfa 156 väger samma och har en liten 4-cylindrig motor i aluminium. Ta en V70 som nog kliver över 1600 kg och även den motor i aluminium. Övriga kilon ligger i balkar och förstärkningar (och tunga elstolar). Men jag hade nog hellre krockat i en "Mustang" byggd på en ny kaross som inte åldrats i 40 år än en originalbil hur renoverad den än är.

Det borde inte vara omöjligt att få igenom en nytillverkad kaross som amatörbyggt fordon. Alternativet som några är inne på är att bara ta chassienumret från en gammal helslut bil och flytta över. Tänk att få tag i chassienummret till en pressad GT350 för växelpengar och flytta över till en ny kaross... Vissa anser säkert att det är helgerån men varför inte. Var går gränsen för det som är renoverat när inte mycket mer än instrumentbrädan och innerskärmarna bak är original?

Link to comment
Share on other sites

Det borde inte vara omöjligt att få igenom en nytillverkad kaross som amatörbyggt fordon. Alternativet som några är inne på är att bara ta chassienumret från en gammal helslut bil och flytta över. Tänk att få tag i chassienummret till en pressad GT350 för växelpengar och flytta över till en ny kaross... Vissa anser säkert att det är helgerån men varför inte. Var går gränsen för det som är renoverat när inte mycket mer än instrumentbrädan och innerskärmarna bak är original?

Håller med du där Klingan, har lekt med tanken på ny kaross. Sen kan man ju även välja framvagn mm. mm.

Visst har det sin tjusning att renovera med, men det är roligare att bygga. Tycker alla fall jag.:angel:

Link to comment
Share on other sites

Risken är att mitt inlägg missförstås på fel sätt... Att helrenovera något som är genomruttet från midjan och neråt är ett beundransvärt hantverk. Mest kul att ifrågasätta gränsen till original. Vad händer om man flyttar över instrumentbräda och tak från ett vrak till en ny kaross? Är det bättre eller sämre än att renovera en kaross bit för bit?

Jag anser förövrigt att det mesta behöver få plats i bilhobbyn.

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu



×
×
  • Create New...