Jump to content

Renovering av en Fastback -67


R.Lundgren

Recommended Posts

Såg även att motorn var hårt åtgången av fukt och rost.

Riv isär den så fort du kan för att möjligen rädda den.

Toppen, då har jag någonting att göra imorgon. Slänger upp lite bilder på hur motorn ser ut på insidan, kanske du kan bedöma möjligheterna.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 111
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

NEJ NEJ NEJ NEJ och åter NEJ!! :)

Glöm det där är min dom!

Finns ju ingen bärande struktur kvar i karossen

Bättre fixa ett objekt till så 2st kanske blir 1 bil

Håller med till 100%.

Jag hade inte funderat på att börja renovera en kaross som är så dålig.

Ett samtal till Lennart på VP och 115' bort från kontot ger en ny kaross och en chans att få till något bra.

Link to comment
Share on other sites

Jisses... :)

Även om du ska köpa en ny kaross för 105 eller vad de kostar, gör en seriös budget med allt du kan tänka dig, allt från motor, lack och drivlina/framvagn ner till hjulmuttrar och spolarvätska. Jag tror att du kommer behöva lägga ut en bra bit över 350.000 innan den är körbar.

Hatten av om du räddar den från skroten men gör det inte till total galenskap ;)

Lycka till!!

Link to comment
Share on other sites

Katastrof de e ny kaross som gäller här. det lär kosta mer att svetsa o rikta upp denna än vad en ny kaross går på....

ring och försök pruta lite,,,,,,,,

Ja prutning är väl det enda som ger mig hopp om en ny kaross. Men så duktig på att pruta tror jag tyvärr inte att någon är. :(

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag var nog lika grön som du och köpte en bil i flyttlådor. Har pusslat under snart 3 år och det tar tid och kostar pengar. Bara att inse innan du börjar. De poitiva är ju att du själv plockar ner bilen och kan fotografera allt du plockar bort. Jag bor i Täby så det blir kul att följa dina insatser. Vi ses väl på tisdagsträffen i Sollentuna om några år:-)

/Tommy

Link to comment
Share on other sites

Man lär av sina misstag antar jag? :)

Självklart ses på träffen i Sollentuna Tommy, med denna bil eller en annan ;)

Hej

Jag var nog lika grön som du och köpte en bil i flyttlådor. Har pusslat under snart 3 år och det tar tid och kostar pengar. Bara att inse innan du börjar. De poitiva är ju att du själv plockar ner bilen och kan fotografera allt du plockar bort. Jag bor i Täby så det blir kul att följa dina insatser. Vi ses väl på tisdagsträffen i Sollentuna om några år:-)

/Tommy

Link to comment
Share on other sites

Du har världens möjlighet att göra något riktigt bra av detta. Många här har nog tänkt sig in i din situation och planerat hur de skulle vilja göra. Lyckas du fullfölja kommer du få stående ovationer för slutresultatet och du kommer kunna glädjas under lång tid. Jag vet inte hur mycket du betalade för din bil och det svider kanske lite just nu. Men du har ju fått massor av saker för de pengarna - utom en användbar kaross. Tänk vad det skulle kosta att köpa alla saker som sitter på den bilen du har - allt från torkararmar, styrsnäcka, bakaxel, inredning. rutor och jag tyckte jag såg en ac-kompressor på någon bild. Det är mycket billigare att renovera användbara delar än att köpa nytt.

Om karossen inte var bortom all räddning från början så blev den det när du satte kapen i den och tog bort hela fronten med balkar och allt utan att staga upp. Enda sättet att få ihop din kaross är att bygga en jigg där alla viktiga mått är uppmätta map infästningspunkter samt att allt är i våg. Snudd på övermänskligt att sedan få olika plåtdelar att passa ihop. Jag tycker att det ser ut som att alla större plåtdelar är genomrostade utom möjligtvis inre strukturer. Du kommer få köpa så mycket plåt att det kommer kosta nästan lika mycket som en hel kaross och då är risken stor att du inte orkar hela vägen (fast det vet du bara själv) och då har du gjort en riktigt dålig affär. Att köpa en fräsch HT att flytta över sakerna till kostar nästan lika mycket som en ny kaross och då behöver du ändå köpa till ganska mycket ny plåt vilket också verkar vara en dålig affär. Vad gör du om HT'n är inte är så bra som du trodde? Dessutom är det väl synd att skrota en HT.

Jag tycker att du ska göra så här:

1. Köp en ny kaross och få den tillräckligt rostskyddad (om den inte är det redan) så att du kan ha den stående under renoveringen.

2. Lägg din energi på att renovera ALLT som går att använda från din befintliga bil. Riv inte ner mer i molekyler utan plocka bort lagom mycket som du fixar till på arbetsbänken och sedan provmonterar på din nya kaross. Då kommer du ihåg hur allt satt ihop och vilka skruvar som skall sitta var. Din budget kan spåra ur fullständigt om du börjar drömma om delade bakaxlar och framvagn med dubbla A-armar. Då kommer priset för en ny kaross blekna i jämförelse!

3. Byt alla slitdelar som bussningar och hjulupphängningar - det hade du ju ändå gjort så det är ingen extra kostnad som du inte hade räknat med.

4. Fixa väghållningen - det är inte så svårt att få en Mustang att svänga riktigt bra.

5. Byt ut den gräsliga träratten - den är faktiskt värre än karossen...

Ovanstående är fullt genomförbart och du slipper all tråkig rostlagning som tar flera år i bästa fall. Du kan istället roa dig med att mysrenovera all mekanik uppe på arbetsbänken.

Link to comment
Share on other sites

Hej Klingan! Tack för det rediga svaret :)

Visst fanns det en del saker på bilen från början, dock inte mycket som inte redan var för skadat att renovera (Kan ju ha fel). De flesta delarna ligger som sagt i garaget för säkerhetsskull.

Anledningen till fronten är.... ehum.. nä jag har nog ingen? :oops: Dålig kunskap, iver och tron om att det inte kunde bli mycket värre antar jag! Som man kanske ser från bilerna är ena rambenet (rätt del?) helt loss från resten av karossen pga rost. Tanken var att jag skulle bygga en jigg/gig till bilen, den tanken är numera planen helt enkelt (Om jag inte köper mig en ny kaross då vill säga).

Ni är flera nu som påpekat att en ny kaross är det enda rätta i min situation, detta betyder att jag måste planera om ekonomin en aning. Hua..!

Tankarna snurrar för fullt ska ni veta, går inte en sekund utan att jag funderar på hur jag ska lösa detta på bästa sätt.

Ps. Ratten hamnar på väggen i garaget för din skull Klingan.. ;)

Link to comment
Share on other sites

Ärligt tror jag inte en ny kaross löser problemet.

Tittar man på bilderna så ser man att det är massor som överhuvudtaget inte går att använda alls.

Så förutom kaross så behöver du ju köpa allt annat också!

Garanterat det mesta i hjulupphängning.

Bromssystem, elsystem, smådetaljer som all skruv,clips,gångjärn, låsmekanismer bla,bla,bla!!! :)

Ja det mesta ser ju ut att helt enkelt förintats av fukten.

Är det typ bara glaset och rostfria lister som är okej?

Hur är inredning? Lär ju vara av bilderna att dömma totalt maläten och möglat.

Jag menar köper du en ny kaross så skruvar man ju knappast på en massa skit!!!

Öppna ögonen och se sanningen i vitögat.

Är det inte lika bra skrota bilen och sortera ut det som går att sälja/återvinna.

Det finns andra Mustanger!

Som "klingan" är inne på så blir annars projektet totalt övermänskligt plus en ekonomisk katastrof

Link to comment
Share on other sites

Ska jag vara helt ärlig finns det inte mycket av det gamla som går att återanvända. Det mesta är skräp i mina ögon, saker jag aldrig skulle vilja placera i en eventuell ny kaross.

Vart lämnar det då mig? Låt mig se, ruinerad och återigen ruinerad. Kan hända att jag är katastrofalt ruinerad också :D

Jag får väl helt enkelt se dessa 60.000 kr (Don't judge me) som kastade i sjön och het enkelt gå vidare med livet! Eller ja, kastade i sjön är väl dumt att säga ännu. Har ju fortfarande inte bestämt mig till fullo hur jag vill göra med denna satans bil. Oavsett vad tänker jag nu gå till sängs i hopp om att vakna imorgon och inse att allting bara var en riktigt dålig dröm(bil) ! :D

Link to comment
Share on other sites

Att pyssla/renovera med bilar är alltid pengarna i sjön!

60.000kr är peanuts i sammanhanget så du blir inte dömd! ;)

Tittar bara på mig själv och jag törs inte räkna ihop alla kvitton jag lagt ut.

Vi en försäljning gör jag en förlust som är flera gånger det du lagt ut.

Och då hade jag ett objekt som var mycket bättre än din.

Men jag tycker det har varit mestadels roligt! Förutom i början då det var mycket plåtjobb.

Folk bränner pengar på mycket mer idiotiska saker än vad vi har gjort. Tex Rökning, spel eller en Camaro! ;)

Gjort är gjort säger jag och förhoppningsvis lär man sig lite på vägen.

Du blir ju inte helt lottlös i slutändan. Väljer du att sälja ut bilen i delar så är det faktiskt mer pengar än man tror.

Link to comment
Share on other sites

...Väljer du att sälja ut bilen i delar så är det faktiskt mer pengar än man tror...

Det var nästa alternativ som jag hade tänkt att lägga fram men det är svårt att vara först med något.;) Du kanske kan få tillbaka större delen av pengarna om du säljer bilen i delar.

Gör iaf en ordentlig inventering av vilka delar som sitter på bilen och som går att använda. Många saker som ser trötta/risiga kan vara bättre än man tror. Man ska inte underskatta demontering, hetvattentvätt/avfettning, blästring och sedan några varv färg.

Gör en ordentlig koll på vad som saknas och vad du vill byta ut och räkna ihop vad det kostar. Dubbla den summan och lägg på priset för en ny kaross så har du vad projektet kommer kosta i bästa fall. Att skaffa en ny kaross blir ju naturligtvis dyrare än att köpa en topprenoverad bil eller renovera ett bra objekt. Skillnaden är att du har en helt ny bil...

Känner bara att jag vill slänga in lite positiva inlägg i tråden.:wave:

Link to comment
Share on other sites

Bara säga vad jag skulle göra i din situation. Kanske inte helt ok för dom som är inne på orginal men det är vad jag skulle försöka göra som har umgåtts mycket med Hot Rod folk och gillar Hot Rodding. Jag skulle försöka leta upp en skaplig HT och flytta över ID och tak + andra relaterade delar (taket verkat ju vara någolunda helt). Idag finns det flera hundra konverterade HT till fastbacks (sådana karosser finns att köpa i USA) se länk nedan. En skaplig rostfri HT kanske ligger på 120-150" emedan en Fastback i samma skick ligger kanske 100" upp. Se denna länk http://mustangonlyone.com/67_mustang en bit ner. En fastbackomvandlad gammal HT karros ligger på $9000 i USA så det är vad du redan har betalt. Du har dock jobbet kvar. Lycka till.

Link to comment
Share on other sites

Jag blir lite nyfiken på historien runt bilen, har den varit i sverige länge eller är det en nyligen intagen bil?

Gick det ens att flytta bilen utan gaffeltruck när du köpte den, den ser ut att i stort sett varit av vid torpeden.

Link to comment
Share on other sites

Ja du Per det verkar inte bättre än som du säger. Men om man älskar bilar kanske det inte är pengar i sjön trots allt :)

Vid tillfälle får jag gå genom alla delarna med okritiska ögon och eventuellt sälja det som säljas kan.

Känns bra att höra att mina 60.000 är "peanuts", kan jag skämmas lite mindre varje gång någon frågar om min mustang.

Link to comment
Share on other sites

Älskar positiva inlägg! Speciellt i dessa rostiga tider :D

Som jag sa till Per också får jag gå genom alla delarna och se vad som kan säljas. Har insett (eller snarare intalat mig själv) att oavsett slutpris på denna bil (eller ny bil) kommer det i slutändan vara värt det. Fast man vet ju aldrig, kanske utlöser detta projekt en evigt bitter personlighet i mig? ;)

Det var nästa alternativ som jag hade tänkt att lägga fram men det är svårt att vara först med något.;) Du kanske kan få tillbaka större delen av pengarna om du säljer bilen i delar.

Gör iaf en ordentlig inventering av vilka delar som sitter på bilen och som går att använda. Många saker som ser trötta/risiga kan vara bättre än man tror. Man ska inte underskatta demontering, hetvattentvätt/avfettning, blästring och sedan några varv färg.

Gör en ordentlig koll på vad som saknas och vad du vill byta ut och räkna ihop vad det kostar. Dubbla den summan och lägg på priset för en ny kaross så har du vad projektet kommer kosta i bästa fall. Att skaffa en ny kaross blir ju naturligtvis dyrare än att köpa en topprenoverad bil eller renovera ett bra objekt. Skillnaden är att du har en helt ny bil...

Känner bara att jag vill slänga in lite positiva inlägg i tråden.:wave:

Link to comment
Share on other sites

Bara säga vad jag skulle göra i din situation. Kanske inte helt ok för dom som är inne på orginal men det är vad jag skulle försöka göra som har umgåtts mycket med Hot Rod folk och gillar Hot Rodding. Jag skulle försöka leta upp en skaplig HT och flytta över ID och tak + andra relaterade delar (taket verkat ju vara någolunda helt). Idag finns det flera hundra konverterade HT till fastbacks (sådana karosser finns att köpa i USA) se länk nedan. En skaplig rostfri HT kanske ligger på 120-150" emedan en Fastback i samma skick ligger kanske 100" upp. Se denna länk http://mustangonlyone.com/67_mustang en bit ner. En fastbackomvandlad gammal HT karros ligger på $9000 i USA så det är vad du redan har betalt. Du har dock jobbet kvar. Lycka till.

Tack för ditt svar Patrik! Alla tips är välkomna i min trångsynta hjärna! Behöver verkligen få höra alla möjliga tips och förslag för att utvärdera eventuella möjligheter och omöjligheter :)

Link to comment
Share on other sites

Jag blir lite nyfiken på historien runt bilen, har den varit i sverige länge eller är det en nyligen intagen bil?

Gick det ens att flytta bilen utan gaffeltruck när du köpte den, den ser ut att i stort sett varit av vid torpeden.

Hej Janne!

Jag minns inte exakt vart bilen kommer ifrån just nu, fick det förklarat för mig i början av köpet men minnet är kort. Bilen kom till Sverige i mitten av juli i alla fall. Bilen rullande trots platta däck, inte helt utan kamp givetvist, men tillräckligt för att få den att stå där den står än idag. Tyvärr sitter jag inte på mycket mer information än så i skrivande stund. Säkert några papper där hemma som berättar lite mer!

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu



×
×
  • Create New...