Jump to content

Värdet nu förtiden på 1970 Mach 1


Per Berglund

Recommended Posts

Dagens skakiga omvärld har ju påverkat vår hobby och det verkar vara köparens marknad???

Jag har en fundering över värdet på en Mach 1 1970 som är till salu

Förutsättning:

  1. Originalkaross i mycket bra skick. D.v.s knappt rost men med skavanker. Dålig omlack från 80-talet
    Behöver lackas om. BRA underrede. Endast rostlagad på batterihylla och någon mer lapp.
  2. Varit avställd mestadels sedan 1980
  3. 351C med FMX. Ej i bil nu men fullt fungerande...Endast insug och förgasare bytt. Ny kylare
  4. Inredning mestadels original men allt finns och helt. Naturligtvis behövs uppfräschning
  5. Hela upphängningen med fjädrar, dämpare och alla leder totalt utbytt
  6. Bromsar renoverade..Skivbromsar nya
  7. Servostyrning utbytt till Total Control kuggstång
  8. Nytt Magnaflow avgassystem
  9. 9'' Bakaxel renoverad med ny spärrdiff och 3.73 utväxling
  10. Total Control Subframe
  11. Nya 19'' Boyd fälgar plus nya däck

Bilen är alltså fullt körbar förutom att motor och låda måste monteras

Vad är en sådan här Musse värd egentligen?

Jag tycker att det är väldiga skillnader idag på priserna från väldigt låga priser till extremt överprisade

Sugen på mer! :)

Link to comment
Share on other sites

Jag hade utgått från vad en sådan bil kan tänkas kosta om allt är i ordning, snygg lack, besiktigad ( inte besiktad....avskyr det ordet), motor och drivlina i ok skick, körbar och pålitlig. Extra utrustning ger som alltid inget markant mervärde men det gör bilen mera lättsåld.

Gissning: 250'

Sedan drar vi av:

10' för rostlagning, vem vet vad som gömmer sig under den gamla lacken.

50' för en ny lack. Är det något som svensson ser och påpekar är det en taskig lack.

10' för montering av motor och låda. slangar, oljor, svordomar, mm.

10' för div inredning, när lacken är snygg känns inredningen automatiskt lite sunkigare.

20' för ett par vettiga däck och fälgar.

summa summarum: 150'

Link to comment
Share on other sites

Ja lacken behöver som sagt åtgärdas.

Ganska tråkig 80-tals med en hel del sprutspackel=sprickor.

Fälgar och däck nytt från 1år

Bilen är besiktad med rent papper.

Motorn är ju misstänkt original och möjligen genomgången eftersom den går bra. Men ingen raket!

Eftersom det är en del eftermarknads prylar så känns värdesättningen svår!

Det är ju ingen original objekt men den är ändå mycket bättre körmässigt än original.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle hellre köpa en något modifierad Mach 1 om det är snyggt gjort med bra research i val av komponenter än en tokoriginal som man måste vara rädd att köra ut på vägen och betala hutlösa priser för original/NOS delar. Det är ett bra räknesätt Janne föreslog och argument som säljaren kan ta till sig för att komma under de 250.000 den kanske är värd i väldigt bra skick. Fyll på listan av "things to do" och pruta järnet :)

Link to comment
Share on other sites

Ja lacken behöver som sagt åtgärdas.

Ganska tråkig 80-tals med en hel del sprutspackel=sprickor.

Låter som min bil när jag köpte den.

Nedslipning till ren plåt och lack från grunden. Riva ut inredning, av med dörrar och luckor, lacka i bagaget, lacka i motorrum = mycket jobb. Och hur ser kromet ut när lacken är helfräsch?

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Som ni vet så brukar det dra iväg en hel del, 200 verkar vara ett ok pris, sen var det detta med lack, garagelack eller seröst, polarlack osv:confused:.

Att lacka kan kosta en hel del, det är alltid historien runt saker som gjorts som sätter värdet, original är inte någon idé att tala om, det finns nästa inte idag;).

En s.k. originalrenovering är inte något annat än en kopia på hur ett original kan ha varit eller sett ut, här är en viss skillnad, svårt att värdera.:)

Jag menar att det kostar en del att göra saker bättre, ibland betydligt mer än att återskapa ett original:o.

Så det vill säga, ett bra pris där båda är överens är ju dit man måste komma i alla fall, dåligt inlägg kan tyckas:cool:.

Men vi är många här som skruvat en hel del och inte är rädda för att göra det igen också detta kan göra att man blir blåögd och tycker att det ser enklare ut än det egentligen är, vi är bra på att lura oss själva.:P

Men finns suget och lusten då är det väll bara att köra.:oops:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...