Jump to content

Beslutsångest


volvofj55

Recommended Posts

Hej Alla

Detta är mitt första inlägg i detta eminenta forum.

Ångesten beror på detta, motorn i min Fairlane 64-a (häng mig inte) är en 302 från -72 borrad till 4.060, deckhöjd på 8.229, kolvar som har en komp höjd, eller vad det heter på 1.585 och dessutom urskålade 12cc till detta skall tilläggas toppar från -68 på 63cc. Detta gör att kolvarna ligger 0.054 tum ner i loppen vilket ger tusan så dåligt komp förhållande 7.6:1 och ingen "knuff" i motorn = skit-tråkigt.

En lösning som finns vad jag vet är att sätta in stakar från en 289 som är 0.065 tum längre än 302 stakarna som nu sitter i och låta kolvarna stick upp 0.012 tum, ingen big deal tror jag, detta skulle ge en ökning till 8.9:1 bättre men inte bra.

Med tanke på att blocket är "färdig borrat" vill jag inte lägga ner pengar på blocket.

Till själva ångesten.

Alt 1 är att köpa en 5.0-a från en e-150 eller f-150 typ 1988-1990 och på så sätt få en roller färdig motor, nackdelen är svänghjul (kör manuellt) och remskivor. Kostnad för detta alternativ är ungefär densamma som att fixa 302-an

Alt 2 Har hittat en 351W i närheten, för ett fåtal tusenlappar, som gått ca 50 timmar i en båt men man har kört utan blyersättning och ventilerna har gått ner sig rejält i topparna men jag har ju topparna från 302-an som är fräscha, "bara" att borra upp bulthålen till 1/2 i väntan på att hitta några toppar som är bättre ur prestanda synpunkt.

Synpunkter mottages tacksamt.

MVH Glenn

Link to comment
Share on other sites

Du har en smogmotor med 8.229 deck, borrad till .060, vilket är för mycket. Man vill gärna inte ha större borr än .040 på en 302. Om det är mycket "core shift" (kommer inte på svensk översättning, kanske variation i cylinderraden?) på en sådan, kan godset ställvis bli för tunt kring cylinder.

Alltså inte bra.

Du måste kanske byta kamaxel i 351W om det varit en marinmotor. Dessutom kan blocket vara rostat eller ha andra skador. Är det sötvatten eller saltvattenkylning bör man ta det i beaktande? Har motorn stått länge med vatten i manteln? etc. etc.

Jag skulle välja en bra 5.0 H.O. Se till att få E7 toppar (eller bättre) med det paketet, om jag ville köra med gjutjärn. Skulle leta efter en komplett spis från '88-94 och skaffa fabriksnytt svänghjul.

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaret/tankarna ThomasFB.

Min 302 har jag väl strukit ur tankarna igentligen ville bara övertygas om att det kostar bra mycket än det smakar för att få ordning på den motorn samt att det är tagit det som går på det blocket.

351W var ursprungligen tänkt i en bil, men fick idag reda på att den också var borrad .060 så den tror jag att jag stryker också, fast extra cubik är aldrig dumt ;-)

Rätta mig om jag har fel men kom inte truck 5.0-an från ca -88 med E7 topparna monterade från fabrik så att säga? + att de är förberedda för roller kam vilket i så fall blir att byta till framöver.

MAO det lutar åt den 5.0-a som suttit i en -88 van.

Tack för era synpunkter.

MVH Glenn

Link to comment
Share on other sites

ja, E7TE är vanligast förekommande topp på '87-93. Samma topp fortsatte på '94-95 H.O. E5TE kan också förekomma, det är i princip samma sak som E7.

Jag skulle absolut leta reda på en bra '87-92 H.O med dom rätta bitarna.

Kolla också att vevaxeln har plats för stödlager om du tänker montera manuell låda.

En 5.0/302 H.O från dessa år har rullkam. (alltså är blocket olika än på en non-roller).

Kammen i dessa är tillräckligt bra, man behöver inte byta profil genast. Lite småfix, och man tangerar 300-330 ärliga med originalkam...

Link to comment
Share on other sites

Om jag har föstått det hela rätt så är skillnaden mellan 5.0ho och 5.0 truck motorerna 87- den att truck motorn har konventionell kam och därför saknar spindeln och hundbenen men att de är förberedda för dessa, de är så kallade rollerförberedda.

Truckmotorn har orginal ingen "värstingkam" i sig men en "roligare" har jag i den gamla 302-an som bara har gått ett par hundra mil.

Med vänlig hälsning, Glenn

Link to comment
Share on other sites

Om jag har föstått det hela rätt så är skillnaden mellan 5.0ho och 5.0 truck motorerna 87- den att truck motorn har konventionell kam och därför saknar spindeln och hundbenen men att de är förberedda för dessa, de är så kallade rollerförberedda.

Truckmotorn har orginal ingen "värstingkam" i sig men en "roligare" har jag i den gamla 302-an som bara har gått ett par hundra mil.

Med vänlig hälsning, Glenn

Om truckblocket klarar en rollerkam (annan bascirkel än på en släpande) och dito lyftare funkar det, men jag vet inte hur det ligger till, du måste konsultera någon som kan något om motorer. ;)

Link to comment
Share on other sites

Om truckblocket klarar en rollerkam (annan bascirkel än på en släpande) och dito lyftare funkar det, men jag vet inte hur det ligger till, du måste konsultera någon som kan något om motorer. ;)

Efter att ha läst en hel del av dina inlägg ock kommentarer i det här forumet får jag känslan av att du vet vad du pratar om. Mina kunskaper kommer enbart ifrån div forum mestadels amerikanska där man påstår att blocken är lika om gjutförhöjningen för fastsättning av spindeln finns där.

Inte kan väl ford ha bearbetat blocken olika eller??

MVH Glenn

Link to comment
Share on other sites

Roller och non-roller blocket är olika. Hydraulisk ventillyftare försedd med rulle är fysiskt mycket längre än en vanlig lyftare, och en rollerlyftare kan inte tillåtas rotera i sitt lopp, därför skiljer sej blocket i trakten av lyftargalleriet från varandra.

Också kamnocken är slipad till en annan dimension, inte bara profil.

Du får en ahaa- upplevelse om du googlar lite på "retro-fit hydraulic roller" och liknande sökningar.

Jag kan inte Ford tillräckligt bra.

Mvh,

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hej Thomas

Jag får känslan av att vi pratar runt varandra om samma sak. Om vi antar att alla block som är nyare än -87 är lika (som det sägs) så ska de kunna hantera en rullkam fastän de kom med en släpande kam konventionell typ. Svaret på frågan ger sig själv när motorn dyker upp och jag rivit av insuget.

Kan återkomma om intresse finns.

MVH

Link to comment
Share on other sites

Forskade lite. Enligt vissa källor verkar det som alla block från 1988 upp, (alltså också truckblock), skulle vara av "roller" -design med längre lopp för lyftare . Dock skulle 1988-1991 truckmotorer vara försedda med vanlig, släpande hydraulkam, till skillnad från en H.O, som kom med hydraulrulle.

Om du nu kommer över rätt block, är det väldigt lätt att plocka dit en roller.

Om du ändå byter kam, ta absolut en roller. man kan t.o.m köpa dom lätt begagnade, till skillnad från en släpande.

Rekommenderar bestämt.

Link to comment
Share on other sites

Då har vi kommit fram till samma sak, återstår om det stämmer när jag fått hem motorn och rensat den från allt vad insprutning heter och lyft bort insuget. Återkommer i ämnet finns säkert fler som är i snarlika tankar.

Med vänlig hälsning, Glenn

Link to comment
Share on other sites

Forskade lite. Enligt vissa källor verkar det som alla block från 1988 upp, (alltså också truckblock), skulle vara av "roller" -design med längre lopp för lyftare . Dock skulle 1988-1991 truckmotorer vara försedda med vanlig, släpande hydraulkam, till skillnad från en H.O, som kom med hydraulrulle.

Loppen är väll samma oavsett block?

Menar du inte att lyftarna är olika långa.

Det jag sett är att det är ingen skillnad alls på gamla och nya block.

Det som skiljer är att man får borra 2st nya hål för "Spider plate" och kanske slipa på en del av lyftarhålen och blockyta.

Det är vad jag behövt göra iallafall när jag gjort rollerkonvertering på gamla block.

Typ 15min jobb

post-2532-144839167351_thumb.jpg

Största skillnaden är nog att man slipper ju köpa "spider" platta och lyftare,stötstänger om du får tag i rollerblock direkt.

ABSOLUT kör med roller!! Grym skillnad mot släp!!

post-2532-144839167246_thumb.jpg

post-2532-144839167259_thumb.jpg

post-2532-144839167271_thumb.jpg

post-2532-144839167283_thumb.jpg

post-2532-144839167292_thumb.jpg

post-2532-144839167301_thumb.jpg

post-2532-144839167311_thumb.jpg

post-2532-144839167322_thumb.jpg

post-2532-144839167332_thumb.jpg

post-2532-14483916734_thumb.jpg

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Hej Per

Om jag fattat rätt av vad jag läst på en del forum ska lyftarhålen vara ngt högre samt gjutförhöjningar finnas där du borrar och gängar för fastsättning av spindeln, varför lyftarhålen är längre/högre tror med betoningen på tror beror på att roller kamen har större bascirkel för kamnockarna. Detta ska vara skillnaden mellan rollerblocken -87 och nyare 5.0 oc de äldre blocken undantaget de tidigare 5.0ho blocken i mustangen.

Ska villigt erkänna att det här är inläst kundskap och inga egna erfarenheter. Hittade att herr 1096 verkar ha koll på det hära med rollerblock i en annan tråd på forumet.

Mvh Glenn

Link to comment
Share on other sites

Nej jag är inte säker heller eftersom jag mest pysslat med gamla block och roller och inte så mycket 5.0

Men nu när du nämner bascirkeln så slog det mig att det faktisk är så på COMP Cams retrofit rullkammar att de är mindre i bascirkel.

D.v.s lyftarhålen bör vara lägre på äldre block för att original 5.0 lyftare ska fungera.

Man lär så länge man lever! :)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Skulle ha skrivit detta för några månader sedan men men.

Ett 1989 års truck block har sruvhålen för sindeln eller spider som det heter samt de ngt förhöjda lyftargångarna så att hundbenen går fria och ligger plant.

Mvh Glenn

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...