Jump to content

svajig!!!


rottis

Recommended Posts

har testkört lite efter totalrenovering av min 68 ht. när man gasar o släpper av flera gånger på raken så känner man hur bilen svajar i sidled, precis som en gammal sönderrostad 140a. ska de kännas så? har ej tidigare kört en mustang. vill tillägga att allt är nytt eller renoverat på bilen. mvh niklas.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Vridstyvheten är inte den bästa på någon av jänkarna från tidiga 60-70,

om dom inte är förstärkta på något sätt.

Att den känns svajig kan bero på många detaljer i bakaxelupphängning och

stötupptagande delar.

Kanske det är en känsla som du inte känner igen, det är trots allt en del

motorstyrka som skall tämjas för den ovane.

Link to comment
Share on other sites

Nu vet jag inte vad du har bytt och inte men problemet du beskriver ligger ofta i bakvagnen. Ett par gamla trötta fjädrar är en tänkbar orsak eller att bakaxeln sitter snett ( då drar bilen alltid åt samma håll ).

Link to comment
Share on other sites

sitter en ny strange axel på plus nya dämpare, alla bussningar sänkblock. men org fjäderpaket. behöver bara åka i typ 40-50 o gasa o släppa lite försiktigt så käns den vidrig. allt sitter fast och som det ska. aldrig rostlagad mkt fin i golvet. har själv jobbat med bilar sen 25 år tbx och känslan är, helslut bussningar eller sönderrostad infästning till axeln. sitter ingen k-hämmare på min modell.

Link to comment
Share on other sites

Dåliga/trötta/sneda fjäderpackor, snett monterad bakaxel med/eller effektiv diffspärr + frisk V8 ger detta resultat. Kolla att bakaxeln ligger rätt i förhållande till framvagnen och skaffa nya fjädrar. Ta mid- eye eller lägre fjädrar, så att du kan slänga sänkblocken på skroten, kolla bakaxelinställningar + pinjongvinkel då du har nya blad baktill. Korrigera vinkel med kil vid behov, snedhet med offsetbrickor från styrtappen. (vet inte om det finns färdiga, men man fixar sånt själv vid behov).

Till sist kolla framvagnens inställningar, också i förhållande till bakaxel. Lite kompromisser hit o. dit (det är ju en jänkare), och du ler igen.

Piece of cake. :)

Link to comment
Share on other sites

Kan nog vara bra att kolla toe och camber samt hur rakt axeln sitter i förhållande till resten av bilen.

Absolut. En Mustang är sällan bra på vägen, men man kan fixa det så att man kan leva med den.

Om bilen går längs vägen som om den tillhörde Svenska Stövarklubben är det något fel.

Link to comment
Share on other sites

yez! de sitter, och fyrhjulsmätning har jag gjort. så att jag vet att allt sitter rätt. axeln är rätt så hårt diffad, det o kombination med ruttna bladfjädrar kanske är en orsak? ska det inte vara ngn k-hämmare?

Link to comment
Share on other sites

yez! de sitter, och fyrhjulsmätning har jag gjort. så att jag vet att allt sitter rätt. axeln är rätt så hårt diffad, det o kombination med ruttna bladfjädrar kanske är en orsak? ska det inte vara ngn k-hämmare?

Ja har du "gamla" fjädrar så kan det mycket väl bidra till en "gungande" känsla.

De fungerar ju även som en torsionsfjäder så bakaxeln kan leva sitt eget liv vid gaspådrag.

Kolla den här filmen jag gjorde för många år sedan bara för att se vad som händer

Här har jag ändå de hårdaste 5-bladiga fjädrarna

Enklast lösning är att sätta i nya bladfjädrar. Antingen 4.5 blads eller 5-blads fjädrar.

Finns ju även andra enkla medel som "Underride traction bars"

post-2532-144839167234_thumb.jpg

Är du sugen på "Traction bars" så råder jag dig till att göra dom själv. De flesta enklare som finns färdiga att köpa är ofta i USEL kvalitet och passning...Ser ofta ut som hemmabyggen.

Men det finns ju dyrare fina sorter om man vill köpa.

Sen kan man krångla till det ännu mer om man vill men byta fjädrar och/eller "traction bars" är snabba enkla metoder

Bakre krängningshämmare har jag använt men jag tycker inte det ger mycket.

Det är ju mest avsett för kurvtagning men även det lite överkurs i Mustanger som ändå är lätta i baken

Jag tog faktiskt bort den igen!

Det upplevs faktiskt skramligt då varje stöt då hörs in i kupen.

Mer bra att ha för de som gillar att svänga. Typ 10st i hela Sverige! :)

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

yez! de sitter, och fyrhjulsmätning har jag gjort. så att jag vet att allt sitter rätt. axeln är rätt så hårt diffad, det o kombination med ruttna bladfjädrar kanske är en orsak? ska det inte vara ngn k-hämmare?

K-hämmarens uppgift är inte att bättra på stabiliteten, den påverkar balansen i chassiet. Om resten är grejorna är fullständigt urusla kommer den förmodligen att hjälpa till en smula men det är inte tanken med den.

En bakre k-hämmare kan ta vikt från framhjulet i en sväng och överföra det till bakhjulet istället med påföljd att understyrningen minskar ( om man har en bil som är understyrd ..).

Link to comment
Share on other sites

haha! per. exakt så som det ser ut på filmen så känns det.. fastmagnus. jag kör allt mellan himmel o jord då jag har en autoexperten verkstad sedan många år tbx. men aldrigt kört ngt liknande. nä nya fjädrar!!. vill ha den sänkt ca en tum.helst utan block.

Link to comment
Share on other sites

När jag köpte min bil var den fruktansvärd i bakvagnen. Gick jag in snabbare än mystempo i en kurva gungade bilen i sidled över bakaxeln... När jag uppdaterade bakvagnen bytte jag bussningarna till polyurethan och nya stötdämpare. Körde med original hjul och gamla fjädrar och det funkade bra - bilen blev stabil i sidled.

Sedan köpte jag nya hjul - 17 tum med lite lägre profil och mycket bättre däck och då började bilen gunga i sidled över bakaxeln i kurvor. Man kan se detta om man ställer sig vid bakhjulet och trycker på bakskärmen med höften att karossen rör sig i förhållande till bakaxeln.

Jag snickrade ihop ett panhardstag och då slutade bilen gunga i sidled och jag har fortfarande inte bytt fjädrarna. Nu gungar inte bilen i sidled hur snabbt jag än går in i en kurva. Däremot så börjar jag sakna en krängningshämmare bak så att bilen håller sig lite rakare och inte kränger så mycket i kurvorna.

Link to comment
Share on other sites

Min 66 cab har gt fjädrar och kränghämmare och jag tycker den är helt ok att köra. Jag koni fram samt kyb gas dämpare bak 205/70 runt om, Fjäder henkena bak är grövre än orginal. Det är inga problem att köra fort med den. Vi har i garaget där jag står en 65 cab också med klenare fjädring och den gungar bra. Det fans väl något som hette special handel package till 68 kanske något att byta till . Jag kör privat flera bmw med v8 och där är ju väghållningen bättre men mussen hänger ändå bra med i kurvorna.

Link to comment
Share on other sites

jag kör allt mellan himmel o jord då jag har en autoexperten verkstad sedan många år tbx. men aldrigt kört ngt liknande. nä nya fjädrar!!. vill ha den sänkt ca en tum.helst utan block.

Rätt tanke.

Kör själv en 'gubb-M' till vardags, så det finns lite fördomar mot bil med dålig väghållning.

Om du jobbar i branschen, vet du säkert hur viktigt rätt val av stötdämpare är. Det är inte bara att slänga dit en Kyb för $22 per styck, och tro att det blir bra.

Fastän, (eller just därför), ett jänkechassi är av kass (gammalmodig) design, duger inte vilkensomhelst cykelpump som dämpare.

Ytterligare förslag:

Om intresse finns, kan du "finjustera" fjäderpackorna med klämmor på rätt ställe, lägga rätt höjd på framvagnen, varefter göra en 4-hjuls vinkelinställning.

Jag skulle också "titta över" nedre bärarmen framtill.

Montera justerbara dämpare (justering både in/ut), se till att fjäderhänket bak inte flexar för mycket.

Överväg PUR-bussningar i bakre hänke, men jag skulle föreslå gummi (nytt) i knorren.

Om du inte är original-freak, ser jag dessutom ett panhard- stag som en enkel o. bra lösning.

Blir resultatet obalans (under- eller överstyrning), kan du bolla med krängningshämmare om allt annat känns hyfsat.

Det är nåt elementärt fel om inte bilen känns ens medelmåttlig på vägen, resten är uppgradering. :(

Link to comment
Share on other sites

En fantastiskt dämpare som jag nyligen tittat på och fått testa är QA1 dämpare som är grymt enkla att jobba med.

http://www.summitracing.com/parts/HAL-TS601/

De kan justeras på ett litet vred på ett par sekunder i 18 olika lägen!!

Svagaste läget är det riktigt svajigt och på hårdaste läget blir det knallhårt!!

Brett spektra och som sagt så enkelt att man börjar gråta när man tänker på annat skit man jobbat med.

Finns i 2 alternativ...Länken visar dämpare som är justerbar endast åt 1 håll.

Det finns dubbeljustering men det är lite overkill tycker jag för de är bra mycket dyrare som är svårt att motivera

Mest för de som verkligen vill kanske tävla och ha full kontroll på hur snabbt de reser sig.

Har ett par kräsna kompisar som köpt de 1-håll justerade dämparna och de är mer än nöjda med dessa.

Har själv inte dessa på min egen bil men är bra sugen.

Testat både KYB, Gabriell och Koni och alla har varit odugliga på min bil.

För hårda, för mjuka eller för dålig kvalitet.

Kör man med modifierat fjädring/chassi så är det som Thomas säger inte så "bara"!

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...