Jump to content

svajig!!!


rottis

Recommended Posts

Fjäder och stötdämpare bör ses som en enhet. Med en justerbar dämpare ökar chanserna att få till en bra kombination med fjädrarna som sitter på bilen. Med en dämpare som har 18 olika lägen på både in och utfjädring och du har en fram och en bakaxel med olika fjäderkonstant är dock risken att gå bort sig ganska stor. Att kopiera kompisens inställningar är inte någon bra ide'.

Ska man ta ut det bästa ur grejorna är det önskvärt att man är lite påläst i hur det funkar och samtidigt har en logik hur man skruvar och vad man är ute efter. Hjulinställningen spelar också stor roll.

Är bilen understyrd/överstyrd i ingången av en kurva, i utgången av kurvan. Hur reagerar den på gupp och svackor i vägen. Hur beter den sig vid inbromsning/accerelation. Det finns mycket att fundera på om man vill gräva lite djupare i ämnet.

Glöm inte hjulens inverkan, min bil är understyrd som attan med original 205/70, men med mina 245/40 är understyrningen minimal.

Link to comment
Share on other sites

Är bilen understyrd/överstyrd i ingången av en kurva, i utgången av kurvan. Hur reagerar den på gupp och svackor i vägen. Hur beter den sig vid inbromsning/accerelation.

Detta är pudelns kärna på en gammal Mustang, chassi är av så förbaskat dålig design i original.

Speciellt en early framvagn (som jag själv har), är så dålig, att man bara vill gråta. Skulle gärna bygga om hela skräpet, men då förstör man originalutseendet. Framvagnen är konstruerad så, att hjulvinklarna varierar kraftigt då bilen kränger.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
haha! per. exakt så som det ser ut på filmen så känns det.. fastmagnus. jag kör allt mellan himmel o jord då jag har en autoexperten verkstad sedan många år tbx. men aldrigt kört ngt liknande. nä nya fjädrar!!. vill ha den sänkt ca en tum.helst utan block.

Ska du till Autoexperten i Örebro i feburari? Jag ska ev åka ditt

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...