Jump to content

höja baken på cougarn


MaddeMagnus

Recommended Posts

Ja, det är klart. Distanser mellan blad och axel sänker ju, hjärnsläpp. Vore fräckt med hijackers, men det är lite för dyrt i nuläget. Någon som vet var man kan köpa längre bakre fjäderhänken? Eller man kanske måste göra dem själv?

Link to comment
Share on other sites

Ja, det är klart. Distanser mellan blad och axel sänker ju, hjärnsläpp. Vore fräckt med hijackers, men det är lite för dyrt i nuläget. Någon som vet var man kan köpa längre bakre fjäderhänken? Eller man kanske måste göra dem själv?

Vanligt plattjärn duger men du bör nog minst ha 5 mm tjockt gods. Höjningen blir ca ½ den extra längden på fjäderhänket. Nya fjädrar ger oftast lite bättre höjd men du kanske är ute efter 70-talsstuket där man ser undersidan av bensintanken...;)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Ja, det är 70-talsstuket jag är ute efter.

Man bli tvungen att tillverka egna hänken då?

Funderar också på vad man skall tänka på om man gör det. Behövs nya längre stötdämpare?

Är det lugnt att ta av original-hänkena, eller snärtar bladfjädrarna farligt? borde dom inte göra va? Har aldrig monterat av eller på bladfjädrar förut...

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle inte sätta dit längre hänken bak. Gjorde detta på min 66:a på 70-talets mitt och bilen blev svajig.

Slutligen satte jag dit nya fjäderpaket och bilen blev inte bara snyggare utan uppträdde mycket bättre på vägen

också.

mvh Bosse CMC342

Link to comment
Share on other sites

Ja, det är 70-talsstuket jag är ute efter.

Man bli tvungen att tillverka egna hänken då?

Funderar också på vad man skall tänka på om man gör det. Behövs nya längre stötdämpare?

Är det lugnt att ta av original-hänkena, eller snärtar bladfjädrarna farligt? borde dom inte göra va? Har aldrig monterat av eller på bladfjädrar förut...

Om du inte tänker göra några dramatiska höjningar typ 10 cm så funkar originaldämparna. När man sätter dit längre hänken förändras fjäderns sätt att röra sig men är det mest "show" och inte "go" som du är ute efter så kanske det inte spelar någon roll.

Bilen vilar på fjädrarna så det är inte bara att plocka bort hänkena. Lyft upp bilen och placera pallbockar under rambenen vid det främre fjäderfästet. Sätt sedan en domkraft under bakaxeln och anpassa höjden till det att du kan lossa hänkena, bakaxeln ska vila på domkraften. När du fått bort de gamla hänkena får du sänka domkraften så du får dit dina nya längre hänken. Lite trixigt är det och man får ha respekt för fjäderkraften och vikten på grejorna.

Bäst är väl att sätta dit fjädrar som ger den höjd man vill.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle inte sätta dit längre hänken bak. Gjorde detta på min 66:a på 70-talets mitt och bilen blev svajig.

Slutligen satte jag dit nya fjäderpaket och bilen blev inte bara snyggare utan uppträdde mycket bättre på vägen

också.

mvh Bosse CMC342

Jag håller med här. Höj inte för mycket med längre hänke. Det blir intressanta köregenskaper....

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med här. Höj inte för mycket med längre hänke. Det blir intressanta köregenskaper....

Vad som händer är att man bygger in rollsteer i bakvagnen...dvs att bakaxeln kommer att styra åt endera hållet när den fjädrar...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det lät ju inte så kul kanske... Jag är bara ute efter ca 5-10 cm höjning. Kommer köregenskaperna kuka ur med den lilla höjningen?

Kanske är värt att satsa på helt nya bladfjädrar då. De finns i olika "höjder" alltså?

Link to comment
Share on other sites

Japp, en höjning innebär att bakdelen kommer att leva ett eget liv. Eftersom Cougar-/Mustang-bakdelarna redan i original är (mer eller mindre) instabila i sidled, så innebär en höjning ytterligare instabilitet.

På bilden ser du de olika höjderna som placeringen av öglan innebär. I Cougar-/Mustang-sammanhang ger Berlin en sänkning med en tum, och Reverse två tum sänkning. Om du ska höja bilen så kan du behöva längre stötdämpare. Dessutom rekommenderas panhard-stag för att motverka sidledskrafterna.

(Själv ska jag sänka en tum med Berlin-fjädrar, och eventuellt behålla sänkblocken = två tum lägre. En konventionell panhard-stag-placering får jag inte plats med på grund av hur avgassystemet är draget (ovanför bakaxeln), så jag ska klura ut något liknande sätt för att få en stabilare häck.)

post-5042-144839184416_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...