Jump to content

Vindrutetorkare med fördröjning!


coke89

Recommended Posts

Jag misstänker att det inte bara är jag som finner detta konstanta flipprande med torkarna jobbigt. avsaknaden av fördröjda vindrutetorkare på min 69a lämnar ett stort hål i körglädjen så fort det kommer lite småskurar från ovan..

Efter lite research så upptäckte jag att det faktiskt gick att beställa mustanger från fabrik (iaf från 69 och upp) med dessa fördröjda torkare, eller "intermittent wipers" -som det står i optionskatalogen.

Idag tar vi detta för givet på nya bilar men på 60-talet var det tyvärr få som tyckte detta option var nödvändigt och de flesta lade hellre dom pengarna på racing speglar eller elektrisk klocka.

Detta medför även höga priser som sträcker sig upp mot 3.000kr-hållet om man vill få tag på en begagnad styrbox samt brytare, och NOS kan man rent av glömma...

Men efter ytterligare lite forskning så upptäckte jag att det är nästan oförskämt enkelt att konvertera ett system ifrån en 80-tals Ford!!

Jag letade lite på Ebay och hittade ett komplett system med brytare samt styrbox och alla kablar.

För endast 250kr med frakt! =D

Tänkte att jag skulle lägga upp en liten guide, så att fler kan ta del av detta knep!

lägger upp bilder och instruktioner så fort paketet anländer från USA :)

post-2298-144839169689_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Fantastiskt nog så kom paketet till posten på självaste julafton! :D

har hunnit en bit och lägger som jag lovat upp bilder på hur jag gjort hittills:)

Mittkonsollen lossas.

DSC_0100.jpg

För att lätt komma åt och ta ut radion.

DSC_0101.jpg

För att komma åt brytaren till torkarna så dras först reglaget bort.

Specialmuttern som håller fast allt lossas med hjälp av en låsringstång.

DSC_0102.jpg

Ta tag i strömbrytaren på andra sidan och skruva bort allt

DSC_0103.jpg

Lirka försiktigt fram strömbrytaren till hålet vid radion.

Min satt intrasslad i gamla högtalarsladdar från en svunnen tid.

DSC_0104.jpg

Och lossa försiktigt kontakten så att sladdarna inte skadas då dom kan vara sköra.

DSC_0105.jpg

Link to comment
Share on other sites

Koppla nu in det nya systemet utan att montera dit det.

Testa alla funktioner. Kl.12 är OFF, vrider man medurs så skall de två fasta lägena finnas.

Vrider man moturs så finns steglös fördröjning där ett fullt utslag ger längst intervall

och läget närmast OFF ger kortast intervall. Tryck på knappen och spolarna ska gå igång.

DSC_0108.jpg

Ifall bara de två fasta lägena fungerar, kontrollera att du har bra jord till reglaget.

Ifall spolarna inte fungerar (vilket jag råkat ut för) så koppla bort reglaget och ta det åt sidan.

DSC_0107-1.jpg

Jämför vi kontakterna så ser man snabbt att de två skiljer sig en aning.

en kontakt saknas på den nya. Detta går dock att rätta till enkelt.

Efter att ha mätt med multimeter

hittade jag kontakten till spolaren(RÖD)

i Mustangens kontakt sitter denna ett snäpp upp(GRÖN)

DSC_0109-1.jpg

Kontakten sitter med en fjädrande låsning,

använd en liten skruvmejsel för att pressa ihop och lossa kontakten.

ifall den trycks ihop för mycket får man bända tillbaka den lite efteråt.

DSC_0110.jpg

så här skall kontakten se ut efteråt,

DSC_0111.jpg

testa funktionen och skruva sedan dit allting igen

DSC_0114.jpg

Klart! Filmade lite kort för att visa hur slutresultatet blev

th_MOV_0112.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kanonbra tips!!

Det intressanta i kråksången är att Ford snodde iden från Robert Kearns och använde den olagligt.

Jag säger inte mer eftersom jag har ett filmtips där jag själv fick samma tanke på att montera in fördröjning.

Se filmen "Flash of Genius"!!! Kanonbra!

Litt "Off Topic" men ändå inte! ;)

Link to comment
Share on other sites

Kanonbra tips!!

Det intressanta i kråksången är att Ford snodde iden från Robert Kearns och använde den olagligt.

Jag säger inte mer eftersom jag har ett filmtips där jag själv fick samma tanke på att montera in fördröjning.

Se filmen "Flash of Genius"!!! Kanonbra!

den verkar vara helt i min smak och jag ska definitivt kolla in den, tack för tipset! :)

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...