Jump to content

Apropå min annons om att köpa en beg bärbar dator..


JanneJ

Recommended Posts

Behövde en bärbar dator till att programmera gamla Ericsson Businessphone telefonväxlar, den skulle ha serieport och win xp för att gå att använda till de gamla program som kommunicerar med växeln.

USB-serieportar och win 7 64 bit göre sig inte besvär, det är helkört.

Slängde ut en annons på forumet men kom samtidigt på att någonstans i mina gömmor har jag en gammal dator liggande.

Hittade en Acer Travelmaster men drog mig till minnes att det var något problem med bildskärmen och att den var olidligt slö.

Kopplade in en extern skärm och startade upp datorn, sedan lagade jag lunch. När lunchen var klar hade datorn startat.

Visst blinkade den inbyggda skärmen så något fel var det, den externa skärmen funkade hyggligt så jag jobbade vidare med den.

Att öppna ett fönster tog ofantligt lång tid, kontrollpanelen behövde 5 minuter innan alla ikonerna fanns på plats.

Stackaren var så full med filer och program att det bara fanns 55 mb ledigt! Lite rensning av stora filer typ mustangvideor från nätet gjorde att mängden ledigt minne ökade. Internminnet var på imponerande 384 mb och växlingsfilen var på ynka 180 mb, inte undra på att det gick trögt. Lägg sedan på ett Norton antivirus ( anti-allting om ni frågar mig ) så förstår ni att den stackaren inte hade det lätt.

Avinstallation av en massa gamla program och tung rensning av konstiga filer och dokument blev nästa steg. Efter en stund var en omstart oundviklig, 65 minuter tog den!

Nu började det räta upp sig och jag ökade växlingsfilen till 900 mb. Nu började helt plötsligt bildskärmen fungera normalt, jag tog bort den externa skärmen och kunde utan problem fortsätta på den inbyggda. Delat grafikminne är antagligen orsaken till störningarna.

Kopierade över 5 GB bilder till en usb hårddisk och nu börjar det hända saker, datorn går att starta om med rimliga tider, öppna fönster funkar bra och jag dristar mig att installera det program jag behöver för programmeringen.

Nu står den och defragmenterar hårddisken och i morgon morgon ska den få följa med ut på jobb!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...