Jump to content

Reborned 1969 600Hp 410cui multiport EFI stroker


Per Berglund

Recommended Posts

Starkt jobbat Per, du är nästan klar med jobbet innan vintern kommer :)

Fitech sprutet vill jag absolut få recensioner på! Nu flyttar jag 427an med Fast xfi sprutet till Fairlane -66an så nu blir det Cleveland i mach1an igen å då vill jag absolut ha insprutning. Verkar vara ett vettigt system till en rimlig peng dessutom :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Hej Anders!! FiTech känns mycket bra och kompis som kört med det är mycket nöjd hittills!

Köpte även deras Fuel Commander bränslepump/reservoir som känns väldigt gediget!

Med den slipper jag all dubbeldragning av bränslerör och kan använda mig av originalsystemet.

post-2532-144839666573_thumb.jpg

post-2532-14483966658_thumb.jpg

post-2532-144839666844_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Förgasarens går nu en snabb död till mötes i vår värld! Startade idag motorn efter 6mån med mitt nya FitTech insprutning och det är helt sanslöst bra!!Startar direkt och håller jämt varv utan att ens peta på gaspedalen!! ...Helt omöjligt få en förgasare ens i närheten och trots hög trimmningsgrad på motorn så går den som en katt! Sprutet även tändningen och justerar den kontinuerligt...Ni med förgasartankar glöm det!!

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 2016-03-30 at 09:48, Jonasm said:

Trevligt. Törs man fråga var man köper ett sådant system? Och vad kostar de?

Hade tänkt köpa en ny förgasare.

Men inte nu... ?

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Hej!

Priset är det fina och det är som all elektronik det blir bara billigare!

Köp av Brillko så får du bra support!  Stefan Gustavsson

Gav 14.000kr men sedan beror det på hur du bygger matningen av bränsle.

Jag köpte FiTech Fuel Commander för 3.5'' vilket är extremt bekvämt och verkar vara gedigen kvalite'!      Du ser den i filmen.
Den är nästan helt tyst också så inget "surrande" i bilen!...Men går ju bygga eget "In Tank" om man tycker det är roligt

Ska man ha detta ska man absolut ansluta fördelaren också så FiTech styr tändningen...kommer liksom med på köpet.
Det går köra sprutet utan styra tändningen men det är som att köra med kådis! ;)

FiTech har även stöd för koppla in elfläktar och styra den precis som man vill...Roligt!

Vad jag hörde nu så säljer FiTech slut i lager för det har blivit rena rama stormen efter dessa system.
Särskillt när Summit introducerade detta i sitt program dessutom

Men som sagt kan verkligen rekommendera Stefan Gustavsson som är Å.F i Norden

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nästan klar med nytt insprutningssystem från FiTech

FiTech styr nu även tändningen helt och därför måste fördelarens tändförställning låsas helt vilket gjordes med en punkt med svetsen! :)

Istället får man manuellt med en specialrotor justera in placeringen av rotorn så den hamnar på ett lagom avstånd från förelar lockets kontakter.
Fick slakta ett lock så man med stroboskop fysisk kan se hur gnistorna landar.
Förtändning styrs av FiTech helt

Sorry för darrig kvalitet men det var lite av ett konststycke att hålla i mobilen och stroboskop med ena handen och gasa med den andra! :)

 

Link to comment
Share on other sites

Behövs ingen knacksensor

Inte alls knepigt att FiTech styr tändningen.
Den får ju alla värden den behöver via lambda sond, vattentemp, lufthastighet, lufttemp, lufttryck.
Utefter det sätter Fitech rätt tändkurva så förbränningen blir rätt.
Går även justera manuellt lite om man vill ha magrare eller fetare...Finns hur mycket som helst att justera för den klåfingrige, annars lär sig FiTech själv ju mer man kör

Körde en längre premiärtur idag och det är helt fantastiskt vilken förändring!!!!
Blev som en helt ny motor och fungerar nu precis som vilken ny bil som helst.
Så skönt bara knycka till på nyckeln och motorn startar på 1 sekund trots kall...Utan peta på gasen justerar FiTech in varvtalet exakt rätt direkt.
Så fort motorn blir varm går den ner till önskat bekvämt varvtal.
Styr även min elfläkt!  Så fort fläkten startar ökar FiTech varvet en smula för att kompensera generatorns extra "mos"

Detta är en riktig förgasardödare! Hörde att Stefan sålde över 100st system på någon månad.

Link to comment
Share on other sites

De flesta gammel Mustanger behöver rätt snart byta mjukdelar så som instrumentbräda.
Dags nu för min och satte häromdagen in en som enligt uppgift är gjord i Ford originalverktyg

Lutrad över alla lögner som amerikanarna har för sig om sin "outstanding quality" så hade jag inte så höga förväntningar.

Blev positivt överraskad att allt passa PERFEKT!!!! 
Här ett klipp på original mot reproducerad instrumentbräda

 

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Besikta första gången med FiTech insprutningsystem och blev hälsosamma 0.9 vilket känns som en lämplig nivå.

 Oförbränd soppa sjönk dramatisk med över 60% men det bedöms ju inte.

Skönt nu slipper man hålla på och kladda och tuna med förgasare och tändning!

Miljöbil=Check!

2016-06-23 17.28.12.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
26 minuter sedan, Jan CMC 391 said:

Hej Per,

Hur är bränsleförbrukningen jämfört med förgasare?

Hej!

Har faktiskt inte hunnit mätt men känslan är att den minskat markant.
Jag har kört rätt mycket senaste månaden och känslan är att jag inte behöver besöka macken lika ofta.
Gissar att stadskörning har minskat flera dl/mil.

Stora skillnaden är körbarheten över lag.....Motorn hoppar snällt igång utan tvekan som vilken modern bil som helst.
Det luktar nästan ingen längre!! Tidigare stank det soppa i mellanåt!

Än så länge har jag inte något att anmärka på annat än el-anslutningarna är FiTech väldigt känslig för!!
Är ingen problem egentligen för nu vet vi hur man ska göra! :)

Har nu planer på att värmeskydda Fuel Commandern eller flytta på den för den blir rätt varm.  Inget som märkts körmässigt utan bara nått jag ogillar.
Om man har större ombyggnadsplaner skulle jag rekommendera en tank från http://www.tanksinc.com/
Blir ett större jobb med rördragningen men slutlösning nog bättre

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har nu mätt bränsle törsten en del under ca 50mil

Köra landsväg är ingen skillnad alls mot en förgasare.
Inte mot RÄTT justerad förgasare iallafall....Landsväg är ju dessutom där en förgasare funkar bäst så det bör inte skilja så mycket.
Tror väldigt många kör med för stor förgasare i tron om att det behövs så det är nog felkalkyleringar som drar upp förbrukning på landsväg med förgasare
Min Edelbrock var exakt inkört i motorbänk och var väl invägd.
För 90% är det dessutom helt omöjligt trots erfarenhet att ställa in en förgasare rätt för alla lägen.

Stadskörning och blandad körning är lite svårt att bedöma för det är ju då gasfoten härjar som mest.
Men här tycker jag ändå det märks mest att den drar mindre!

Summa summarum tycker jag man kan helt ignorera eventuella bränslevinster.
Har man däremot en väldigt dålig setup med både sunkig förgasare och tändsystem så är det säkerligen ett par dl eller mer att spara

Den stora vinsten är körbarheten och att bilen ger helt klart mer pulver generellt över hela varv registret...Det blev en roligare bil helt klart!
Inga tveksamheter längre och ingen "turbo känsla" som kan upplevas i förgasare...Den drar hårt mer konstant över varvtals registret.
Min väldigt trimmade bil går numera luktfritt och med vita fina stift!
Motorn går också  kallare har jag märkt och elfläkten går sällan igång!
Det är ett bra mått på effektivitet!
Dessutom väldigt trevligt att FiTech sprutet styr elfläktarna och man bara med några knapptryck snabbt kan justera när fläkten ska starta eller stanna.

Nu åker jag musse varje gång jag till ICA!

 


 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

För kyla ner mig i sommar värmen passa jag på byta hastighetsmätarvajer.

Det är den 3e jag byter!!!?

Mätaren har alltid studsat lite mellan 0-30km/Tim vilket är irriterande.

Detta är ett Reproduktions problem med billiga kopior på vajer.

Nu köpte jag en exakt reproduktion från Scott Drake.

Äntligen funkar den perfekt och nålen rör sig mjukt som silke!!!?

Så ni som har problem lägg dubbla pengarna 1gång på rätt vajer så slipper ni köpa 3ggr!

94b185994a38bd2c7a964ea6fc8d550f.jpg

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Spännande dag idag!
FiTech sprutet slutade helt funka!
Motorn fortsatte gå och jag hade turen som var påväg hem så jag lyckades komma hem.
När jag stängde av gick det inte få igång och allt var helt stendött...Skärmen svart och inte ett liv i varken sprut eller bränslepump...FAANN DÅ!

Bara felsöka med kolla alla säkringar och att all strömmatning funka, och allt var frid och fröjd..... hmmmmm
Petade inte mer utan kontaktade säljaren Stefan Gustavsson för råd och han sa att jag skulle mäta kablar både före och efter säkringar kopplingar
Upptäckte då att ett stift till anslutningen i kabelhärvan verkar brunnit!
Har nog varit lite glapp i stiftet så det bildats en ljusbåge som slutligen bränt av stiftet

Drog en ny "Bypass" kabel och vipps var vi på banan igen!
Faktiskt ser själva anslutningen lite "Kina" ut!....Får nog bli något mer Bosch liknande i vinter

All teknik har sina problem och med just sprut så krävs ett litet enkelt fel..... "Liten tuva välter stort lass" som man säger

20160725_132826.jpg

20160725_132918.jpg

 

20160725_135032.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...