Jump to content

Reborned 1969 600Hp 410cui multiport EFI stroker


Per Berglund

Recommended Posts

(redigerad)
46 minuter sedan, Per Berglund said:

20160725_132918.jpg

Ja, dom där stiften satt inge vidare i kontaktstycket måste man säga, som verkar ju kunna vicka runt lite som dom vill..

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Då kommer här ett produkttest! 

Mekanisk V.S Elektrisk fläkt till kylaren

Har nu kört 2månader med en helt ny 2600cfm EL-fläkt som styrs av insprutnings systemet FiTech
Har funkat bra och det är bara knappa in i FiTech när fläkten ska starta respektive stänga av

Idag dock så sköt den 25A säkring som jag kopplat till fläkten. Kanske var lite klen så det var bara i med en ny 30A säkring istället
Men det var tillräckligt för mig för att tycka det känns osäkert så ut jag montera ut elfläkten och satte tillbaka den trygga mekaniska fläkten

Blev perfekt läge att jämföra eftersom jag sett i FiTech displayen vad fläkten klarat av att kyla.
Test är kört i exakt samma sommartemperatur runt 26grader och soligt! :)

EL-Fläkt
Programmerad gå igång vid 188F och stänga av vid 180F
Den lyckas aldrig få ner värmen under 183F i stadskörning och på landsväg kom motorn ner i behagliga 179F
Men i stan ligger alltså tempen och pendlar mellan 183-190F

Mekanisk fläkt
Åkte runt en hel del i stadstrafik och motortempen går aldrig över 179F
Normal körning och på landsväg ligger den på 176F
Lät motorn stå på uppfarten i 10min och först då kom tempen upp i 183F

Alltså 1-0 till mekanisk elfläkt!
Den går runt 7 F svalare eller mer!
Framför allt går motorn mycket jämnare med den mekaniska eftersom temperaturen hålls mer konstant
Motorutrymmet kyls också ner konstant och eftersom min gamla Mustang inte har "Cold Air Intake" så är det bättre att det kyls konstant.
En mekanfläkt kan inte plötsligt sluta funka dessutom! :)
Med automatlåda är det också en större fördel att den kyls konstant

Får vänta in lite ännu varmare väder och köa för utvärdera lite mera!

20160518_214418.jpg

20160729_180536.jpg

20160729_175016.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Mycket trevligt projekt! Har missat det. Riktigt fin 69:a du har, helrätt stuk :) Tråkigt med strul med sprutet, men skönt att du hittade orsaken, Är nog en bra idé som du skrev att byta den kontakten mot en bosch eller liknande. Nuvarande såg lite halvdan ut :)

Ändrade %s av %s (%s)
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tack!  

Strul och problem får man räkna med och lite roligt lösa problem!
Bara det inte blir för ofta!

Mindre kul var det häromveckan när jag 3ggr fick demontera hela instrument brädan p.g.a lite klant från mig! :)

Link to comment
Share on other sites

Jag upplever tvärt om Per. Hade mekanisk fläkt på innan (likadan som du har på bild). Kunde inte åka stadstrafik längre tid utan att den gick upp över 95 grader och var på väg mot mer... När jag åkte landsväg så sjönk tempen till 60 grader....

Satte på en Derle fläkt som är anpassad till -65 kylare och nu kan jag stå hur länge som helst på tomgång och den håller 90 grader nästan på pricken.

På landsväg ligger den mellan 80-85 grader.

Så det beror nog lite på bil och kylare. Min kyl är ju mindre än din. Så elfläkt var det bästa just för min bil.

Hade samma bekymmer som dig vid igånstarten av fläkten. Fast det hjälpte inte med en 30A säkring. Fick gå på en 40A...

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Måste ha blandat ihop det med 64-66 eller något, läste någon artikel om olika konverteringar där man mätte upp växellådorna och konstaterade att T5 funkade fint storleksmässigt, TKO600 funkade med mindre modifieringar och T56 Magnum var stört omöjligt utan omfattande ombyggnad. Kan ha varit en gammal artikel för när jag goolade såg jag att det fanns växellådsbalkar, motorfästen och alternativa placeringar av växelspaken som helt eliminerade behovet av att fila i kardantunneln.

Link to comment
Share on other sites

Hej, fin bil du har: jag har kört TKO600 i Mustang bakom en kompressor-matad 5.0 motor. ( inte min..)

Fungerar fint, men man får ibland lägga lite "bestämdhet" bakom växlingen.. inte så lättväxlat

som en T5:a, men helt ok...är det muskelbil så ...växla med lite muskler..det kommer bli super!

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Olle_L said:

Hej, fin bil du har: jag har kört TKO600 i Mustang bakom en kompressor-matad 5.0 motor. ( inte min..)

Fungerar fint, men man får ibland lägga lite "bestämdhet" bakom växlingen.. inte så lättväxlat

som en T5:a, men helt ok...är det muskelbil så ...växla med lite muskler..det kommer bli super!

Jag har kollat upp med leverantören att den är lättanvänd och de påstår det.
Är en billet tryckplatta med kevlarkoppling och en särskild hydraulkoppling som ska bidra till enklare körbarhet.

Gick att gå längre med särskilda drev i såkallad "face plating" men så kräsen är jag inte ännu.

Link to comment
Share on other sites

On 2016-08-27 at 09:02, Klingan75 said:

Måste ha blandat ihop det med 64-66 eller något, läste någon artikel om olika konverteringar där man mätte upp växellådorna och konstaterade att T5 funkade fint storleksmässigt, TKO600 funkade med mindre modifieringar och T56 Magnum var stört omöjligt utan omfattande ombyggnad. Kan ha varit en gammal artikel för när jag goolade såg jag att det fanns växellådsbalkar, motorfästen och alternativa placeringar av växelspaken som helt eliminerade behovet av att fila i kardantunneln.

Magnum T56 kolla jag först på men såg snabbt att det var galet och helt onödigt lägga till +25kg
T56 kräver nya sänkta motorfästen enbart påstår de för min 69a .

På TKO600 säger leverantören är att jag kanske måste slipa upp lite för växelspaken och kanske göra ett jack i den kardan tunnelbalk där lådan hänger fast.
I övrigt går den i som en vanlig T5...Lättare och smidigare på alla sätt

Största fördelen med Magnum är hur den är att växla...Kolla detta klipp med leverantören själv som kör vad fint Magnum går
Ska tydligen ha ett mycket mer sofistikerat innanmäte....Duger ju till Ferrari!!

 

Link to comment
Share on other sites

den bilen jag körde har en låda som är ca 5 år gammal, (prod modell) så, de kanske har livit lite mjukare nu.. va vet jag?

det är en TKO600, 0.82 i överväxel, tål 600ft.-lbs, det är tuffa grejjer...( hydralkoppling framför där med..)

Jag säger inte att det är svårkört eller så, bara att den (obs: den jag körde) inte växlar like mjukt som min T5:a gör,

men de är små tunna grejjer (T5an alltså) i jämförelse. 300ft.-lbs max.

Din bil kommer bli super, tål all kraft du kan tänkas plåga den med, och manuellt är klart roligare att köra, IMHO...

 

Link to comment
Share on other sites

Mja, har man så lååång växelspak med lååånga lägen så går det väldigt lätt.

Jag har korta både i min T-bird (T-56) och Mustang Cobra 2003 (T-56).

Då går det inte lika lätt, men väldigt distinkta lägen, speciellt om man väljer rätt typ av växel reglage.

Jag använder mig av såna som har en del fjädrar och mekaniska stopp utanför växellådan.

De är gjorda för att slå in distinkt och snabbt, speciellt 2:an till 3:an, då man endast behöver rakt fram.

T56 Magnum har framförallt bättre egenskaper vid fullvarvsväxlingar i 7000 rpm området än föregångaren T56 (som jag har).

TKO600 är en klassiker som är väldigt bra. Du kommer att bli nöjd med den. Det är bara att ladda hårt och hålla i.

Helt klart så hjälper en hydraul koppling mycket jämfört med kabel som jag har.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Då har man kört en säsong med sprut och sammanfattningsvis har det varit mer än fantastiskt!
Tror nog att oavsett fabrikat man väljer så garanterar jag ni blir nöjda!

Fitech jag valde har varit perfekt i funktion men de har missat lite på kvalité på kopplingar som orsakat mig problem i början och 2st stop
Blev Biltema kontakter och nu är det lugnt!
20161014_214813.jpg 

Kan också flika in att just Fitech inte har så bra manual särskilt för nybörjare.
Exempelvis körde jag större delen av säsongen med för högt IAC värde runt 40 som ska vara mellan 6-10
Inget superviktigt men tycker ändå vissa basic värden bör stå med
Nu går den rätt iallafall! 

LED konverterade dessutom hela bilen vilket också kan rekommenderas så här på hösten!
20161015_204045.jpg

Antagligen årets sista så nu får man fundera vad man ska göra i vinter

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ja då har man kört ett år till och kanske sista gången med automatlåda idag!

Man brukar säga "If it ain't broke, don't fix it" men så tänker korkat nog inte jag utan det är dags skruva isär igen!
Har iallafall aldrig varit så bra byggd som nu!  Perfekt motor, perfekt växellåda, inget vibrerar, knakar eller känns osäkert!

Nu blir operationen större än på länge!
Ut åker den nästan nya ombyggda C4 automatlådan och istället blir det en helt ny manuell TKO 600 som för kraften till asfalten
Kommer förvandla bilen till en landsvägsbil på ett helt nytt sätt så det ska bli skönt och kanske orkar man ta bilen på mycket längre resor än tidigare.

Valde ett paket från Silver Sports som verkar ha flera 100års sammanlagd erfarenhet på området och än så länge väldigt hjälpsamma .
Väntar på paketet och hoppas börja pilla nu i November

Skärmavbild 2016-10-29 kl. 14.27.46.png

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 2016-07-22 at 14:19, Per Berglund said:

LED är fin fina grejer!

Äntligen ser jag hur fort jag INTE ska köra!

 

Vilken LED använde du och var köpte du den? Förslag !!

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Baaallt! 

Köpte själv en Gm T56 för swap men det blev för krångligt att köra eller rättare sagt dyrt. Byta gavel, axel och sprängkåpa kostar några pix. 

Kör vidare med min C4 som förvisso är bra men blir säkert läskig köra överladdat med. Väntar tills annat dyker upp för det där kittet kostar väl utlandsresa? :)

Link to comment
Share on other sites

  • Per Berglund changed the title to Reborned 1969 600Hp 410cui multiport EFI stroker
  • Per Berglund featured this topic

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...