Jump to content

Vilken Mustang Cab modell är dyrast 65-66 eller 67-68 ???


COCS

Recommended Posts

Hej

Har funderat en hel del på detta och vill gärna höra andras åsikter.

Nummer 1 är naturligtvis att man skall köpa den bil man vill ha – oavsett årsmodell och om den är brun eller röd eller annan färg, kan man själv bara avgöra om det är snyggast.

Men jag undrar ändå vad den generella uppfattningen är om värdet gällande Mustang Cab 1965-66 resp. 1967-68 – OM man jämför bilar i likvärdigt skick med samma färg och utrustning.

Jag är inte ute efter en prissättning i kr, utan endast undrar om den ena typen kan anses vanligtvis betinga ett högre värde (försäljningspris) än den andra typen.

Ex:

Om det finns en röd 66:a med svart inredning, servostyrning, vit fin cab och i övrigt normalt (bra) samlarbruksskick och den kostar 180.000 kr och det finns en likadan 67:a också för 180.000 kr. Om man gillar båda 2 lika mkt, kan man då tänka som så att man bör välja den ena årsmodellen i första hand p.g.a. att den oftast anses mer eftertraktad.

Mvh Christian

Link to comment
Share on other sites

I rubriken är din fråga; "Vilken som är dyrast?". Det går ju inte att svara på, eller hur?

Men vilken som betingar högst pris generellt är lättare att svara på.

Den tidigaste modellen, 65-66, är ju den som de flesta känner för, åtminstone vi som

är uppvuxna med bilen och kanske födda på 40-50-talet. Vad som kommer att gälla om

20-25 år är en annan sak.

Om jag frågar vilken A-ford som är dyrast vad svarar man då? 28-29 eller 30-31? Roadster eller cabriolet?

När det gäller Mustang kommer alltid Shelby att vara dyrast, oavsett modell eller årsmodell.

Min syn på saken.

Link to comment
Share on other sites

Som så många skrivit tidigare så är det mkt fina original eller original-

renoverade 64½-66 som ligger bäst till, anledningen är lätt, det var

här det började:).

Nu på senare tid har även 67 cab blivit väldigt åtråvärda, en 67a

med s.k optional de luxe så går det inte att finna likhet i ågon

anna årsmodell, den typen och utrustningen 1967 är mkt påkostad:o.

Men så går vi in på det vanliga, alla modeller har sitt lilla speciela

och den som har något av de andra försvara sitt med näbbar och klor;).

Så om man hård drar så finns det väldigt många modeller där varje

modell har något i produktionen som är speciel, så att värdera och

påstå att den ena är mer värd än en annan är lite att ljuga:p.

Viktigt är i samanhanget, är att man läser historian om Fords Mustang

och då också om varje årsmodell, jag lovar dig att du kommer att

få väldigt mycke att väga för och emot.:confused:

Nu var svamelman igång igen.:oops:

Link to comment
Share on other sites

Jag har följt priserna på Blocket sen 2007 på mustang cab, enbart sådana som finns i Sverige.

Snittpriset under den perioden är för 64½-66 244.000 kr och för 67-68 215.000 kr.

Det är ju då förstås det begärda priset i annonsen och inte det pris som betalas.

/Thomas

Link to comment
Share on other sites

Godkväll

Jag försökte skriva rubriken så kort som möjligt, så att folk skall orka läsa snabbt, men ändå fattar vad jag undrar över. Jag beskrev frågan mer i detalj i själva postningen. Det verkar som jag fått svar på det jag önskar.

Jag är ganska ny på detta med Mustanger och det är jätteroligt och intressant! Efter drygt 3 månaders daglig koll av priser i Sverige, Tyskland och USA, jag tycker mig ha konstaterat en tydlig tendens till att 1964½ & 1965-1966 ligger ca 20.000-50.000 kr högre för samma skick som en 1967-1968.

Personligen har jag alltid gillat 1967:an bäst av alla, då jag tycker den utvecklat sig till det bästa i den mer påkostade varianten. Men nu känns (tror jag) de tidigare modellerna ännu mera intressanta av skäl som redan nämnts.

Mvh Christian

Link to comment
Share on other sites

Godkväll

Jag försökte skriva rubriken så kort som möjligt, så att folk skall orka läsa snabbt, men ändå fattar vad jag undrar över. Jag beskrev frågan mer i detalj i själva postningen. Det verkar som jag fått svar på det jag önskar.

Jag är ganska ny på detta med Mustanger och det är jätteroligt och intressant! Efter drygt 3 månaders daglig koll av priser i Sverige, Tyskland och USA, jag tycker mig ha konstaterat en tydlig tendens till att 1964½ & 1965-1966 ligger ca 20.000-50.000 kr högre för samma skick som en 1967-1968.

Personligen har jag alltid gillat 1967:an bäst av alla, då jag tycker den utvecklat sig till det bästa i den mer påkostade varianten. Men nu känns (tror jag) de tidigare modellerna ännu mera intressanta av skäl som redan nämnts.

Mvh Christian

Skall man köpa en "entusiastbil" som man vill behålla och bli nöjd med: tänk med hjärtat och inte plånboken !

Mvh Lope

Link to comment
Share on other sites

Skall man köpa en "entusiastbil" som man vill behålla och bli nöjd med: tänk med hjärtat och inte plånboken !

Mvh Lope

Bra kommentar och råd!

Och det var ju i princip det jag inledde min första postning med i denna tråden och det har jag själv också kunnat konstatera att man skall göra, men det var inte det frågan gällde, utan om 65-66 av många anses vara högre värderade (mera eftertraktade).

Jag vill inte älta detta mer, men det verkar som att de 2 första åren av Mustangen är fler personer som vill ha, eftersom det betalas högre priser för dom, jämfört med motsvarande efterkommande 2 år. Det har dock inte att göra med vilken man gillar mest.

Mvh COCS

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...