Jump to content

Märklig sammansättning??


pesi
 Share

Recommended Posts

Hejsan.

Har under den senaste tiden fixat med karossen på min Mach1-71 och inte haft samma fokus på maskinen, en 351C 2V med FMX låda.

Motorn går enligt mitt sett att se det, kanonbra.

Gick ut i garaget idag och kollade igenom maskinen och kan konstatera följande:

Förgasare. Edelbrock 600cc. Inget konstigt.

Insug. Edelbrock 2665. Nu börjar det bli skumt! Detta insug skall vara till 4V toppar. Eller??

Ännu konstigare blir det när kammen, även den från Edelbrock, #2172. När jag kollar upp den passar den till följand enligt Summit,s hemsida.

Engine Type V8 Engine Size 5.8L/351 Liter 5.8 CID 351

Beginning Year 1975 Ending Year 1982

Engine Family Ford Modified Camshaft Usage Street

Eller

Engine Type V8 Engine Size 6.6L/400 Liter 6.6 CID 400

Beginning Year 1971 Ending Year 1982

Engine Family Ford Modified Camshaft Usage Street

Jag kan inte påstå att jag lider av detta, men jag blir lite fundersam.

Borde det inte vara ett insug för 2V, EDL2750 och en kam, EDL7168 som gäller eller finns den någon "finess" bakom som jag inte förstår??

Link to comment
Share on other sites

Insug. Edelbrock 2665. Nu börjar det bli skumt! Detta insug skall vara till 4V toppar. Eller??

Ännu konstigare blir det när kammen, även den från Edelbrock, #2172. När jag kollar upp den passar den till följand enligt Summit,s hemsida.

Engine Type V8 Engine Size 5.8L/351 Liter 5.8 CID 351

Beginning Year 1975 Ending Year 1982

Engine Family Ford Modified Camshaft Usage Street

Eller

Engine Type V8 Engine Size 6.6L/400 Liter 6.6 CID 400

Beginning Year 1971 Ending Year 1982

Engine Family Ford Modified Camshaft Usage Street

Jag kan inte påstå att jag lider av detta, men jag blir lite fundersam.

Borde det inte vara ett insug för 2V, EDL2750 och en kam, EDL7168 som gäller eller finns den någon "finess" bakom som jag inte förstår??

Japp jag har själv sett 351C motorer med denna kombo.

Vet inte om jag minns fel men har ett svagt minne av att Edelbrock för länge sedan enbart gjorde insug för 4V.

Kan ha fel men som sagt jag har stött på detta själv.

En 2V insug är självklart bättre så det skulle jag byta.....Ett 4V insug gör bilen märkbart tröttare

Kam för 400M är ju nära besläktad med 351C så det funkar om man vill

114 graders lobe seperation mycket ovanligt...112 brukar vara original/gata eller ner till 110 för lite mer racebetonat

Den motorn har är mer anpassad för brukskörning/pickup/

Byt den med om du vill ha mer liv! ;)

Annars är den säkert bekväm om du gillar det?

Link to comment
Share on other sites

Stort tack Per för informationen.

Ditt svar bekräftar mina funderingar kring insuget. Måtten stämmer ju inte alls som det är just nu mellan insugens portar resp topparnas. Om dessa stämmer med varandra måttmässigt borde det vara mer optimalt.

Om man skulle fixa detta i steg, är då ett insugsbyte steg 1?

Link to comment
Share on other sites

Stort tack Per för informationen.

Ditt svar bekräftar mina funderingar kring insuget. Måtten stämmer ju inte alls som det är just nu mellan insugens portar resp topparnas. Om dessa stämmer med varandra måttmässigt borde det vara mer optimalt.

Om man skulle fixa detta i steg, är då ett insugsbyte steg 1?

Precis det blir ju en skapligt stor kant i kanalen mellan topp och insug.

Inte alls bra för gasströmningar.

Snabbt och enkelt att byta!

V4 insuget har gigantiska kanaler och 2V toppens mindre kanaler är ju det som styr behovet.

Ganska säkert så jobbar nu motorn väldigt ineffektivt då det blir för dålig gasströmning i insuget speciellt på låga varv.

Kamaxeln behöver du inte röra nu om du inte vill.

Ingen raket kommer det bli men säkert väldigt bekväm och ekonomiskt.

Förresten läste fel på kamaxeln...den har 112 graders separation vilket är samma som original men lite vassare duration

Kommer dra på fint men ändå mjukt!

Ett byte till 2V insug och du kommer märka bättre bottendrag och förhoppningsvis piggare bara maskin är frisk

Link to comment
Share on other sites

Det låter bra, Per.

Jag tror kamaxeln får bli kvar, men siktar på att byta insuget.

Är det något speciellt att tänka på när man monterar dit det nya?

Jag utgår ifrån att man naturligtvis skall byta till nya pckningar. Men hur är det med bultarna? Nya eller använda dom som finns och vilket moment skall dom dras?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det följer med instruktioner då du köper insug. Likaså packningar. (Iaf. till mitt Edelbrock jag köpte)

Viktigt att moment dra i flera steg.

Om det är alu insug, så dra inte efter orginal gjutjärns spec.

Bultarna kan du behålla då man inte drar speciellt hårt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...