Terner Posted January 2, 2012 Report Share Posted January 2, 2012 (edited) Rev ut vattenpumpen på en 65 mustang med c-kod idag och den stämde inte alls med den jag fått från Hansen Racing. Efter lite googlande så har jag fått en aning om att 2 olika pumpar kan förekomma.Den jag rev ut har inte plåten bakom skoveln och dessutom 2 klackar som passsar in i hålen för vatten in/ut till pumpen. Dessutom är den mycket klenare än den från Hansen.Kommentarer?/Terner Edited January 2, 2012 by Terner lagt till bild Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 Posted January 2, 2012 Report Share Posted January 2, 2012 Hej.Det är mer vanligt med en s.k. Aluminium vattenpump påtidiga Mustanger, helt rätt är att det finns två typer, engjutgärn och en typ av Aluminium till smalblock.Det som hänt med gjutjärnspumpen är att man bytt sidai nederkant för kylaranslutning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bosewallius Posted January 3, 2012 Report Share Posted January 3, 2012 289:an fick gjutjärnspump i och med Change Level 8 i slutet av maj 1965. Detta innebar en ny frontkåpa liksom pump. Om din bricka på motorn är kvar kan du se vilken Change Leveldu har, 7 eller 8. Denna tidiga gjutjärnspump märkt C5 är svår att hitta eftersom den bara fanns mellan slutet av maj ochaugusti 1965. Därefter användes en pump märkt C6. Funktionsmässigt är de lika.Mvh Bosse CMC 342 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Terner Posted January 3, 2012 Author Report Share Posted January 3, 2012 289:an fick gjutjärnspump i och med Change Level 8 i slutet av maj 1965. Detta innebar en ny frontkåpa liksom pump. Om din bricka på motorn är kvar kan du se vilken Change Leveldu har, 7 eller 8. Denna tidiga gjutjärnspump märkt C5 är svår att hitta eftersom den bara fanns mellan slutet av maj ochaugusti 1965. Därefter användes en pump märkt C6. Funktionsmässigt är de lika.Mvh Bosse CMC 342Vad menar du med funktionsmässigt. Den pump jag fick på Hansen går definitivt inte att skruva dit på denna motor! Vad heter den pump jag ska ha och var kan jag få tag på den?Dessutom börjar jag undra om det är en äldre motor som någon stoppat i den här bilen. Har skött om den åt en bekant under ett par år nu och minns bl a när jag bytte bränslepumpen. Där satt en stor pump med ett inbyggt filter som jag inte sett på någon Mustang innan och har ändå skruvat i rätt många! Var sitter brickan du nämner?Kan det vara så att det sitter en 260 i den och hur identifierar jag den i så fall?/Terner Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Terner Posted January 3, 2012 Author Report Share Posted January 3, 2012 Hej.Det är mer vanligt med en s.k. Aluminium vattenpump påtidiga Mustanger, helt rätt är att det finns två typer, engjutgärn och en typ av Aluminium till smalblock.Det som hänt med gjutjärnspumpen är att man bytt sidai nederkant för kylaranslutning.Vad menar du med bytt sida? Både den gamla pumpen och den nya har nedre kylaranslutning på samma sida! /Terner med myror i huvudet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dana Posted January 3, 2012 Report Share Posted January 3, 2012 Hej Jag har själv en 65a med 2 port byggd oktober 64 med aluminiumpump som du beskriver. De tidiga samt 271 HP hade denna vattenpump med den speciella kamdrivningskåpan som har ett utrymme för impellern vilket de senare inte har. Därefter blev det gjutjärn med samma vinkling på inflödet med annan kamdrivn kåpa..Det är som Lars O skriver att senare 1970-73 302 samt 351W har ett inlopp på andra sidan om veven.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fast66 Posted January 3, 2012 Report Share Posted January 3, 2012 260 OCH 289 från 64/65 har kåpa och vattenpump i aluminium - fram till datum som Bosse nämner.260 OCH 289 från 64/65 har bensinpumpen med filter. Titta efter brickan som Bosse nämner uppe på insuget - en avlång plåtbricka som sitter antingen under en separat bult eller under tempgivaren.För att datera ditt motorblock - kolla på den maskinbearbetade klacken på blocket som sticker ut precis under vänster (förarsidan) topplock. Där står datum enligt modellen "5A12x" där 5 är år, A är månad och 12 är datum, x är kontrollantens "kod". Datumet kan du jämföra med datum på insug/toppar etc för att få en hint om motorn är "komplett" med sina orginala delar (datum i närheten av varandra) och med dörrplåtens datumkod (datumen ska vara ngn månad före dörrplåtens datum). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Terner Posted January 3, 2012 Author Report Share Posted January 3, 2012 Tack alla snälla forumvänner nu har jag inte myror i huvudet längre och förhoppningsvis förstått oxå /Terner Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CMC-49 Posted January 3, 2012 Report Share Posted January 3, 2012 Du ska givetvis ha den andra pumpen svårare är det inte :::::_--- Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.