Jump to content

Vattenpump -65 Cab med 289 2v


Terner

Recommended Posts

Rev ut vattenpumpen på en 65 mustang med c-kod idag och den stämde inte alls med den jag fått från Hansen Racing. Efter lite googlande så har jag fått en aning om att 2 olika pumpar kan förekomma.

Den jag rev ut har inte plåten bakom skoveln och dessutom 2 klackar som passsar in i hålen för vatten in/ut till pumpen. Dessutom är den mycket klenare än den från Hansen.

Kommentarer?

/Terner

post-1636-144839172425_thumb.jpg

Ändrade %s av %s (%s)
lagt till bild
Link to comment
Share on other sites

289:an fick gjutjärnspump i och med Change Level 8 i slutet av maj 1965. Detta innebar

en ny frontkåpa liksom pump. Om din bricka på motorn är kvar kan du se vilken Change Level

du har, 7 eller 8. Denna tidiga gjutjärnspump märkt C5 är svår att hitta eftersom den bara fanns mellan slutet av maj och

augusti 1965. Därefter användes en pump märkt C6. Funktionsmässigt är de lika.

Mvh Bosse CMC 342

Link to comment
Share on other sites

289:an fick gjutjärnspump i och med Change Level 8 i slutet av maj 1965. Detta innebar

en ny frontkåpa liksom pump. Om din bricka på motorn är kvar kan du se vilken Change Level

du har, 7 eller 8. Denna tidiga gjutjärnspump märkt C5 är svår att hitta eftersom den bara fanns mellan slutet av maj och

augusti 1965. Därefter användes en pump märkt C6. Funktionsmässigt är de lika.

Mvh Bosse CMC 342

Vad menar du med funktionsmässigt. Den pump jag fick på Hansen går definitivt inte att skruva dit på denna motor! Vad heter den pump jag ska ha och var kan jag få tag på den?

Dessutom börjar jag undra om det är en äldre motor som någon stoppat i den här bilen. Har skött om den åt en bekant under ett par år nu och minns bl a när jag bytte bränslepumpen. Där satt en stor pump med ett inbyggt filter som jag inte sett på någon Mustang innan och har ändå skruvat i rätt många! Var sitter brickan du nämner?

Kan det vara så att det sitter en 260 i den och hur identifierar jag den i så fall?

/Terner

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Det är mer vanligt med en s.k. Aluminium vattenpump på

tidiga Mustanger, helt rätt är att det finns två typer, en

gjutgärn och en typ av Aluminium till smalblock.

Det som hänt med gjutjärnspumpen är att man bytt sida

i nederkant för kylaranslutning.:confused:

Vad menar du med bytt sida? Både den gamla pumpen och den nya har nedre kylaranslutning på samma sida!

/Terner med myror i huvudet

Link to comment
Share on other sites

Hej Jag har själv en 65a med 2 port byggd oktober 64 med aluminiumpump som du beskriver. De tidiga samt 271 HP hade denna vattenpump med den speciella kamdrivningskåpan som har ett utrymme för impellern vilket de senare inte har. Därefter blev det gjutjärn med samma vinkling på inflödet med annan kamdrivn kåpa..

Det är som Lars O skriver att senare 1970-73 302 samt 351W har ett inlopp på andra sidan om veven..

Link to comment
Share on other sites

260 OCH 289 från 64/65 har kåpa och vattenpump i aluminium - fram till datum som Bosse nämner.

260 OCH 289 från 64/65 har bensinpumpen med filter.

Titta efter brickan som Bosse nämner uppe på insuget - en avlång plåtbricka som sitter antingen under en separat bult eller under tempgivaren.

För att datera ditt motorblock - kolla på den maskinbearbetade klacken på blocket som sticker ut precis under vänster (förarsidan) topplock. Där står datum enligt modellen "5A12x" där 5 är år, A är månad och 12 är datum, x är kontrollantens "kod".

Datumet kan du jämföra med datum på insug/toppar etc för att få en hint om motorn är "komplett" med sina orginala delar (datum i närheten av varandra) och med dörrplåtens datumkod (datumen ska vara ngn månad före dörrplåtens datum).

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...