Jump to content

Bestycka om Edelbrockförgasare


Equus

Recommended Posts

Hej

Jag har en Edelbrock 1404, 500 CFM performerförgasare på en 289 med toppar för en 2-portsförgasare egentligen. Jag tycker att motorn går ganska fett och drar för mycket bensin.

Edelbrocksförgasarna på 600 och 750 CFM säljs ju två varianter. En performervariant och en ekonomivariant. Har noterat att ekonomi varianterna har mindre primärmunstycken och ändrade nålar från .071 x .047 till .075 x .047. Sekundärmunstyckena är desamma.

Jag vill göra om min 500 CFM förgasare till en ekonomivariant. Efter en koll i owners manual (s 10) har jag tänkt byta till primärmunstyckena .083 med .067 x. 055 nålar (REF # 10, 12 % magrare). Originalmunstyckena är .086 med .065 x .052 nålar. Beträffande sekundärmunstyckena anges .086 för (-12 %). Original är .095.

Min första fråga är om bytet till dessa primärmunstycken och nålar verkar vettigt? Min andra fråga är om det är nödvändigt att byta sekundärmunstycken? 600 och 750 CFM ekonomivarianterna har ju samma sekundärmunstycken som performervarianterna.

http://www.edelbrock.com/automotive_new/mc/carbs_acc/pdf/carb_owners_manual.pdf

E J

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Byt munstycken och nålar, något annat behöver du inte göra,

förutom ny justering av blandning och tomgång.

Jag skulle inte tveka att byta även sekundär, din motor får

lite för mycket även här med originalbestyckningen.

Sekundärsidan arbetar när du kör bilen hårdare än normalt och

det är också då förbrukningen stiger avsevärt:o.

Link to comment
Share on other sites

Sekundären sällan man behöver bry sig om.

Viktigt på primären är att du kanske även bör byta fjädrarna som stryper flödet till munstyckena beroende på motorns vacuum.

Ofta kan det räcka med enbart fjädrar men nålar är säkerligen rätt att byta det med

Köper du Edelbrocks kalibreringssats så får du ju allt med

Du bör ju även se över tändsystemet så allt är korrekt justerat där också då det påverkar bränsleförbrukningen.

Tändtider och kör du brytare justera in med kamvinkelmätare...Inte med bladmått som är "Big NO, NO" !

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...