tomasjonsson999 Posted January 9, 2012 Report Share Posted January 9, 2012 som rubriken lyder undrar jag om detta är något man vågar sig på ???och är det någon skillnad om man som jag har en 351w ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ThomasFB Posted January 9, 2012 Report Share Posted January 9, 2012 [h=2]Är detta något att rekommendera vid justering av ventiler??[/h]Inga problem, funkar bra t.o.m på en Ford... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 Posted January 9, 2012 Report Share Posted January 9, 2012 Hej.Detta är den eviga frågan, ventiljustering, original sen 289-302-351Wmed hydraliska lyftare kräver egentligen ingen justering.Tidiga 289 som har lite anorlunda vipparmar och motorer med solidalyftare kräver viss justering.Det finns en typ av justering som allmänt används på motorer medhydral lyftare, den finns beskriven i boken How to restor your smalblock ford, tror jag den heter.Vanligast när det gäller de motorer som jag skrev i början så skall vipor dras i botten, övrig justering sker automatiskt av hydrallyftare.Bifogar skannade sidor som kan vara till nytta förmånga, notera att det går att ställa fler ventilermed motorn i ställd i olika lägen enligt beskrivning.Filer hamnade i fel ordning, 3.2.1. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomasjonsson999 Posted January 9, 2012 Author Report Share Posted January 9, 2012 tack för svar, då är detta med andra ord inte korrekt alltså? har inte kunnat läsa igenom artikeln då jag måste vänta tills jag sitter vid en större skärm och kan se texten kan det vara vettigt att lossa ventilkåporna och känna efter om vipporna är i botten kanske en gång per säsong? går dom verkligen att skruva helt stumt i botten? brukar du göra det lars?känner på mig att om jag ger mig på detta så går det åt helvete Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CMC-49 Posted January 10, 2012 Report Share Posted January 10, 2012 Jag skulle vilja säga att dra ej i botten för det är bara på vissa toppar det är så på . har haft väldigt många mussar jag byggt o byt motorer i och än har jag inte fått tag på någon där de ska dras i botten, tycker ovanstående video är ett bra tillväga gångs sätt för då kan det inte bli fel :-så det skulle vara bra om det kommer fram topplocks nr på de som ska dras i botten... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cabbe70 Posted January 10, 2012 Report Share Posted January 10, 2012 Hej.Jag har en 302:a och där är dom är dragna i botten. Finns inget alternativ, då dom skulle lossnat om dom inte var dragna i botten. Muttrarna går lätt.Har tyvärr inga nummer på topplocken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CMC-49 Posted January 10, 2012 Report Share Posted January 10, 2012 Gjutnr bör det finnas. Har du rätt muttrar? slitna gamla muttrar snurrar lätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cabbe70 Posted January 11, 2012 Report Share Posted January 11, 2012 Vad jag menar är att jag har inte kollat gjutnummer, sitter just nu i Italien på jobbresa. Kan ju vara så att muttrarna är fel eller slitna. Har inte funderat så mycket på det eftersom att det funkar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 Posted January 11, 2012 Report Share Posted January 11, 2012 Hej igen.Givetvis måste man i första hand veta vad det är man har, jag harockså den typen av vippor som skall dras i botten.Tidigare Mustanger som jag haft har haft 302 och 351W alla dessahar varit samma justering, alltså dragna i botten, hydraliska lyftare.Den som varit anorlunda är en tidig 65a med 289, den fick jag justerasom det beskrivs på bifogade filer, dessa toppar hade också andratyper av vippor, utan guide sidor på vippor.Viktigt är också att man vet att de toppar man skall justera är originaloch inte ihopkok som det idag finns massor av, det är inget fel medihopkok eller eget fixade toppar, bara man vet vad som gjorts. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ThomasFB Posted January 13, 2012 Report Share Posted January 13, 2012 Justeringen är ju beroende av vilken typ av topplock/vippa man har... goooooogla på 'pedestal mounted rocker' alt. 'stud mounted rocker', det ger klarhet."Pedestal mounted" dras i botten medan "stud mounted" grundjusteras, på sätt eller annat. Videon i början är endast för "stud mounted rocker". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomasjonsson999 Posted January 13, 2012 Author Report Share Posted January 13, 2012 ok, kan man rent visuellt se hurvida man har "stud" eller "pedestal"? förstår ju att stud är en typ gängstång och då borde pedestal vara typ som en gjuten upphöjning på toppen där ventilen skruvas stenhårt i botten och då blir avståndet korrekt kontra en gängstång då man måste justera för att få rätt inställning? är det till att "shimsa" upp ventillyftaren om man har pedestal och upplever att man har typ knack eller liknande?är en rookie när det kommer till att meka och hoppas ni har överseende med detta Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ThomasFB Posted January 13, 2012 Report Share Posted January 13, 2012 Pedestal mount är ett nyare påfund, finns bl.a på E5/E7 (5.0 topp). Pedestal mount, (rail type) bult genom vippan som dras in i toppen. Ingen grundjustering kan göras, utan bulten dras ner till moment, varvid "rätt" höjd o. geometri erhålls. Pedestal mount shims används endast i undantagsfall, vanligtvis blir det tillräckligt nära då man drar dit vippan. Man ser bara till att det är rätt längd på stötstången. http://www.cjponyparts.com/ford-racing-roller-rocker-arms-pedestal-mount-1+7%3A1-ratio-cobra-style-302%2F351w-1978-1995/p/M6564A50Stud mount, (non rail) en pinnbult monteras i toppen, vippan placeras på pinnen, en låsbar, i höjdled "justerbar mutter" håller vippan i rätt läge på pinnbulten. Dra denna för hårt, och hydraullyftaren bottnar, för lös mutter gör att vippan kommer för högt på pinnbulten vilket gör att ventilspelet blir för stort, och knackningar uppstår. Denna typ av vippa kräver vanligtvis en guideplate eller annan styrning, som förhindrar vippan från att "halka" av ventilskaftet, medan den tidigare nämnda typen inte behöver guideplate. Undantag finns.http://paceperformance.com/i-5148024-prw0330210-prw-aluminum-roller-rocker-arm-kit-ford-289-351w-8-1-6-1-ratio-8-1-7-1-ratio-3-8-stud-self-aligning.htmlOriginal "stud mounted" vippor har en sfärisk kontaktyta, dessa kräver styrning från stötstången, och grundjustering görs. http://forums.mustangmonthly.com/70/8826562/vintage-mustangs/rebuilt-351w-cant-adjust-play-out-of-rockers/index.htmlDet lönar sej att använda nätet och kanske köpa någon bok, blir billigare så.http://www.mre-books.com/smallblockfrd/index.htmlhttp://www.mre-books.com/engine/bigblock.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomasjonsson999 Posted January 13, 2012 Author Report Share Posted January 13, 2012 kanon! tack för svar, ska beställa en shop manual. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.