Jump to content

Är detta något att rekommendera vid justering av ventiler??


tomasjonsson999

Recommended Posts

Hej.

Detta är den eviga frågan, ventiljustering, original sen 289-302-351W

med hydraliska lyftare kräver egentligen ingen justering.

Tidiga 289 som har lite anorlunda vipparmar och motorer med solida

lyftare kräver viss justering.

Det finns en typ av justering som allmänt används på motorer med

hydral lyftare, den finns beskriven i boken How to restor your smal

block ford, tror jag den heter.

Vanligast när det gäller de motorer som jag skrev i början så skall

vipor dras i botten, övrig justering sker automatiskt av hydral

lyftare.

Bifogar skannade sidor som kan vara till nytta för

många, notera att det går att ställa fler ventiler

med motorn i ställd i olika lägen enligt beskrivning.

Filer hamnade i fel ordning, 3.2.1.

post-20-144839172605_thumb.jpg

post-20-144839172612_thumb.jpg

post-20-144839172619_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

tack för svar, då är detta med andra ord inte korrekt alltså? har inte kunnat läsa igenom artikeln då jag måste vänta tills jag sitter vid en större skärm och kan se texten :)

kan det vara vettigt att lossa ventilkåporna och känna efter om vipporna är i botten kanske en gång per säsong? går dom verkligen att skruva helt stumt i botten? brukar du göra det lars?

känner på mig att om jag ger mig på detta så går det åt helvete :)

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle vilja säga att dra ej i botten för det är bara på vissa toppar det är så på . har haft väldigt många mussar jag byggt o byt motorer i och än har jag inte fått tag på någon där de ska dras i botten, tycker ovanstående video är ett bra tillväga gångs sätt för då kan det inte bli fel :-

så det skulle vara bra om det kommer fram topplocks nr på de som ska dras i botten...

Link to comment
Share on other sites

Hej igen.

Givetvis måste man i första hand veta vad det är man har, jag har

också den typen av vippor som skall dras i botten.

Tidigare Mustanger som jag haft har haft 302 och 351W alla dessa

har varit samma justering, alltså dragna i botten, hydraliska lyftare.

Den som varit anorlunda är en tidig 65a med 289, den fick jag justera

som det beskrivs på bifogade filer, dessa toppar hade också andra

typer av vippor, utan guide sidor på vippor.

Viktigt är också att man vet att de toppar man skall justera är original

och inte ihopkok som det idag finns massor av, det är inget fel med

ihopkok eller eget fixade toppar, bara man vet vad som gjorts.;)

Link to comment
Share on other sites

Justeringen är ju beroende av vilken typ av topplock/vippa man har... goooooogla på 'pedestal mounted rocker' alt. 'stud mounted rocker', det ger klarhet.

"Pedestal mounted" dras i botten medan "stud mounted" grundjusteras, på sätt eller annat. Videon i början är endast för "stud mounted rocker".

Link to comment
Share on other sites

ok, kan man rent visuellt se hurvida man har "stud" eller "pedestal"? förstår ju att stud är en typ gängstång och då borde pedestal vara typ som en gjuten upphöjning på toppen där ventilen skruvas stenhårt i botten och då blir avståndet korrekt kontra en gängstång då man måste justera för att få rätt inställning? är det till att "shimsa" upp ventillyftaren om man har pedestal och upplever att man har typ knack eller liknande?

är en rookie när det kommer till att meka och hoppas ni har överseende med detta :)

Link to comment
Share on other sites

Pedestal mount är ett nyare påfund, finns bl.a på E5/E7 (5.0 topp).

Pedestal mount, (rail type) bult genom vippan som dras in i toppen. Ingen grundjustering kan göras, utan bulten dras ner till moment, varvid "rätt" höjd o. geometri erhålls. Pedestal mount shims används endast i undantagsfall, vanligtvis blir det tillräckligt nära då man drar dit vippan. Man ser bara till att det är rätt längd på stötstången.

http://www.cjponyparts.com/ford-racing-roller-rocker-arms-pedestal-mount-1+7%3A1-ratio-cobra-style-302%2F351w-1978-1995/p/M6564A50

Stud mount, (non rail) en pinnbult monteras i toppen, vippan placeras på pinnen, en låsbar, i höjdled "justerbar mutter" håller vippan i rätt läge på pinnbulten. Dra denna för hårt, och hydraullyftaren bottnar, för lös mutter gör att vippan kommer för högt på pinnbulten vilket gör att ventilspelet blir för stort, och knackningar uppstår. Denna typ av vippa kräver vanligtvis en guideplate eller annan styrning, som förhindrar vippan från att "halka" av ventilskaftet, medan den tidigare nämnda typen inte behöver guideplate. Undantag finns.

http://paceperformance.com/i-5148024-prw0330210-prw-aluminum-roller-rocker-arm-kit-ford-289-351w-8-1-6-1-ratio-8-1-7-1-ratio-3-8-stud-self-aligning.html

Original "stud mounted" vippor har en sfärisk kontaktyta, dessa kräver styrning från stötstången, och grundjustering görs. http://forums.mustangmonthly.com/70/8826562/vintage-mustangs/rebuilt-351w-cant-adjust-play-out-of-rockers/index.html

Det lönar sej att använda nätet och kanske köpa någon bok, blir billigare så.

http://www.mre-books.com/smallblockfrd/index.html

http://www.mre-books.com/engine/bigblock.html

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...