Jump to content

Fjädrar Mustang -69


PeterF

Recommended Posts

Tjena.

Vi har ju diskuterat fjädrar och hur man plockar bort dom i en annan tråd, även diskuterat sänkning och diverse.

Jag har ju plockat bort mina främre fjädrar. Tanken va att sänka ner bilen 4-5cm genom att kapa fjäderna ett halvt varv och samtidigt göra Shelby sänkningen.

sagt och gjort så kapade jag ett halvt varv, provmonterade den...... och va FAN.... nu är fanskapet för kort, på ett halvt varv? och detta är då innan shelby sänkningen.

Jag mätte fjädern och den visar sig vara 19,2mm i godset. Rena rama monster fjädern, är det standard? eller sitter det några andra eftermarknads prylar på?

Positivt va iaf att det sitter justerbara gabriel dämpare på.

mvh Peter

Link to comment
Share on other sites

Tjena.

Vi har ju diskuterat fjädrar och hur man plockar bort dom i en annan tråd, även diskuterat sänkning och diverse.

Jag har ju plockat bort mina främre fjädrar. Tanken va att sänka ner bilen 4-5cm genom att kapa fjäderna ett halvt varv och samtidigt göra Shelby sänkningen.

sagt och gjort så kapade jag ett halvt varv, provmonterade den...... och va FAN.... nu är fanskapet för kort, på ett halvt varv? och detta är då innan shelby sänkningen.

Jag mätte fjädern och den visar sig vara 19,2mm i godset. Rena rama monster fjädern, är det standard? eller sitter det några andra eftermarknads prylar på?

Positivt va iaf att det sitter justerbara gabriel dämpare på.

mvh Peter

Shelbysänkningen gör ca 1 cm.

Fjädern står på mitten av den övre länkarmen vilket gör att det blir en utväxling, ex. 2 cm kortare fjäder = 4 cm lägre bil.

Link to comment
Share on other sites

Shelbysänkningen gör ca 1 cm.

Fjädern står på mitten av den övre länkarmen vilket gör att det blir en utväxling, ex. 2 cm kortare fjäder = 4 cm lägre bil.

Så hade jag också fattat det! Vilket innebär att på mina fjädrar så är ett halvt var ca 2cm

Link to comment
Share on other sites

Kolla noggrant, ett ½ varv brukar vara mer än 2 cm på en normal mustangfjäder. Ett kvarts varv i taget kan vara lagom att kapa.

Hansen har mellanlägg som du sätter ovanpå fjädern med en tjocklek på 2 cm, jag använder sådana på min bil för att få rätt höjd till den fjäderhårdhet jag vill ha.

Link to comment
Share on other sites

Kolla noggrant, ett ½ varv brukar vara mer än 2 cm på en normal mustangfjäder. Ett kvarts varv i taget kan vara lagom att kapa.

Hansen har mellanlägg som du sätter ovanpå fjädern med en tjocklek på 2 cm, jag använder sådana på min bil för att få rätt höjd till den fjäderhårdhet jag vill ha.

Ok! Men det där mellanlägget innebär ju i princip att man återställer bilens höjd? Jag va ute och kollade i garaget, det jag kapat bort var ca 2,2cm om man jämför med den okapade! Undrar om det sitter rätt fjädrar på?

Hur tjockt är godset i en org fjäder?

/Peter

Link to comment
Share on other sites

16 mm gods verkar det vara i en originalfjäder, en eftermarknadsfjäder som betecknas som 620 lbs/in har 18 mm gods. Fjäderns hårdhet är förresten beroende på antalet varv, kapar man en fjäder blir den hårdare.

Link to comment
Share on other sites

Ok! Men det där mellanlägget innebär ju i princip att man återställer bilens höjd? Jag va ute och kollade i garaget, det jag kapat bort var ca 2,2cm om man jämför med den okapade! Undrar om det sitter rätt fjädrar på?

Hur tjockt är godset i en org fjäder?

/Peter

har du fixat ditt nedre fjäder fäste? Läs "modiferat"

Link to comment
Share on other sites

16 mm gods verkar det vara i en originalfjäder, en eftermarknadsfjäder som betecknas som 620 lbs/in har 18 mm gods. Fjäderns hårdhet är förresten beroende på antalet varv, kapar man en fjäder blir den hårdare.

Jo jag förstår att fjädern blir hårdare om den kapas :)

Ska titta om jag kan få tag i orginal fjädrar 16mm

Link to comment
Share on other sites

Man kan montera lager i ändarna på fästet om man vill; så att fästet inte bromsar fjäder rörelsen i sidled.....

Du får gärna förtydliga det lite, är inte med riktigt! Har inte hört talas om det nån gång! Menar du lager istället för bussningen i nedre fjäderbädden? Har det nån påverkan när det gäller kortare fjädrar?

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Funkar kanonbra, har dock ingen inverkan på höjden. Har kört med mina flera år, rörelsen i framvagnen blir mjukare och följsammare.

Hur har ni låst inneraxeln i lagret? Svarvat presspassning och låta dämpare och fjäder hålla den på plats?

Link to comment
Share on other sites

Dåså, tack för tipsen Janne.

Kan tacka min lyckliga stjärna att jag plockade bort dom. Ngn tidigare ägare har kapat bort bultskallarna på ena sidan i tron om att det skulle gå att få bort smidigare, hade troligtvis ingen aning om att det va splines involverat i bult o fäste... Sen när det ändå inte gick att få bort (troligtvis pga rost) så lämnas det sittade vilket då innebär att om rosten gett vika så hade bulten åkt rätt igenom hålen och fjädern hade pipigt iväg och säkert förstört nåt i sin väg.

Gonatt =)

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...