Jump to content

Motorvärme


Artur

Recommended Posts

I somras tyckte min 289 från 65 att den skulle släppa på trycket igenom kylarlocket, den ena gången var det ju mitt fel då jag hälde in för mycket glykol.

Men den andra gången var det för att den stod på tomgång för länge.

Nu bestämde jag mig och beställde 2 st 8" elfläktar som jag tänkt sätta högst upp på kylarn som ska starta automatiskt genom en termostat som monteras på den övre kylarslangen.

Nu till mina frågor.

Eftersom jag inte vill att den ska "koka" igen, räcker denna åtgärd eller är det bra att kika på något mer?

Vilken temperatur bör man ställa in fläktarna på?

Har ni några tips?

MVH

Artur

Link to comment
Share on other sites

Det känns som om du försöker finna en lätt utväg istället för att ta reda på vart felet ligger, skulle ditt kylsystem vara friskt skulle du inte ha dessa problem. gå igenom kylsystemet istället, det är mitt råd!

Link to comment
Share on other sites

Det känns som om du försöker finna en lätt utväg istället för att ta reda på vart felet ligger, skulle ditt kylsystem vara friskt skulle du inte ha dessa problem. gå igenom kylsystemet istället, det är mitt råd!

Problemet är ju att jag inte vet vart mer jag ska börja titta.

Första gången det hände var när jag fyllde kylarn till topp och vatten expanderar något när det blir varmt.

Andra gången var när bilen stod på tomgång i ca: 3-4 timmar.

Annars brukar hon inte klaga varken på cruising eller längre färder.

Vet att vattnet cirkulerar för det ser man när jag öppnar locket till kylarn.

Vart börjar man? Hur kollar man?

Tacksam för svar

Artur

Link to comment
Share on other sites

Om kylaren är original och du har problem med tempen ibland så kan du testa att spola ur kylaren för det kan ha samlats en del skräp som minskar effektiviteten. Jag har inte gjort det själv men läst om flera andra här på forumet som vittnar om att det är inte bara vatten och glykol som kommer ur kylaren när de gör detta.

Det går att söka runt lite bland gamla trådar så du borde kunna hitta info om att spola ur kylaren.

Link to comment
Share on other sites

Då gör jag det. Plockar man bort båda slangarna och spolar ordentligt, eller ska man plocka bort hela kylarn.

Byt kylarlock!!

Kylarlocket innehåller en fjäder som fungerar som en säkerhetsventil ifall det blir övertryck.

Med åren mattas den ut och släpper då ut vatten långt innan den bör så den måste man byta.

Kan ju även vara så att det sitter fel lock på nu dessutom.

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Plocka bort hela kylaren och spola den "baklänges" dvs vattenslangen in i botten av kylen. Titta sedan noggrant in i påfyllningen och se att alla små kanalerna ser öppna ut, sitter det avlagringar där som du inte får bort - byt till en ny kyl.

Jag har försökt trixa med extrafläktar och termostat på övre kylslang men gav upp och fixade till orginalprylarna. En frisk kylare, en fläkt som är rätt placerad i kåpan räcker för kökörning i 30º värme.

En hårt trimmad motor kan ha andra krav dock.

Link to comment
Share on other sites

Håller med grabbarna, du ska inte behöva nån extra elfläkt. Börja med locket sen rengöring.

Skulle själv va duktig för ett tag sen o. spola rent mycket dumt. Slutade med ny kylare o. lite annat.:rolleyes:

Fyll inte på för mycket i kylaren, då kommer det ut igen.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Stoppa i en tablett maskindiskmedel, eller en matsked maskindiskmedel i pulverform.

Öppna värmereglaget på max, d.v.s. slå på värmen för fullt. Då kommer du att rensa

ur värmepaketet också. Kör motorn varm. Kolla inne i bilen så att värmepaketet inte

läcker. Då kommer det vattensörja på mattorna, och det vill du inte ha.

Skölj ur systemet. Du får vänta ett bra tag innan motorn kylts ner så pass att du

kan tömma ur systemet. Du får också skölja många gånger tills allt skum försvinner.

Då behöver du inte köra motorn varm, bara en stund så att vattnet får cirkulera

genom hela systemet. Nu bör det strömma igenom bättre. Om du har tur, kommer

allt att funka bra. Det finns andra knep också med saltsyra t.ex. men då får man

va DJÄ-LIGT försiktig. Så börja med diskmedlet.

Lycka till!

Mvh.

P-O

Link to comment
Share on other sites

Ok, jag börjar med maskindiskmedel, ska jag slänga in den direkt i glykolen. Hoppas att det blir bättre, tog bort övre kylarslang och kände en lite sträv yta på insidan av slangen samt att jag fick lite rostbrunt på fingret. Tror nog att det ligger mycket sk-t i kylarn.

Tack för de snabba svaren

Tar gärna emot fler tips

Artur

Link to comment
Share on other sites

Strunta i glykolen när du rensar. Du kan tömma systemet först, för att få ut all glykol.

Sen tar du maskindiskmedel i rent vatten. Men tänk på att fylla på glykol sen när du

har rensat ur systemet, motorn rostar invändigt annars. Och då är vi tillbaka på ruta

ett. Även om en bil körs bara sommartid med plusgrader, så behövs glykol i vattnet.

Det motverkar rostbildning inuti motorn. Den är ju ändå gjord av gjutjärn.

Mvh.

P-O

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...