Jump to content

Tips till en nybörjare: vilket typ av objekt av Mustang gen1 är lämpligast?


HFR

Recommended Posts

Hej!

Första inlägget på detta svenska Mustangforum blir ett relativt förvirrat sådant.

Har en god vän som funderar över att köpa sin första jänkebil/ponycar, och då låg Mustangen nära till hands.

Skulle uppskatta lite input ang vad man ska kolla efter för typ av objekt, vilken prisklass, vad som är vettigast med givna förutsättningar etc.

Personen i fråga är ute efter par faktorer;

-Mustang av årsmodeller 64-68 (av utseendeskäl)

-en bil i bra 'bruksskick', dvs som kan användas omgående och fortgående utan större reparationer, men där man inte är villig att betala 150-200'kr för en bil i toppskick. Alltså inget renoveringsobjekt utan nånstans mittemellan.

-helst V8, enbart för ljudets skull, inte intresserad av prestanda.

-inte intresserad av att betala nämnvärt extra för specifika 'codes' / svensksålt / matching numbers / eftertraktade options / specialmodeller etc

-vill kunna 'vända' på den om intresset avtar, dvs vara attraktiv för att kunna säljas med bestående värde på marknaden.

Vad hade ni rekommenderat? I vilken prisklass ska man vänta sig att hamna för att inte köpa på sig ett lik med underliggande behov? Lite rost förstår jag att man får acceptera i de lägre prisklasserna och Hardtop förstår jag är det som gäller om man tänker sig att ge under 100'kr.

Tacksam för tips!

mvh

Henrik

Link to comment
Share on other sites

En Mustang under 100.000 är det dyraste han kan köpa!

En sådan bil är garanterat ett avgrundshål för plånboken då det kommer innebära en massa reparationer och tillägg.

Någon av HT modellerna 65-66 i standardutförande är klart billigast.

En bil där runt 150.000kr är bruksskick och kommer vara tämligen okej bara du är noggran kolla den.

En HT har självklart sämst värde i slutänden och kommer bli svårsåld utan att gå ner i pris.

"lite rost" ingår i 150.000kr.

Ganska övertygad att det mesta under 100.000 är rena rama skräpet i de flesta fall....Vissa har tur men då spelar jag hellre på Triss!

Som vanligt "Man får vad man betalar för"

Det som är attraktivt är endast Cab och Fastback modellerna och de är såklart dyra

Bästa klippet är bilar runt 200-250.000

De kan i regel vara i toppskick!!

Oftast stirrar man för mycket på priset och glömmer addera ihop vad som behöver göras.

En 100.000kr bil behöver oftast en renovering i form av lackering och drivline arbeten.

Lackering som är okej gjord ligger idag på 40.000kr och i bästa fall behövs lika mycket till på drivlina.

Plötsligt har man lagt ut 180 000 och forfarande står man där med en bil med en massa renoveringsbehov

Tänk på att bilarna är 45år gamla så självklart är det mesta fallfärdigt, sunkigt och i renoveringsbehov.

Tiderna då man kunde "skutta runt" i orörd bruks mustang är sedan länge borta!

Jag gillar ordspråk för de stämmer tamme fan alltid och här är ett.

"Den fattige köper dyrt"

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Just det tips som Per nu gett HFR/Henrik är det svar som ingen nybörjare vill ha. Det må vara hur rätt och klokt som helst. Hur gjorde du själv när du skaffade dig din första Mustang Per ? Hur bor du ? Köpte du ett färdigrenoverat hus/lägenhet för flera hundra tusen kronor mera bara för att det var "färdigt" ?

Jag tycker inte det är fel att satsa på en Mustang med lite jobb på som första Mustang. Ok, har du pengar i överflöd och det inte spelar roll om den kostar 95.000 kr eller 295.000 kr, då hade du antagligen inte frågat här på Forumet utan redan köpt någon bil du gillat, oavsett vad andra tycker.

Mitt tips är att försöka hitta en Mustang-modell du gillar, HT, cabriolet eller fastback och i ett skick som gör att den går att köra med, dvs är besiktad och laglig. Sedan gör man mindre projekt med bilen så att den inte blir stående för att man plockat ned den för mycket. Det är då man har mest glädje av bilen och det kostar mindre pengar per tillfälle.

Köper man en fin och färdig bil, vad skall man då göra ? Oroa sig över om man skrapar i garageporten när man backar ur garaget första gången i maj och vad kostar en lackskada att åtgärda på en 100.000-kronorslack ?.

Mitt tips, ha kul med bilen, använd bilen och skaffa/byt en del i taget. Det är ett stort nöje att bara leta efter rätt del som man vill ha och att sedan montera den över en helg. Ju mindre rost utgångsobjektet har, desto bättre. Och nu finns det ju väldigt mycket importerade mindre rostiga California-bilar i Sverige vilket är betydligt roligare att börja med än gamla uppsvetsade svensksålda Mustanger.

Lycka till !

Link to comment
Share on other sites

Just det tips som Per nu gett HFR/Henrik är det svar som ingen nybörjare vill ha. Det må vara hur rätt och klokt som helst. Hur gjorde du själv när du skaffade dig din första Mustang Per ? Hur bor du ? Köpte du ett färdigrenoverat hus/lägenhet för flera hundra tusen kronor mera bara för att det var "färdigt" ?

!

Jag vill vara ärlig och inte ljuga.

Du kan inte dra en paralell med ett hus och en bil!!!!

Bilar är ingalunda några sparbössor! Det är ett hus nästan oavsett skick

Jag gjorde totalt fel första renoveringen och frågade ingen...Tänk om internet fanns då det hade räddad mig ekonomiskt

Jag renovera ett vrak för dyra pengar och kvittopärmen till den bilen kan misstas för en bibel.

Jag köpte bilen för 15.000kr men det var 1990 och då kunde man få en fin Mach 1 för 60.000kr så det var lika galet då

Flera renoveringar senare med andra bilar talar samma tydliga språk.

Hjälpte bara för några år sedan en kamrat renovera en Mustang där han gjorde en brakförlust eftersom han köpte för mycket delar.

Av erfarenhet vill jag därför varna nybörjare men samtidigt inte avråda en renovering.

Vill man renovera gör det!! Men tro för guds skull inte det är billigt bara för du gör det själv som många tror och förskönar här på forumet.

Lasse du är kvar i 80-talet när du säger "HT, cabriolet eller fastback i ett skick som gör att den går att köra med, dvs är besiktad och laglig".

Det tipset funkar inte längre eftersom en så bra bil kostar över 100.000 och speciellt Fastback Cab som du hänvisar till

Hittar man en sådan så är det ett vrak!

En HT kan man komma över billigare men likt förbannat kommer renoveringsbehovet som ett brev på posten!

Har du renoverat upp en bil från grunden Lasse?

P.S!

En skrapad 100.000kr lackering fixas på försäkringen!

Vad tror du försäkringsbolaget ger dig och du kvaddar ditt vrak? NADA!!!!

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Per har mer än 100% rätt.

Man har definitivt inte råd att köpa ett vrak som kostar 100k.

Är man tillräckligt kåt på en Mustang, går man till banken och lånar pengar för att kunna betala 200-250k för ett bra ex. med dom rätta delarna på plats.

T.o.m banken blir billigare än en renovering till hyfsad standard. Att köpa ett billigt vrak är ju också en form av "avbetalning".

Med dryga 200 cash på fickan, får man en hel del "gratis", och man kan välja bland objekt.

Har man mycket pengar, mycket tid över, och kan göra allting själv (dvs. är en höjdare på karosseriarbete), kan man köpa sej ett Mustang-renoveringsobjekt, men ingen ska tro att det "lönar sej" eller att man går på vinst. Har själv gjort endast en (1) större renovering, den enda orsaken var, att det är en 'Cuda, BS23 V-code. Alla andra bilar har varit "bättre än snittet".

En HT- Musse från vrak....nej tack. Bilen har lågt värde om man vill sälja, man betalad dubbelt- men säljer för hälften.

Köp/ägande/underhåll av fastigheter bör inte jämföras med hobbybil.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att ni avviker lite från vad trådstartaren frågade efter?!

Han är inte ute efter en bil i mint condition och inte heller ett lik. Han vill köpa en bil och bruka den, han säger inget om att han ska restorera den utan kunna äga den ett par år och ha möjlighet att sälja utan att gå back. Många får för sig att man måste reparera till utställningsskick och då är det som ni säger väldigt kostsamt och bättre att lägga renoveringspengarna på en eftertraktad kaross.

Link to comment
Share on other sites

ha möjlighet att sälja utan att gå back.

Lättare sagt än gjort då det gäller "low-end" -bilar. Inköpspris+underhåll/reparationer brukar komma som en överraskning.

Bilar i mellanprisklassen kanske har sina köpare, men dom riktigt dyra och riktigt "billiga" är svårare att bli av med. Det finns inte "löst cash" för tillfället.

Trådstartaren var ute efter en V8 HT (?) i "bra bruksskick", och kan skratta sej lycklig om den hittas för 100-120k. Då är det ett kap. Cab/Fastback kan man glömma direkt.

Trådstartaren har får ärlig respons och gör sina egna beslut utgående från sina egna preferenser och andra forummedlemmar kan bygga på tråden.

Man kan givetvis ha megakul med en Datsun eller Toyota också, idén är ju att få så mycket valuta för pengarna som möjligt.

Link to comment
Share on other sites

Det är inte helt enkelt att spontant skriva på det här Forumet och försöka vara lite hjälpsam mot nybörjare.

Och Per, jag skrev så här om ditt inlägg; "Det må vara hur rätt och klokt som helst."

"En Mustang under 100.000 är det dyraste han kan köpa!"

"Bästa klippet är bilar runt 200-250.000

De kan i regel vara i toppskick!!"

Tyckte bara att det lät lite hårt efter en ganska ödmjuk fråga från en förstagångsfrågare på Forumet, men jag retirerar och lägger mig platt.

Link to comment
Share on other sites

Kan nog hålla med om att om det ska vara en bil med "lite" fix så kan han nog börja leta en från en bit över 100... Men sen beror det på egen kunskap å intresse att meka.

Köpte min -66 HT för under 100. Körde en sommar sen lagade jag den rost som fanns ( lite om man ser på andra projekt bilar här på forumet). Skulle tro att i det kosta mig ca ytterligare ca 25.000 inkl lack och är då nöjd. ( obs! är ej lackad på firma, lär kosta 15-20 till då..)

Så mitt förslag är att ni själva åker och tittar på några bilar, så får ni en uppfattning hur mkt jobb det är med bilar i olika prisklasser. Måste man lämna iväg bilen för att fixa allt som kan behövas kan det bli en dyr bil.

mvh Johan

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr är prisbilden på mustanger helt skev, ett vrak ska kosta 15-20k, inte 80-90k. Alltför många säljare verkar ha blivit lurade av någon på E-bay och fått hem ett renoveringsobjekt i containern, sedan får de kalla fötter och försöker kränga bilen på blocket med påföljd att den svenska prisbilden verkar helt galen. Någonstans tror jag ändå att det finns rimliga bilar i 125' klassen, åk runt och titta på flera bilar, bilda dig en uppfattning om skick/pris och när pärlan dyker upp har du koll på läget och handlar direkt.

Glöm fastback och cab, inse att en bil är ett svart hål att kasta pengar i och njut av varje åktur;)

Lycka till

Link to comment
Share on other sites

Tänkte kort flika in lite.

Satt och tittade på Blocket's annonser. Det är nästan enbart "bilfirmor" som har bilar till salu och då står de i många fall borta i USA. Dessutom är vissa annonser från säljaren Memory Cars som varit under granskning på alla forum pga sitt fiffel. Sen är många från GBG Performance. Jag har för mig att när man tittade bil för ett par år sedan såg det annorlunda ut, att det fanns ett stort antal privata säljare med bilarna hemma på gården och inte i staterna.

Ett tips, köper du en bil via firma som står i USA, se för guds skull till att skriva papper och betala inte bilen i förskott!

Link to comment
Share on other sites

Det är inte helt enkelt att spontant skriva på det här Forumet och försöka vara lite hjälpsam mot nybörjare.

Och Per, jag skrev så här om ditt inlägg; "Det må vara hur rätt och klokt som helst."

"En Mustang under 100.000 är det dyraste han kan köpa!"

"Bästa klippet är bilar runt 200-250.000

De kan i regel vara i toppskick!!"

Tyckte bara att det lät lite hårt efter en ganska ödmjuk fråga från en förstagångsfrågare på Forumet, men jag retirerar och lägger mig platt.

Det är hjälpsamt att vara realist och det oftast bättre att "Stämma i bäcken än i ån".

Som sagt jag hade varit tacksam när jag var nybörjare om jag hade någon som visade med hela handen vad jag skulle göra.

Måhända jag kanske överdriver ibland men hellre det än tvärtom....Hård??? Näää nu Lasse är du blödig! ;)

Återigen jag vill inte absolut skrämma någon från att renovera utan försöka få folk att åtminstonde sätta sig ner och göra en rimlig budget.

Men undrens tid är inte förbi!

Som Johan HT-66 säger så kan det faktiskt löna sig att ta sig tid och verkligen åka runt och se på bilar utan att köpa.

När man i verkligheten tittar igenom en bil så får man en jättebra känsla över "bördan"

Sen gäller det vara kall och "sova på saken" eftersom vi män har en tendens att vara lite spontana!

Nu pratar jag om mig själv igen! Och den spontana köpglädjen har jag svårt att skaka av mig! :oops:

Link to comment
Share on other sites

Såhär kan en 100000:- Musse affär kosta!

Vill inte avskräcka någon bara ge en inblick i hur det kan gå och kosta från 2008 till dags datum...

Jag säger inte att du får tillbaka alla slantar du plöjt ner vid försäljning men halva nöjet tycker jag är att bygga om som man vill ha det själv.

Därför köpte JAG en skaplig 100000:- bil, ej en riktigt bra 250000:- bil

När jag handlade min HT-67 2008 så gav jag 100000:- för den, ingen orginal bil ej heller något vrak.

Bilen var tämligen nylackad ca 2006 "ingen proffs lack men fullt godkänd" och golvet va även bytt då dvs = minimalt med rost och tveksamma lagningar.

Vissa kaross och inrednings detaljer saknades men en hel del följde med vid köp, det va nya delar från Scott Drake.

Bilen hade även en ny ovandel på instr brädan, ny golvmatta, nytt innertak, nya dörrsidor och ny klädsel bak.

Mekaniskt så var den ej hundra men den var besiktad och godkänd 2 år framåt.

Med dessa utgifter nedan har jag fått en bil som rullar på bra och i skapligt skick "ingen rishög att skämmas över"

Det mesta av dessa jobb har gjorts själv eller har jag haft "bra" kontakter...

Bilen har jag försökt haft som en rullande renovering, för att njuta av den så mycket som möjligt.

Har endast använt nya delar från firmor som Scott Drake, Edelbrock, Ford racing, Hansen racing m.fl...

Utgifter

Inköp 100000:-

Ny klädsel fram med jobb 8000:-

Div inredning 4000 :-

Div yttre detaljer 4000 :-

Motor renovering/trim 25000 :-

Bakaxel renovering + ny torsen diff med jobb "ej gjord än" 14000:-

Bromsar 2000:-

Väghållning 8000:-

Vill ha grejer "ej nödvändiga" 5000:-

Summa : 170000:-

Så tycker du om att skruva, vill lägga ner tid/pengar och hittar ett skapligt objekt kan det sluta såhär ;)

Summa summarum : Helt klart hade jag klarat mig ifrån en massa utgifter och besvär ovan om jag lagt på 50000:- till 100000:- vid köpet men den hade kanske inte sett ut/varit som JAG velat ha den...

Link to comment
Share on other sites

Om man kan tänka sig att ha en 6:a i bilen så kommer man förmodligen ner lite i pris. Det gjorde jag och det har jag inte ångrat!

De motorerna är för övrigt mycket pålitliga och lättmeckade. Visst kanske den inte brummar lika fint, men på långresor kan det vara lika skönt det :)

Link to comment
Share on other sites

Såhär kan en 100000:- Musse affär kosta!

Vill inte avskräcka någon bara ge en inblick i hur det kan gå och kosta från 2008 till dags datum...

Jag säger inte att du får tillbaka alla slantar du plöjt ner vid försäljning men halva nöjet tycker jag är att bygga om som man vill ha det själv.

Därför köpte JAG en skaplig 100000:- bil, ej en riktigt bra 250000:- bil

När jag handlade min HT-67 2008 så gav jag 100000:- för den, ingen orginal bil ej heller något vrak.

Bilen var tämligen nylackad ca 2006 "ingen proffs lack men fullt godkänd" och golvet va även bytt då dvs = minimalt med rost och tveksamma lagningar.

Vissa kaross och inrednings detaljer saknades men en hel del följde med vid köp, det va nya delar från Scott Drake.

Bilen hade även en ny ovandel på instr brädan, ny golvmatta, nytt innertak, nya dörrsidor och ny klädsel bak.

Mekaniskt så var den ej hundra men den var besiktad och godkänd 2 år framåt.

Med dessa utgifter nedan har jag fått en bil som rullar på bra och i skapligt skick "ingen rishög att skämmas över"

Det mesta av dessa jobb har gjorts själv eller har jag haft "bra" kontakter...

Bilen har jag försökt haft som en rullande renovering, för att njuta av den så mycket som möjligt.

Har endast använt nya delar från firmor som Scott Drake, Edelbrock, Ford racing, Hansen racing m.fl...

Utgifter

Inköp 100000:-

Ny klädsel fram med jobb 8000:-

Div inredning 4000 :-

Div yttre detaljer 4000 :-

Motor renovering/trim 25000 :-

Bakaxel renovering + ny torsen diff med jobb "ej gjord än" 14000:-

Bromsar 2000:-

Väghållning 8000:-

Vill ha grejer "ej nödvändiga" 5000:-

Summa : 170000:-

Så tycker du om att skruva, vill lägga ner tid/pengar och hittar ett skapligt objekt kan det sluta såhär ;)

Summa summarum : Helt klart hade jag klarat mig ifrån en massa utgifter och besvär ovan om jag lagt på 50000:- till 100000:- vid köpet men den hade kanske inte sett ut/varit som JAG velat ha den...

Håller fullständigt med dig!

jag köpte min musse ht-69 i okt 2011 för ca 150k, Då kan jag tillägga att jag fick kvitton med till bilen på över 120000kr och den är långt ifrån toppskick... mkt dyrt är gjort som helt ny lack, ny inredning som matta, säten, tak, paneler... även yttre detaljer som 18"fälgar och nytt crom överallt.... utöver detta så har jag själv lagt ut minst 20000kr nu i vinter och inte minst en massa tid. Sen Lite rostlagningar får man räkna med när bilarna är över 40år gamla. :)

Link to comment
Share on other sites

Hej! Verkligen stort tack för all respons, jag uppskattar det väldigt mycket!

Olika personer har olika syn på vad ett vettigt skick är. Och det kan bero mycket från fall till fall, beroende på vad man ska ha bilen till och vilka förväntningar som finns.

Som Stefan skriver så i just detta fall är målet vad en del skulle kallat "körbart färdigt objekt i slitet bruksskick, som skulle gjort bort sig totalt på tex en utställning, men ändå inte är helt upprostad"

Tänk er ungefär som en Volvo 740 för 5-10'kr; fullt körbar och ibland helt ok skick på lite håll och kisande ögon.

Syftet är absolut inte att i slutändan ha en Musse i toppskick, då hade vi garanterat köpt en bil i "färdigt toppskick", då jag av egen erfarenhet kan skriva under på att toppskicksrenoveringar kostar rejäla pengar.

Renoverade en gammal Saab 900 Aero, en av 20 byggda, till nyskick under 2 års tid, och den notan landade på 4ggr mer än beräknat.

Men det är inte alls avsikten/målet med en eventuell Musse, vill inte ha en bil till som man knappt vågar köra i regn.

6a kan absolut gå precis lika fint, de kan låta rätt gött med rätt avgassystemet av vad jag hört på youtube.

Och fartresurser/hk är inte jätteviktigt när bromsar/väghållning/säkerhet håller 60-talsnivå.

vill bara ha ett jänkejärn som låter lite gött, har rätta ponybil-looken och går att sälja utan att behöva leta rätt köpare i 2 år för att inte gå ordentligt back om man skulle tröttna.

Nu på vintern är det förståeligt inte så många vettiga bilar ute, men i höstas låg det tex en svart HT V8/aut (tror det var en 65 el 66a) ute för 85k. Lite rost i nån kant och lite risig lack, men bes och körbar.

Även en nyligen importerad blå HT med 6an låg ute för 65k.

Jag är långt ifrån någon hejjare på gammelbilar, men i mina ögon såg de inte ut som totalt upprostade lik.

Om man är lite flexibel med motorer och inte så petig med skicket så kanske man kan landa med nått hyfsat ändå?

Om något mekaniskt skulle pajja så känner jag en 'meck på landet' som hållt på med jänkare sedan barnsben, och som ordnar det mesta för en gentjänst. Men ursprungstanken är då klart att anlita honom så lite som möjligt.

Men inte för några 'förskönande' åtgärder (lack, krom etc) så att säga.

Tack igen för alla svar!

Med vänlig hälsning, Henrik

Link to comment
Share on other sites

HFR

Jag har läst varenda Mustang-annons på BLOCKET och några andra svenska bilforum sedan före semestern 2011. Jag är dock verkligen ingen expert. Det jag konstaterat för egen del (vilket kan vara missvisande), är att prisbilden är ungefär så här:

Mustang 1964-1968:

--- Cab i dåligt rostigt skick till besiktigat användbart bruksskick (fortfarande delvis rostigt och dåligt) =

90.000 till 160.000 kr

--- FastBack i dåligt rostigt skick till besiktigat användbart bruksskick (fortfarande delvis rostigt och dåligt) =

70.000 till 140.000 kr

--- HardTop i dåligt rostigt skick till besiktigat användbart bruksskick (fortfarande delvis rostigt och dåligt) =

60.000 till 100.000 kr

Men de flesta Mustanger som annonseras är i bättre skick än de ovan och därför kostar dom betydligt mer.

Vill man vara säker på att göra en affär som man känner sig nöjd med, får man sätta sig och studera alla annonser man orkar läsa och dessutom åka runt och titta (på många objekt), så man fattar vad det är som erbjuds.

Mvh CS

Link to comment
Share on other sites

Det är nog en riktig iakttagelse COCS gjort vad gäller som är till salu på Blocket just nu.

Vi har alla olika utgångslägen och ett är att utnyttja vår "krympande värld".

Här är ett förslag som är hur kul som helst och som ger minnen för livet.

Det är roligare om man kan få med sig några kompisar med bilintresse.

Blir det affär, grattis. Det är inte svårare än att jaga i Sverige, bara kuligare!

Sätt dig framför datorn och följ upp bilar på e-bay, craigslist m.fl. under en period och boka sedan en 14 dagars resa till USA.

Fördel om du riktar in dig på "rostfria" stater som Arizona eller Kalifornien.

Kolla Mustang-klubbar i området, lokala bilhandlare, träffar och swap meets, du kan hitta allt på nätet med lite jobb.

Med lite planering hinner du åka och titta på 3-5 bilar om dagen för att själv bedöma skick och "value for money".

På 14 dagar hinner du se fler bilar att välja på än du förmodligen hinner med att göra i Sverige på samma tid och förmodligen till en lägre kostnad.

Med lite tur hittar du vad du sökte eller också har du fått ett minne för livet och en bra uppfattning om vad du får för pengarna.

Efter en sådan resa kan du här i Sverige avgöra ganska bra hur mycket säljaren har betalat för sin importerade Mustang han försöker sälja på

Blocket för 150.000 kr.

Man lever bara en gång!

Link to comment
Share on other sites

Beror ju på vad man vill få ut av sitt mustangägande och kanske i vilken levnadfas man befinner sig i. Personligen har jag ingen bra uppställningplats för en Musse i perfekt utställningsskick. Har dessutom två barn som älskar att åka "raggarbil" och hur än man försöker uppfostra dessa små liv att vara snälla mot bilar vet man aldrig vad de hittar på. Och till sist så vet jag inte om jag rent ekonomiskt hade kunnat prioritera en 300.000kr bil som bara går ett mindre antal mil per år framför en säker familjebil.

Jag skulle kunna sammanfatta mitt nöje med att i dagsläget äga en Mustang så här:

20% av nöjet är att samla delar/detaljer, läsa faktaböcker, studera andras bilar och planera hur jag själv vill forma min mustang.

40% av nöjet är att förbättra detaljer på bilen rent fysiskt. Mao. skruva, putsa, felsöka, förbättra mm. Pricka av listan med önskade och införskaffade upgrades.

40% av nöjet är de dagar jag får komma ut och njuta av bilen på vägarna tillsammans med familjen

Så hade jag haft en färdig bil (om dom nu någonsin blir det) så hade jag bara haft ut cirka hälften av nöjet i dagsläget.

Målet är naturligtvis att äga en mustang i mycke bra skick men vägen dit är vad som passar mig bäst just nu och kanske kommer min nöjesfördelning att uppdateras allt eftersom MIN skapelsen tar form, barnen blir större och drömgaraget står på plats. :)

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle kunna sammanfatta mitt nöje med att i dagsläget äga en Mustang så här:

20% av nöjet är att samla delar/detaljer, läsa faktaböcker, studera andras bilar och planera hur jag själv vill forma min mustang.

40% av nöjet är att förbättra detaljer på bilen rent fysiskt. Mao. skruva, putsa, felsöka, förbättra mm. Pricka av listan med önskade och införskaffade upgrades.

40% av nöjet är de dagar jag får komma ut och njuta av bilen på vägarna tillsammans med familjen

Så hade jag haft en färdig bil (om dom nu någonsin blir det) så hade jag bara haft ut cirka hälften av nöjet i dagsläget.

Målet är naturligtvis att äga en mustang i mycke bra skick men vägen dit är vad som passar mig bäst just nu och kanske kommer min nöjesfördelning att uppdateras allt eftersom MIN skapelsen tar form, barnen blir större och drömgaraget står på plats. :)

Måste säga att detta var en mycket bra tolkning av min syn på saken. Därför valde jag att köpa en mustang i bruksskick för max 100000kr. Förstås från Sverige för att kunna se och känna på den före köp. Jag skulle aldrig köpa nåt från GBG eller Memory Cars eller andra "usa virtualsäljare".

Link to comment
Share on other sites

Tänk er ungefär som en Volvo 740 för 5-10'kr; fullt körbar och ibland helt ok skick på lite håll och kisande ögon.

Syftet är absolut inte att i slutändan ha en Musse i toppskick, då hade vi garanterat köpt en bil i "färdigt toppskick", då jag av egen erfarenhet kan skriva under på att toppskicksrenoveringar kostar rejäla pengar.

Renoverade en gammal Saab 900 Aero, en av 20 byggda, till nyskick under 2 års tid, och den notan landade på 4ggr mer än beräknat.

Men det är inte alls avsikten/målet med en eventuell Musse, vill inte ha en bil till som man knappt vågar köra i regn.

Man måste ta den totala åldern i beaktande.

VOLVO 740, SAAB 900 och liknande är endast 20år eller yngre och har ett BETYDLIGT bättre rostskydd än Mustanger

Även om Mustangen skulle vara lika gammal skulle den inte ha en chans att ens klara sig 30% av vad en VOLVO klarar.

Tro mig men Mustanger rostar innefrån och ut.

Det som på ytan verkar bra är många gånger sämre när man väl börjar peta.

Många Mustanger är faktiskt inne på sin 2-a eller 3-e helrenovering vid det här laget.

Ett bra exempel stötte jag på i helgen.

Blästrade rent en till synes perfekt skärm (i minus 15 grader :) )

Som vanligt hitta jag spackel men vad värre är så hade skärmen en mängd spänningssprickor i plåten.

Dessutom var plåten likt månen yta full med små rostgropar som nästan gått igenom.......Denna skärm får se nått annat liv!!

Typiskt på Mustanger eftersom de saknar inneskärmar!!

När man kör blir det en massa små stenskott på insidan som snabbt blir rostblåsor och sakta men säkert äter sig igenom skärmen även om bilen står hyfsat skyddat

Så var ytterst uppmärksam efter rost!!!

Link to comment
Share on other sites

Liten erfarenhet från min sida, jag spenderade hela förra året att leta och titta på bilar i 70-80 tusen klassen, själv kan jag skruva, men inte svetsa eller lacka, jag kom ganska snabbt fram till att prisbildning som sagt är väldigt skev i Sverige, allt jag tittade på skulle innebära år i garaget(för min del) allt beror på hur mycket tid man kan lägga, men har man som jag familj och vänner så insåg jag att det enda var att titta på dyrare bilar, men jag tycker att det funnits bra objekt i 120-150 klassen.

lycka till och jag hoppas du hittar en som passar dig.

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr är prisbilden på mustanger helt skev, ett vrak ska kosta 15-20k, inte 80-90k. Alltför många säljare verkar ha blivit lurade av någon på E-bay och fått hem ett renoveringsobjekt i containern, sedan får de kalla fötter och försöker kränga bilen på blocket med påföljd att den svenska prisbilden verkar helt galen. Någonstans tror jag ändå att det finns rimliga bilar i 125' klassen, åk runt och titta på flera bilar, bilda dig en uppfattning om skick/pris och när pärlan dyker upp har du koll på läget och handlar direkt.

Glöm fastback och cab, inse att en bil är ett svart hål att kasta pengar i och njut av varje åktur;)

Lycka till

Har funderat på det här inlägget sen jag läset det första gången... med tanke på vad begagnade orginaldelar kostar till en Mustang så är det inte heller rimligt att ett vrak "ska kosta" 15-20k även om det vore en drömsituation :) Hade det varit så skulle allt fler Mustanger slaktas för att säljas i delar och det är väl inte heller vad vi strävar efter...

Link to comment
Share on other sites

Håller med Janne! Jag tror...nä, vet att det finns bilar i 125000kr klassen som är okej. Jag köpte min för 120' (trots att jag hade ett maxtak på 100' så insåg jag att det fanns inga bilar som var värda att köpa för de pengarna) Den var i "skapligt" skick men motorn var trött och kromen glänste inte som förr. Dock tror jag att jag gjorde ett klipp för att när jag började renovera "Lite grann" som jag sa att jag INTE skulle så märkte jag att bilen inte blivit spacklad, rostlagad, fusklagad eller "fipplad" med utan när jag började slipa ner den till platen så var den hur fin som helst! Nåja, hur den historien slutar det finns på en annan plats här på forumet :)

Men 125000:- för en 67:a HT i hyfsat brukskick kan man nog räkna med.....men sen om man får lusten till det (och pengarna) så bär det iväg 100000:- till! LÄTT! Även fast delarna till den är hyfsat...näää.. riktigt billiga! Jag flippade ur rejält och började renovera utan att ens fattat att det är nån annan konstig gänga i gamla amerikanska bilar. Men OJ! Vqad jag lärt mig under resans gång! Både hantrera svets, slip, tennlödning (!), funktion och konstruktion. Dock lämnade bort motorn för där kände jag att tid och kunskap räckte inte till. Ja, och lacken såklart. Men jag fixade till det mesta själv med STOR hjälp av kunnigt och trevligt folk här på forumet !!!!!! Samt på lite olika firmor som klubben rekomenderar. Ja, det har varigt en lång, dyr och otroligt lärorik tid när jag låg VARJE kväll i garaget på jobbet och grejade. Nu är det en del småsaker kvar, men inget som är livsviktigt. Men nu har jag en bil med nyrenoverad motor, nylackad, TOTALT rostfri och i ett mycket mycket bra skick om jag får säga det själv! Jag har alltså lagt ner 220-230' för den + MINST 1000 timmar. Men jag tror inte att jag skulle få mer än 170' för den eftersom det är en "Vanlig" HT...men vad vet jag. Så jag vet inte om det är en investering att köpa en gammal Mustang men absolut 1000 timmar av glädje, sorg, frustration och utveckling. Och varje gång nån kommer och ser bilen och utbrister OJ VAD LÄCKER! Glömmer man allt jobb och alla pengar man lagt ner på den..utan bara njuter och känner sig stolt! Men jag tror att OM jag inte renoverat den och haft den som den var när jag köpte den och bara kört den som den är så skulle jag nog idag tröttnat på den och sålt den. Fast alla är ju olika (tack o lov).. Men det är min erfarenhet och syn på den underbara bilen FORD MUSTANG!

Link to comment
Share on other sites

Har funderat på det här inlägget sen jag läset det första gången... med tanke på vad begagnade orginaldelar kostar till en Mustang så är det inte heller rimligt att ett vrak "ska kosta" 15-20k även om det vore en drömsituation :) Hade det varit så skulle allt fler Mustanger slaktas för att säljas i delar och det är väl inte heller vad vi strävar efter...

Vad jag önskar är en mer nyanserad prisbild, ett vrak för 20k tror jag inte vore något slaktoffer, det hade helt enkelt inte funnits något som var värt att ta. När jag tittade på musse för några år sedan åkte jag till trollhättan för att titta på en cabbe 69 som enligt ägaren/importören ganska enkelt hade gått att besiktiga och åka en sommar med och sedan renovera under vintern, 85k skulle han ha. Jag möttes av en bil som inte startade, hade en kraftig krockskada på hela vänstersidan och var så uppspacklad att jag på fullt allvar frågade ägaren om den hade plastkaross! En kylskåpsmagnet fäste överhuvudtaget inte på de nedersta 40 cm av bakskärmarna. En bil i det skicket hade krävt en monumental renovering och jag är tveksam till att jag ens hade tagit den om den varit gratis. Än idag undrar jag vart den tog vägen..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...