Jump to content

Test av förgasare


matz69

Recommended Posts

Hej!

Jag har en 65 cab med en 289, Holley 600 4V.

Jag har lite svårt med att få någon riktigt bra skjuts i bilen.

Jag har ställt in och bytt det mesta i förgasaren och tändningen men får ändå inte riktigt till det.

Den vill bara "dö" i början vid fullt gaspådrag. Gasar man försiktigt så kommer den igång.

Funderar på om förgasaren är för stor.

Finns det någon i Örebro området som har en annan förgasare som jag kan prova för att se om det är något annat som är galet?

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Förgasaren skall funka även om den är 600 cfm, kanske det är dags att

packa om och kolla om munstycken behöver bytas, kanske för stora.

Dom bör vara av nr 65 eller under för att det inte skall bli för blött,

felet kan sitta på annat ställe på motorn också.

Kanske fördelare, glapp, viktproblem, vakum, det finns annat som kan

göra att man kopplar det till förgasaren:confused:.

Link to comment
Share on other sites

Ta ett vakuumprov vid tomgång och kolla sedan vilken power valve du har i förgasaren, dvs, vid vilken

inches of mercury den öppnar. T.ex. en märkt 65 öppnar vid 6.5 inches of mercury och vakuumet måste

ligga på minst 1.5 inches of mercury högre vid tomgång, dvs 8 i detta fall. Min 65:a Shelby har 16 vid tomgång

(standard 289 HP kam) och powervalve är märkt 85 dvs öppnar vid 8.5 inches of mercury. Tvekan vid accs kallas

flat spot och kan bero på många saker.

Accspumpen funkar dåligt, accsmunstycket är för litet. T.ex. min bil har nummer 25. Vilken kam du har etc.

Skulle dock börja med ett vakuumtest som jag sade ovan.

Mvh Bosse CMC342

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tackar för svaren. Nu fick jag låna en Edelbrock 600 och satte dit. Det blev en helt ny bil kan jag säga! Ofrivilliga laktritsremmar när man tryckte på gasen! Har aldrig hänt förut. Så nu blir det till att inhandla en sådan förgasare. Har förresten en Holley 600 till salu!

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...