Jump to content

Biltransport till Midnight Sun Run


pools

Recommended Posts

Hej alla!

Saken är nu undersökt och kollad. Vi har haft ett möte idag. Men tyvärr kan vi inte

ta på oss att organisera någon transport med tåg eller biltrailer. SJ och biltransportbolagen

kräver för mycket då det gäller försäkringar och besiktningar av bilar både vid start och

framkomst.

Men om det är någon av er från södra delarna av Sverige som har kontakter, får ni

gärna ta på er uppgiften själva. Vi är ledsna att vi inte kan hjälpa till med transporten

till Norrland! Däremot lovar vi att vi kommer att ta mycket väl hand om er som kommer!

Många av er kommer att köra med egen Musse hela vägen upp. Dom som gör det ska

naturligtvis ha en stor eloge, det är JÄTTEKUL att ni vill komma upp till vårt vackra

Norrland!:D

Hälsningar från planeringsgruppen,

gm. P-O

Link to comment
Share on other sites

Hej!

En sak som jag funderade på är om man inte skulle kunna gå ihop och kolla vad det skulle kosta att traila upp bilar med lastbil från exempelvis Stockholm. Om vi fyller ett antal lastbilar så borde vi få ett bra pris. Sedan var någon av er som snackade om att han hade en buss där man kunde åka bekvämt upp till Umeå. Kanske kommer jag med ett knasigt förslag men om SJ inte kan fixa detta så får vi kolla andra möjligheter.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det var tråkigt, då hoppar jag av tyvärr. Har inte ekonomi eller lust att köra Mustangen ända upp dit. Speciellt inte när bensinen kommer kliva över 16kr för 98 oktan i sommar. :(

Link to comment
Share on other sites

Det var tråkigt, Robert.:( Men tyvärr kostar vår bilhobby en del pengar. Om det sen

är reparationer, renoveringar, utrustningar, förbättringar eller bensin, så kostar det.

Vad gäller bensinkostnad så är det nåt vi i Norrland sällan tänker på då det gäller

våra hobbybilar. En gammelbil som min egen, går kanske 200 mil per år. Drar 1,85/mil.

Och det blir c:a 5 500:- för en säsong. Men det får det kosta. Jag älskar att köra min

gamla Mustang! Även om bensinen skulle kosta 20:- eller 25:- per liter, så kommer jag

att köra lika långt nästa säsong, eller till och med längre eftersom jag ska köra upp till

Arjeplog. Nu har jag ju bara 35 mil dit upp, men ändå. OCH, en gammelbil som min stiger

i värde oberoende hur många mil som finns på mätaren.;) Men din nyare bil drar ju inte

lika mycket som min. Fast din bil sjunker ju i värde om den har många mil på mätaren.:(

Så jag förstår ditt problem.:confused:

Ett pris som vi fått för att transportera bilar på trailer var 5 000:- + moms och försäkringar,

ena vägen. Alltså c:a 15 000:- tur och retur från Stockholm.

Det tror jag inte någon är beredd att betala. Då blir det billigare att köra själv.

Nu kommer vi att få en träff i norra Norrland, nånting som vi lobbat för i flera år. Om ni

från södra eller mellersta Sverige inte vill komma därför att det är för långt att köra och

kommer att kosta en del, så är det OK, det är ert val. Vi skulle hemskt gärna vilja att ni kom.:D

Men era problem för denna träff är nånting vi här uppe alltid får överväga när träffarna är i

södra eller mellersta Sverige. Men vi åker ändå. Bara för att få va med. Och vi tycker att

att det är kul!

Nu får vi en nationell träff i Norrland, och det är vi väldigt glada för, det blir förmodligen

den enda träffen i norr på många många år. Därför är vi jättetaggade för att göra denna

träff till den bästa nånsin.

Hur som helst hoppas jag att du kan tänka om Robert, och komma upp till oss i norra Norrland.

Även om det kostar en del, så kommer nog din bil att bli en stjärna på bedömningen!

Vi kommer att erbjuda en annorlunda träff, var så säker på det!

Med de allra vänligaste hälsningar,

P-O

Link to comment
Share on other sites

Ett pris som vi fått för att transportera bilar på trailer var 5 000:- + moms och försäkringar,

ena vägen. Alltså c:a 15 000:- tur och retur från Stockholm.

Det tror jag inte någon är beredd att betala. Då blir det billigare att köra själv.

Är det där priset per bil? Ett biltransportekipage i Sverige lastar tio fullstora bilar, så du menar att ni inte kan pressa priserna på ett helekipage mer än till 150 000kr? Det där känns som rent ocker.

Sa ni verkligen att ni skulle ha ett helt ekipage? Man hyr ju inte plats för en bil bara...

Det är tur att vi i bussbranschen inte har såna priser, då hade vi varit utan jobb.

Link to comment
Share on other sites

Guest my little pony

Robert.....mkt bra skrivet....det verkar ju mest som de har frågat vad en bil kostar!!!

(ja ett par pensionärer kan ju starta i god tid upp i en -68, kanske en månad innan om de vill de har ju tid!!!)

Själv är jag inte medlem längre så jag stannar hemma istället...

MVh "my little pony"

Link to comment
Share on other sites

Robert.....mkt bra skrivet....det verkar ju mest som de har frågat vad en bil kostar!!!

(ja ett par pensionärer kan ju starta i god tid upp i en -68, kanske en månad innan om de vill de har ju tid!!!)

Själv är jag inte medlem längre så jag stannar hemma istället...

MVh "my little pony"

Jag hoppas du med det snaraste tar tillbaka ditt uttalande om pensionärer. Att jag valt att ta ut tidig pensionering för att ägna mitt liv åt annat, betyder inte att jag har all tid i världen. Min dag är fylld med annat än att gå till jobbet. Det är nog på tiden att du tar reda på vad det innebär idag, att vara pensionär. Det är klart att det blir ett stopp på vägen upp. Det är faktiskt rätt långt från Jönköpingstrakten. 3 timmar mer, än vad du har från Stockholmsområdet. Och varför inte ta en semestervecka när man ändå är ute och rör på sig. Hemresa genom Norge verkar vara en bra ide. Skäms på dig.

mvh Gun

Link to comment
Share on other sites

Guest my little pony

Hoppsan!!! ifall det upplevdes på ett fel sätt så är jag inte sämre än att jag kan be om ursäkt....

"my little pony"

En annan grej är hur dumt är det att skriva här på forumet vilka som ska åka till träffen i övre Norrland ???? man talar om för tjuvarna att sitt hem står tomt den helgen.......Jag menar med sitt medlemsnr o det står i sin profilbild t.ex var man bor!!!det är inte så svårt för tjuvar att kolla i en ev matrikel över medlemmar var de bor...

Lycka till på resan...

"my little pony"

Link to comment
Share on other sites

Är det där priset per bil? Ett biltransportekipage i Sverige lastar tio fullstora bilar, så du menar att ni inte kan pressa priserna på ett helekipage mer än till 150 000kr? Det där känns som rent ocker.

Sa ni verkligen att ni skulle ha ett helt ekipage? Man hyr ju inte plats för en bil bara...

Det är tur att vi i bussbranschen inte har såna priser, då hade vi varit utan jobb.

Hej Robert!

Jag är ledsen, men vi har inga bra kontakter med några transportföretag som skulle kunna

ordna detta. Ingen av oss! Om nån annan i era delar av Sverige kunde undersöka saken,

skulle ingen va mer tacksamma än vi! Vi vill så gärna kunna erbjuda er en lösning, och vi

har försökt. Men tyvärr, ingen kan ordna det. Så, är det nån som har kontakter i tågföretagen,

eller med biltransportföretag, så är ni välkomna med förslag, så kanske!??

Mvh.

P-O

Link to comment
Share on other sites

Hej Robert!

Jag är ledsen, men vi har inga bra kontakter med några transportföretag som skulle kunna

ordna detta. Ingen av oss! Om nån annan i era delar av Sverige kunde undersöka saken,

skulle ingen va mer tacksamma än vi! Vi vill så gärna kunna erbjuda er en lösning, och vi

har försökt. Men tyvärr, ingen kan ordna det. Så, är det nån som har kontakter i tågföretagen,

eller med biltransportföretag, så är ni välkomna med förslag, så kanske!??

Mvh.

P-O

Man behöver ju inte kontakter för att förhandla fram ett bättre pris när man bokar helekipage än bara en bil. Det är ju rent logiskt att det blir en billigare transport om man lastar alla bilarna på samma ställe och lossar på samma ställe. Att man sedan kan vara flexibel och anpassa dessa ställen efter kör och vilotiderna för chauffören gör ju det hela ännu mer förmånligt.

Grabbar. Nog skall man väll åka för egen maskin? Allt bokat och klart. Startar fredag förmiddag Enviken-Umeå. Ulf.J.

Dom flesta tycker säkert det är roligt. Men jag har totalt lessnat på att köra bil sedan jag blev yrkeschaufför. Att köra så långt utan att få betalt... Nej tack. :D

Link to comment
Share on other sites

Är det inte väldigt enkelt om någon/några som vill ha sin bil transporterad tar kontakt med en åkare och tar fram ett prisförslag.

Sen fixar vi ut det på hemsidan och i nästa tidning, kan skicka ett mail till medlemmarna också.

vänta på respons och se vart det hamnar?

Man lär oftast bädda själv om man vill ligga bra!

// Danne

Link to comment
Share on other sites

Man behöver ju inte kontakter för att förhandla fram ett bättre pris när man bokar helekipage än bara en bil. Det är ju rent logiskt att det blir en billigare transport om man lastar alla bilarna på samma ställe och lossar på samma ställe. Att man sedan kan vara flexibel och anpassa dessa ställen efter kör och vilotiderna för chauffören gör ju det hela ännu mer förmånligt.

Ni har missförstått mej, priset gällde för en bil på en hel transportvagn. Hur många bilar eller

vagnar det kunde bli visste vi ju inte. Man måste nog ha kontakter bland folk i branschen om

man ska kunna förhandla till sej ett bra pris. Vi måste ha kompisar inom transportsektorn helt

enkelt. Och det har vi inte. Vi har en kille som jobbar i Luleå med transporter inom järnvägen,

han säger att, för det första har järnvägsbolagen slutat med biltransporter, p.g.a. för många

skadeståndsansökningar. För det andra, för att hyra en eller flera transportvagnar, som i och

för sig finns, så krävs det för mycket av besiktningar före transport och efter transport. Det

tar en jäkla massa tid, innan och efter. Plus alla försäkringar som tillkommer, från deras sida

och från vår sida. Förstår ni problemet? Det kommer att kosta för mycket!

Men du är välkommen, Robert om du skulle kunna ordna nåt!:D Ingen, som jag sagt tidigare,

skulle bli lyckligare än vi här uppe om ni kunde ordna en sån transport. :wave:

Mvh.

P-O

Link to comment
Share on other sites

Man behöver ju inte kontakter för att förhandla fram ett bättre pris när man bokar helekipage än bara en bil. Det är ju rent logiskt att det blir en billigare transport om man lastar alla bilarna på samma ställe och lossar på samma ställe. Att man sedan kan vara flexibel och anpassa dessa ställen efter kör och vilotiderna för chauffören gör ju det hela ännu mer förmånligt.

Dom flesta tycker säkert det är roligt. Men jag har totalt lessnat på att köra bil sedan jag blev yrkeschaufför. Att köra så långt utan att få betalt... Nej tack. :D

Robert T. Jag är yrkeschaufför med 28år bakom ratten. Ulf.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hej!

Två tips om ni vill ordna med transport:

Scandinavian Motortransport AB

Årstaängsvägen 1

117 43 Stockholm

08-506 762 00.

Stickan Holm Bil - Motortransport AB

Prästkragsvägen 4

142 63 Trångsund

070-838 62 00

Mvh.

P-O

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...