Jump to content

Alternativ inkoppling av varvräknare?


pesi

Recommended Posts

Hej alla.

Har läst på forumet och funderat kring det här med inkoppling av varvräknare.

I mitt fall så har jag en Mach1 från 1971 med en klocka till vänster i instrumentpanelen.

Det skulle vara kul att få dit en varvräknare istället.

När man kollar i schemat ser man att det inte är samma kabelstam med klocka som med varvräknare utan man måste modifiera för att få det att fungera.

När man läser inläggen kring detta samt tittar i kopplindschemat för bilen framgår det att man skall använda den ledaren som har ett inbyggt motstånd som går från tändspolens +pol och ansluta den på varvräknaren enligt schemat som finns med här.

Sen skall andra polen på varvräknaren anslutas tillbaks till tändningslåset för att få +12 volts matning.

Min fråga är om man kan använda en annan, förhoppningsvis lättare, metod och tillföra en ny kabel från tändspolens +pol med lämpligt motståndsvärde till varvräknaren och sen en annan ny kabel från lämpligt ställe som har +12 när maskinen går till andra polen på varvräknaren.

Då har jag inte varvräknaren kopplad i serie mellan tändspole-tändningslås utan paralellkopplad.

Funkar detta med paralellkoppling istället för seriekoppling och vilken resistans och effekt skall den nya ledaren ha?

post-4934-144839175763_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hejsan.

Snabba och bra svar!!

Glömde bort att tala om att det är en orginalmätare, Lars.

Vad händer om man kopplar in den utan lämplig resistens? Svart rökmoln ur instrumentet??

Tack John, Kanoninfo!! Synd att jag inte visste det innan den skickades över havet..:-(

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...