Jump to content

Ihopsättningen går framåt.


Stefan Johansson

Recommended Posts

  • Replies 84
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Härligt Stefan!

Spännande uppgraderingar å välkommen in i insprutningsfamiljen. ;)

Tack Anders. Känns som ett stort kliv. Jag hoppas verkligen att det komemr att fungera då jag tröttnat på att justera förgasare. Tror det blir svårare och svårare att få till finliret ju mer man trimmat... :)

Link to comment
Share on other sites

Grejat lite ikväll.

Jag har fått dit nya motorfästen och det känns som att motorn kommer sitta still nu, dom var stumma.

Sen har jag hängt upp centerpartiet av kuggstången, passformen är otroligt tight men jag har inte stött på hinder än. Har kvar att kapa rattstången och gå dit lederna, sen en del hydraulslangar och pump etc.

post-6027-144839377393_thumb.jpg

post-6027-144839377109_thumb.jpg

post-6027-144839377373_thumb.jpg

post-6027-144839377385_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Börjar bli mycket leder i framvagnen som kan kollidera nu. Var övertygad om att jag skulle behöva dra om hydraulröret på kuggstången pga krängningshämmaren men när jag hissade ner bilen så finns det nog med spel. Jag har provat att gunga bilen upp och ner och den löper fritt. :)

Byggde även om rattstången. Jäkligt smidigt då man inte behöver kapa något. Man knackar ur gamla nedre delen och skjuter i en ny D-stång. Sen är det med ett lagrat nav som man får borra fast i huset/röret med tre skruv. Mycket smidigt.

post-6027-144839377422_thumb.jpg

post-6027-144839377414_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Haha. Hoppas att du inte spyr eller nått ;)

Jag ska kolla vad det finns för träffar i sommar med Klubben och se om man kan närvara, tror det är många som är intresserade av kuggstångskonvertering och då kan man ju visa upp så folk får titta. Jag är supertaggad att bli klar och hoppas på att vädret tillåter en testrepa innan våren :)

Link to comment
Share on other sites

Yes!

in mätare var skrot (kinaskräp som satt i med plastflottör) och så behövde jag fixa retur till tanken så jag slog två flugor där och beställde en från http://www.robbmcperformance.com/products/1085_fordsend.html

Känns mycket gedigen, har googlat dom en hel del innan beslut och kunderna verkar mycket nöjda runt om i världen. Tänkte tipsa om deras produkter här för andra som letar efter den här typen av prylar.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag har meckat dit servopumpen nu. Fick tillverka ett fäste för att flytta ner den då remmen gick in i vattenpumpen. Jag har även dragit klart alla stålomspunna hydraulslangar till bromsar och servo, det var lite meckande. I morgon ska jag börja med att montera EFI kittet jag köpt av Brillko. :)

post-6027-144839383551_thumb.jpg

post-6027-144839383535_thumb.jpg

post-6027-144839383543_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

En miniuppdatering här, kommer posta mer (kanske en video) när jag blivit av med förkylningen.

Brillko (Stefan Gustafsson) var till mig i söndags och hjälpte mig igång med Holley Terminator EFI´t. När tändningen var satt (crank-trigger + fördelare) så knappade han lite i laptopen och så startade bilen. :) Det enda problemet vi hade var att hitta en tändningslampa som fungerade med mina tjocka tändkablar! Vi körde bilen varm så den gick in i sitt self-tune läge och direkt så började den lära sig sin egna mapp avvikandes från grundmappen som den startade på. Jag har låtit bilen stå sen dess och var förbi garaget innan jag åkte hem med halsont idag, vred på nyckeln (inget pedaltrampande) och den startade omedelbart och la sig på 900 RPM.... tilläggas att jag har en hyffsat vass kam för gatan vilket jag trodde skulle bli problem.

Nu ska jag se om jag kan få tag på en rem till servopumpen och sen ska jag snygga till installationen och sen invänta våren :)

Brillko är jävligt trevlig och duktig. Jag har ett stort förtroende för honom och är supernöjd att jag vände mig till en svensk återförsäljare som verkligen svarar upp på alla tänkbara frågor man har.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...