Jump to content

Startar inte i startläge men nog i strömläge


xstang

Recommended Posts

Ett intressant fenomen uppstod här för nån vecka sedan då jag körde ut och in mustangen ur garaget för att få innertaket i garaget målat.

Bilen, en 68a, startar inte då jag vrider om nyckeln i tändlåset. Men direkt jag släpper nyckeln tillbaka till strömläget så startar bilen. Dvs, det verkar som

nåt kontakt fel i tändningslåset.

Nån som haft samma problem? Hur kan man mäta om tändlåset är i skick/oskick?

Link to comment
Share on other sites

Jag hade ett liknande problem, som jag trodde var tändningslåset. När jag skulle slå av motorn, fortsatte den ibland att gå fast tändningen var av. Om jag då snabbt aktiverade startmotorn någon bråkdel av en sekund kunde jag sen slå av motorn.

Efter byte av startrelä försvann problemet. :confused:

Link to comment
Share on other sites

Jag hade ett liknande problem, som jag trodde var tändningslåset. När jag skulle slå av motorn, fortsatte den ibland att gå fast tändningen var av. Om jag då snabbt aktiverade startmotorn någon bråkdel av en sekund kunde jag sen slå av motorn.

Efter byte av startrelä försvann problemet. :confused:

Hej Bosse!

Det du beskriver är nog ganska vanligt, har haft det problemet själv flera gånger.??

Ja har bytt startreläet tre, TRE GÅNGER!!! Jag var tvungen att modifiera det sista så

det skulle funka. När originalreläet måste bytas efter 30-40 år, finns bara nytillverkade

relän från USA, Kina, Sydostasien, eller var f-n dom kommer ifrån. Dom har lika skitdåliga

kvalitet allihopa. Nya delar till våra gammelbilar verkar tillverkas till minsta möjliga peng,

i USA, asien eller Kina. "US-made" står det i annonserna, då vet man att det är riktigt

dålig kvalitet.:(

Fy f-n vad jag är sur ikväll!!!:P (Frun har huvudvärk)

Mvh.

P-O

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Tändningslås är ofta boven. Byt även om det funkar!

De har en tendens att slitas väldigt hårt eftersom mycket ström går igenom

Startrelä kan också behövas byta.

Men som "Pools" skriver så är repro bara skit!!!!!!!

Ska du köpa startrelä köp inget "noname" relä eller fabrikat "Standard".

De kan gå sönder första dan eller hålla i år så de är väldigt opålitliga

Köp relät som motsvarar originalet "Autolite"

NPD har dessa

Faktiskt om du tycker du har tid och är händig så går det även renovera originalet.

Men känns osäkert med 45år gamla prylar

post-2532-144839187307_thumb.png

Link to comment
Share on other sites

Det var tydligen tändlåset som spökade denna gång. Det började funka sen efter att jag sprayade lite wd40 i det.

Faktiskt så har jag ett extra original motorcraft startrelä. Antar att det är trasigt eftersom det låg i en låda med bilen. Kanske man borde kolla det och fixa det för eventuella framtida behov. Nån som har gjort det och har bra tips?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...