Jump to content

Malloryfördelare. Vacuum? mekanisk?


PeterF

Recommended Posts

Har lite huvudbry.

på min 351c sitter det en mallory unilite med vacuum. När jag sen känner på rotorn så är den fjädrande. Hur funkar den, är den både mekanisk och vacuumstyrd. Håller fortfarande på och trilskas med att bilen tvekar och stökar vid hastigfullgas.... mest märks det om kickdownar vid landsvägs hastighet.

Testade idag att rycka bort vacuum till fördelaren... och då blev det ngt bättre.

En del har påstått att det är fuggen som är problemet. Har helrenoverat den och bytt acc pump samt bytt till större acc munstycken (edelbrock 650) Har prövat att ändra läget på accpumps armen utan resultat.

Gräva ett djupt hål?

/Peter

Link to comment
Share on other sites

Rotorn är mekanisk.

Har du provat att byta tillskottsventil?

Köpte ett totalt renoveringskit från hansen och bytte allt. Finns nog ingen specifik tillskottsventil i edelbrocken om jag inte är helt ute och cyklar.

Link to comment
Share on other sites

Jag hade samma fenomen som du, böt tillskottsventil problemet borta.

Men jag har en AED förgasare.

En annan sak som hände, har en Mallory HEI en elkomponent var trasig från början.(sprillans ny)

Höll på att få nervsammanbrott innan Ellburg lyckades lista ut det.

Ändrade %s av %s (%s)
Tillägg!
Link to comment
Share on other sites

Jag hade samma fenomen som du, böt tillskottsventil problemet borta.

Men jag har en AED förgasare.

En annan sak som hände, har en Mallory HEI en elkomponent var trasig från början.(sprillans ny)

Höll på att få nervsammanbrott innan Ellburg lyckades lista ut det.

Samma här.... Har snart testat allt. Nu tänker jag tänker jag backa tändningen så mycket det går och sen bestycka fett som fan. Funkar inte det så gräver ja ner den o beställer nu maskin från staterna.

/Peter

Link to comment
Share on other sites

Samma här.... Har snart testat allt. Nu tänker jag tänker jag backa tändningen så mycket det går och sen bestycka fett som fan. Funkar inte det så gräver ja ner den o beställer nu maskin från staterna.

/Peter

Vet precis hur du känner det, behöver inte vara nåt avancerat.

Men att hitta skiten kan va lögn i h-lvete.

Link to comment
Share on other sites

Tillskottsventilen är ju endast i funktion när man stöter till gaspedalen.

Är problemet vid kontinuerlig körning kan det inte vara den.

Har du med stroboskåplampa tittat på hur förtändningen rör sig genom varvtalsområdet?

Hur trimmat har du?

Unilite är ett hatobjekt för mig.

Dess givare är extremt känslig för elektrisk påverkan.

Svetsar man exempelvis på bilen och inte kopplat ur fördelaren så bränns kortet direkt i den optiska givaren. :thumbdown:

Dessutom att det är en optisk givare känns inte heller lika tillförlitligt som induktiva som nästan alla andra fördelare har.

Fast det är knappast något mellanting. Antingen funkar det eller så är de kass.

Vacumklocka kan ju också vara lite stökigt att få fungera rätt på en väldigt trimmad motor.

Jag föredrar 100% mekanisk trots den ökar bränsleförbrukningen en aning

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Gick ner till garaget, startade åbäket och åkte till närmaste industri område, retar ihjäl grannarna annars :-)

Gick loss på tändningen.... Vacuum borta och pluggat, ställde tändningen på 38 grader vid ca 4000 rpm och då blev förtändingen på tomgång 22 grader?!? WTF? känns högt som fan? körde en sväng och se på fan... Bilen går otroligt mkt bättre... Inte helt perfekt... Men mkt bättre.. Måste vacuum vara kopplat när rotorn ändå är mekanisk?

/Peter

Link to comment
Share on other sites

Tillskottsventilen är ju endast i funktion när man stöter till gaspedalen.

Är problemet vid kontinuerlig körning kan det inte vara den.

Har du med stroboskåplampa tittat på hur förtändningen rör sig genom varvtalsområdet?

Hur trimmat har du?

Unilite är ett hatobjekt för mig.

Dess givare är extremt känslig för elektrisk påverkan.

Svetsar man exempelvis på bilen och inte kopplat ur fördelaren så bränns kortet direkt i den optiska givaren. :thumbdown:

Dessutom att det är en optisk givare känns inte heller lika tillförlitligt som induktiva som nästan alla andra fördelare har.

Fast det är knappast något mellanting. Antingen funkar det eller så är de kass.

Vacumklocka kan ju också vara lite stökigt att få fungera rätt på en väldigt trimmad motor.

Jag föredrar 100% mekanisk trots den ökar bränsleförbrukningen en aning

Jodå jag har kollat med strobolampa.... ställde tändningen vid 4000rpm på ca 38grader, På det så blev förtändningen på tomgång 22grader?! det känns inte rätt... men trots det så går bilen bättre... tvekningarna och puffarna är till 70% borta...

kanske ny fördelare utan vacuum som gäller? Vad kan man gifta ihop med msd6al och msd blaster tändspole?

Trimmningsgraden är väl lagom. Högkompkolvar 11,5:1, edelbrock rpm insug, edelbrock 600 fugge, portade toppar, balanserad bottendel, hooker headers... säkert misssat nåt... men ungefär.

Link to comment
Share on other sites

Rotorns förställning är alltid mekanisk oavsett modell på fördelare.

Skillnaderna är om mekaniken ska röra sig med hjälp av en vacuumklocka som drar eller enbart med hjälp av centrifugalkraften.

22 grader låter lite högt.

Man får testa sig fram på en trimmad motor.

Min är ganska vass och tändningen är ställd i bromsbänk för max effekt och det resulterade i en grundtändning på 17grader

Link to comment
Share on other sites

Vacuumförställningen fungerar så här: ( om den är rätt kopplad till förgasaren )

När du har ett högt vacuum i insuget ( vid stängda spjäll dvs motorbroms och mycket små gaspådrag ) ökar den förtändningen för att förbränningen av bränslet som har låg hastighet in i motorn ska bli mer fullständig. Resultatet blir att du tar vara på bränsledropparna bättre vid t.ex stadskörning.

På tomgång har också insuget ett högt vacuum vilket ger att mätvärden med inkopplad vacuum ser helt galna ut, inget att bry sig om.

Vid gaspådrag minskar vacuumet nästan till 0 och vacuumförställningen jobbar inte alls.

Link to comment
Share on other sites

Rotorns förställning är alltid mekanisk oavsett modell på fördelare.

Skillnaderna är om mekaniken ska röra sig med hjälp av en vacuumklocka som drar eller enbart med hjälp av centrifugalkraften.

22 grader låter lite högt.

Man får testa sig fram på en trimmad motor.

Min är ganska vass och tändningen är ställd i bromsbänk för max effekt och det resulterade i en grundtändning på 17grader

japp jag är med... vacuumet ändrar ju hela "plattan" men på det så har jag en en fjädrande rotor, kollar jag tändningen utan vacuum så känns det som mera följsam tändnings kurva., Den följer fint hela vägen 22grader till 38grader...då känns det en mekanisk fördelare med blaha vacuum.....:confused:

Link to comment
Share on other sites

Vacuumförställningen fungerar så här: ( om den är rätt kopplad till förgasaren )

När du har ett högt vacuum i insuget ( vid stängda spjäll dvs motorbroms och mycket små gaspådrag ) ökar den förtändningen för att förbränningen av bränslet som har låg hastighet in i motorn ska bli mer fullständig. Resultatet blir att du tar vara på bränsledropparna bättre vid t.ex stadskörning.

På tomgång har också insuget ett högt vacuum vilket ger att mätvärden med inkopplad vacuum ser helt galna ut, inget att bry sig om.

Vid gaspådrag minskar vacuumet nästan till 0 och vacuumförställningen jobbar inte alls.

Kör ju malloryn på portat vacuum? inte rätt?

Link to comment
Share on other sites

Jo rätt eller rätt in i insuget.

Meningen är som Janne skriver att klockan ska ta signal från det vacuum som råder i insuget.

På Edelbrockförgasaren är det den porten som sitter aningen lägre än den andra.

Den leder till vacuum som sitter under spjällen.

Link to comment
Share on other sites

Jo rätt eller rätt in i insuget.

Meningen är som Janne skriver att klockan ska ta signal från det vacuum som råder i insuget.

På Edelbrockförgasaren är det den porten som sitter aningen lägre än den andra.

Den leder till vacuum som sitter under spjällen.

Och just nu sitter slangen i den porten som sitter ovanför spjällen? inte rätt? kallas inte den för portat vacuum?

Link to comment
Share on other sites

Höll för länge sedan och skruvade ihjäl mig på min lätt trimmade cleveland 4V med Carter ( Edelbrock) med massor av problem, varmgång, tvekan vid gaspådrag osv.

Frågade då en "gubbe" med erfarenhet (SM vinnare Modifierad standard på den gamla goda tiden) om vad jag skulle hitta på, hans svar var att:

ÄR DU SÅ DJÄVLA DUM SOM HAR EN CARTER SÅ FÅR DU SKYLLA DIG SJÄLV :) bytte till Holley 650dp och problemet var löst....

Hans förklaring var att vakuumet är för lågt i en 4V cleveland för att passa med Carter förgasare, Har du 2V toppar så gäller ej detta (hoppas jag )

Gick senare tillbaka till Cartern och med minsta nålarna och största munstyckena så gick den så småningom ganska snålt och bra måste jag erkänna, men eftersom ekonomin inte var huvudsaken så åkte olika Holley förgasare på igen :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...