COCS Posted March 13, 2012 Report Share Posted March 13, 2012 HejMåste man ha km/h skala eller tejpa på märken km/h vid vanlig bes. av en Mustang 1966 & 1967?Jag har hört det inte behövs för veteranbilar, men sedan pratat med 2 andra som säger att man måste ha det. En tredje person visade ett dok. från Vägverket där det står att han fått dispens att inte behöva ha km/h visning, men det var ca 12 år sedan han fick dispensen, så lagar kan ju ha ändrat sig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
killian Posted March 13, 2012 Report Share Posted March 13, 2012 Jag regbesiktigade förra året och märkte upp 50,70,90,110 med klisterlappar på mätartavlan plus att jag hade gps:en i rutan och de hade inget att invända mot det. Däremot tyckte de inte om det orangea ljuset på positionslysen fram, han bad mej helt enkelt att klippa av kablarna så bara blinkersen funkade för positionslyset behövdes inte förrän till -71 års modell har jag för mej.Lycka till/ Magnus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gustaf Posted March 13, 2012 Report Share Posted March 13, 2012 Jag har 2 st -67. Den ena sitter det klisterlappar på milesmätaren och den pendlar från 0 till 120 miles vid promenadfart, den andra är det km skala på och den har en 5 vxl Tremec och 4.30 bakxelutväxling och visar ca 120 km/h vid 50 km/h. Ingen besiktningsman har någonsin ( 3 resp. 2 besiktningar ) haft synpunkter. Bara för att jag skrivit detta så får jag väl en nitisk besiktare av båda bilarna i sommar. Annars brukar en hela Explorer i handsfacket och en halv nyslaktad gris i bakluckan (som kanske är borta efter provkörningen) hjälpa även de mest svårbesiktigade bilar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Posted March 13, 2012 Report Share Posted March 13, 2012 Enklast är att bara ta bort de orangea glasen. Behöver inte vara några. Har gjort så vid några tillfällen och va helt OK enligt besiktnings mannen.Skulle aldrig kapa sönder en original kabelpiska.Lär inte vara OK att klistra på siffror utanpå glasen. Skalan skall vara belyst samt märkt med Km/h enligt samma person.Men som de flesta känner till så handlar det i slutändan om en personlig bedömning av besiktnings mannen. Därför går det aldrig att säga vad som går och inte går vid en besiktning ,om man inte tänker följa reglementet till fullo.Men även där finns det olika tolkningar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fast66 Posted March 14, 2012 Report Share Posted March 14, 2012 VP har skalor på lager till 66 - såg det i hyllan på deras "öppna hus" härom veckan. Fast då måste man ju ta ur instrumenthuset och dela detta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
COCS Posted March 14, 2012 Author Report Share Posted March 14, 2012 Tack för alla svar!Vad jag förstår utav detta, så måste man alltså även på en veteranbil har km/h skala, men att en bil med miles-mätare ofta kan komma igenom utan anm. - fast den egentligen inte borde.Mvh CS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
laxkungen Posted March 14, 2012 Report Share Posted March 14, 2012 När jag besiktade min bil senast i Umeå så hade jag inga problem trots milesgradering och inga markeringar för 50,70,90 och 110. Nu skall jag besikta bilen under sommaren och hoppas att det skall gå bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
COCS Posted March 15, 2012 Author Report Share Posted March 15, 2012 Idag var jag hos Bilprovningen i Göteborg och kan konstatera att det blir en 2:a om hastighetsmätaren inte visar km/h eller har en skala som visar både km & miles. Det är även OK att ha tejpat på små bitar km/h gradering, men har man ingen km/h gradering blir det som sagt 2:a. Annars kan man söka dispens om man vill ha kvar originalskalan i miles. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts