Jump to content

Behöver uppgraderingstips.


taxan

Recommended Posts

Hallå allihopa. Är en nybliven ägare till en Mustang GT -04 automat med kenne bell kompressor monterad.

Nu är det så att jag vill börja att uppgradera lite saker och behöver således lite förslag och råd från er kunniga Mustangägare.

Jag kommer att rada upp dom olika delarna som jag vill göra nått åt och ni får hemskt gärna också svara i den ordningen så att det blir lättare för mig att hålla koll =). Ni får gärna länka till delarna:

1: Preppning av vxl-låda. Vad går det att göra åt dessa vxl-lådor? Lameller, shiftkit, ventilhus? Märke, modell?

2: Bakaxel. Kraftigare diff, vilken? Ändring av utväxling, är det nödvändigt?

3: Bromsar. Förslag på bra uppgraderingskitt.

4: Headers inkl system. Har läst på nätet att det skulle vara trixigt att montera långa headers på en bil med automat då dessa kan ta i växelreglage och ibland även vxl-lådan och att dessa då måste modifieras? Stämmer detta? Någon som vet nåt som passar rakt av utan modifiering?

Mvh Tommy

Link to comment
Share on other sites

1: Preppning av vxl-låda. - Shiftkit finns, du kan även byta ventilhus. Starkare TC med högre stall....Original klarar 4R70W lådan att ta rätt mycket stryk..så vad är ditt mål med bilen? Shiftkit och valve body kan du byta utan att demontera/ta ner lådan.

2: Bakaxel. Kraftigare diff, vilken? Ändring av utväxling, är det nödvändigt? - Eaton har kraftigare diffar...då ska du även byta till 31 splines axlar..återigen vad är ditt mål? Om du inte ska överladda mussen ordentligt samt köra klisterdäck så behöver du inte byta diff och axlar...Byta utväxling kan du göra....3.73 eller 4.10 är vad som förespråkas. 4.10 om du har automatlåda...som de säger i USA don't fear the gear...

3: Bromsar. Förslag på bra uppgraderingskitt. - Cobra bromsar eller så kör du overkill som jag och slänger på 14" skivor med 8-kolvs ok...snyggt, häftigt men totalt onödigt :)

4: Headers inkl system - Mac, Kooks samt American Racing Headers klarar automatlåda.

Link to comment
Share on other sites

Ok, kan du rekommendera ett bra shiftkit och valve body? Och vart köper man sakerna? Mitt mål med bilen är att jag ska kunna köra den som jag vill utan att behöva vara orolig för att jag ska förstöra växellådan. Ska vara ca 480-490hk i motorn nu och jag det lär ju inte bli mindre med tiden iaf. För nu hänger den inte med, tror jag fick den att slira lite igår, luktade bränt som fan iaf.

Du nämner starkare TC, vad är det? Är det konvertern du pratar om?

4.10 i utväxling säger du... Vad är det original då, vet du det?

Haha, manligt! =) Har tittat på dessa bromsar, kan det vara nått? http://www.ssbrakes.com/commerce/detail/index.cfm?nPID=8253

Jag har 20" hjul nu, ser inte speciellt roligt ut med originalbromsarna! =(

Jaha så det finns headers som fixar detta, kanon! Trodde jag var tvungen att köra med shortys.

Vart beställer ni era saker ifrån? Finns det någon bra sida för oss mustangägare??

// Tompa

Link to comment
Share on other sites

Såg sen att du har överladdning...med närmare 500hk skulle jag snarare fundera på att förstärka motorn. Standard ska 2V motorerna inte klara mycket mer än 380-400 rwhp om man vill att sakerna ska hålla. Men det kanske är förstärka komponenter i motorn redan?

3.27 är standardutväxlingen...3.55 på cobra...men med överladdning ska du kanske fundera över 3.73..annars kan 1an bli väldigt kort med 4.10....

TC, ja konvertern.

Jag funderade på SS bromsarna själv, men sen var det "rea" på elmia förra året så då köpte jag D2 bromsarna.

Åter till headers...Kooks och ARH är de som kommer att ge dig bäst effektökning...du kan nog räkna med ca 20 rwhp på en överladdad motor med Kooks. Sen skulle jag köra Magnaflow mid-pipe och cat-back....

Jag köper mitt från summit racing, torq, lethal performance och american muscle.

Link to comment
Share on other sites

Kan inte låta bli att fråga. Om du har närmare 500 hk på veven (förmodar att du bromsat den eftersom du är så specifik med effekten), vad är poängen med att montera headers som ger ett, i sammanhanget, blygsamt antal hk?? Om inte annat så borde det vara gjort i samband med att du fått kompressor monterat. Att man skulle få ut nästan 500 hk med enbart kompressor och IC (utgår från att du har en IC monterad) på en i övrigt standard bil låter inte rimligt. Vad är mer gjort på bilen? Sprut, bromsar väghållning? I ditt fall hade jag satsat på bromsar och väghållning som matchar effekten.

Link to comment
Share on other sites

Nej bilen är inte bromsad vad jag vet, iaf inte av mig då jag köpte den i fredags. Vore den bromsad så skulle jag nog inte skriva att det ska vara 480-490hk i motorn utan då skrivit ett exakt tal. Vad poängen är att montera headers?? Det gör jag för att jag känner för det.. Och att det inte är monterat redan kan ju inte jag styra över, eller hur? Det som sitter på bilen är det som följer med när man köper ett 2,1L BIG BORE Superchargerkit. Och då den enl den förra ägaren ska ladda ca 10psi blir det enl Kenne Bell ca 416whp, och dividerar man det då med 0,85 enl Kenne Bells anvisningar så blir det 489,41176470588235294117647058824= Ca 480-490hk i motorn. Om dom uppgifterna sen stämmer till 100% ska jag låta vara osagt men det är det jag har att gå på i dagsläget innan jag har varit i kontakt med dom som monterat kompressorn. Här är bilen iaf http://www.garaget.org/?car=254692

Link to comment
Share on other sites

Var inte min avsikt att vara dryg om det uppfattades så :) Menar bara att det är lite förtjänst i förhållande till arbete/kostnad och med tanke på din massiva effekt så är det en liten effektökning i sammanhanget. Men vill man ha det så är det bara att köra.

Eftersom din bil inte är bänkad så hade jag personligen gjort det först. Då får du reda på vad du har effekt/vrid och får besked på om du har optimal mappning. Kan ju visa sig att en mappning är nödvändig? Har man så mycket effekt så är det inte säkert att man märker ett hål i registret. Är allt OK så har man åtminstone ett kvitto på det.

Baserat på bänkningen så kan du fundera på vilken utväxling du vill ha om någon. Är det som macattac säger att det är 3.23 original så kan man räkna på hur mycket mer vrid du kommer få med en 3.73 eller 4.10 utväxling. Då har du exakta siffror på hur mycket NM du kommer att få med resp. utväxling och kan kolla om din låda klarar av det.

Link to comment
Share on other sites

Var inte min avsikt att vara dryg om det uppfattades så :) Menar bara att det är lite förtjänst i förhållande till arbete/kostnad och med tanke på din massiva effekt så är det en liten effektökning i sammanhanget. Men vill man ha det så är det bara att köra.

Eftersom din bil inte är bänkad så hade jag personligen gjort det först. Då får du reda på vad du har effekt/vrid och får besked på om du har optimal mappning. Kan ju visa sig att en mappning är nödvändig? Har man så mycket effekt så är det inte säkert att man märker ett hål i registret. Är allt OK så har man åtminstone ett kvitto på det.

Baserat på bänkningen så kan du fundera på vilken utväxling du vill ha om någon. Är det som macattac säger att det är 3.23 original så kan man räkna på hur mycket mer vrid du kommer få med en 3.73 eller 4.10 utväxling. Då har du exakta siffror på hur mycket NM du kommer att få med resp. utväxling och kan kolla om din låda klarar av det.

haha ok, my bad =)

Det ligger nått i det du säger, får titta över det alternativet..

Link to comment
Share on other sites

haha ok, my bad =)

Det ligger nått i det du säger, får titta över det alternativet..

Jag har läst att KB Big Bore ska ge de siffror du säger, men som FastNinja säger så bör du bänka bilen...det kan vara glädjesiffror.

Men med ett parasitic loss på ca 20% som mustang med automatlåda har så ligger du runt 380-390 hk på bakhjulen...vilket bör ses som gränsen för vad din motor klarar om du inte vill riskera ras....416 rwhp hade stämt om du hade manuell låda...då är drivlinetappet runt 15%....

Jag skulle, snarare än att lägga "onödiga" pengar på komplett avgassystem, lägga pengarna på att förstärka din motor. Typ detta

http://www.modularmustangracing.com/450%20shortblock.htm

Av nyfikenhet...är det den musse som såldes i Sollentuna på blocket för någon vecka sen som du köpt?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Inte ens jag som är rätt inne på mustanger etc förstår vad dom där bokstäverna betyder... :P

FLSFC = Full Length Sub-Frame Connectors

WL = Watt-länk

TA= Torque Arm

Va fan Freddan...skärpning ;)

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...