taxan Posted April 5, 2012 Report Share Posted April 5, 2012 Jag har en polare som sitter på en växellåda från en -01 bullit mustang, T45 heter visst lådan. Han har även mellanaxel, svänghjul ,tryckplatta och lameller från samma bil. Vad mer skulle behövas för en konvertering till manuell låda förutom pedalställ och utväxling i bakaxel?Bilen är en GT -04// Tommy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund Posted April 5, 2012 Report Share Posted April 5, 2012 (edited) Det är mycket enklare än man tror...Endast 2 enkla steg1) Sälj din bil2) Köp en annan med manuell lådaSkämt o sido så har du inte tänkt på att göra detta istället?Att byta drivlina som du tänkt är massor med jobb och det kräver en massa pinaler, mojänger, kunskap och arbeten.Det kan helt enkelt inte löna sig annat än att man själv tycker det är kul.....Vilket det INTE ärNär man väl gjort jobbet så kanske det inte ens blir bra plus att du samtidigt sänkt andrahands värdet rejält.En vanlig GT 04 som är så "omskruvad" är en ganska kall potatisHar själv bara gjort ett sånt här jobb på äldre Mustanger vilket jag antar är 100ggr lättare men det var surt nog.Betydligt mer tid och pengar än vad man anar.Ganska enkel mattematik...Din "polare" antar jag inte ger bort prylarna utan säkert tänkt få sisådär 20.000 för allt?Dubbla det till 40 000 så kanske det sitter i bilen.Jag vet hur det funkar för när man börjar skruva så går saker sönder och man passar samtidigt på att "fixa annat".. Ta dom 40 000 och flytta till ett nytt köp på bilFöresten enbart byta bakaxel är svårt komma under 10''.. Edited April 5, 2012 by Per Berglund Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pools Posted April 5, 2012 Report Share Posted April 5, 2012 Hej!Varför ska man byta till manuell låda när man har automat? Om man inte ska köra racing eller nåt? Eller om inte lådan är kass? Då blir det nog billigare, som Per säger, skit i det! Sälj lådan, och köpen ny auto! (Eller begagnad)Mvh.P-O Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanneJ Posted April 6, 2012 Report Share Posted April 6, 2012 Kolla så att ínte bilen är helbilsgodkänd.Kan bli hemska problem vid besiktningen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
taxan Posted April 6, 2012 Author Report Share Posted April 6, 2012 Anledningen till att jag funderar i dessa banor är att det sitter en kenne bell kompressor monterad och lådan pallar inte riktigt. Och ska jag förstärka lådan + kanske byta ut konvertern till en kraftigare så drar det iväg rejält i pris. Och då polaren sitter på en manuell inkl dom saker jag nämde vilket han vill ha 6000kr för så kändes det som ett alternativ. Åker man på att byta databox? För automaten är väl elektroniskt styrd? Vad är skillnaden om bilen är helhetsgodkänd eller inte då?? Min är inte det... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund Posted April 6, 2012 Report Share Posted April 6, 2012 Ja det är nog fortfarande ett bättre alternativ att då plocka ur kompressorn och sätta den i en annan Mustang med manuell om det är det du vill ha.Känns ganska avigt att göra en så total manuell ombyggnad bara för en kompressorns skull.Att sätta in en ny starkare automatlåda plus ny turbin är även det garanterat billigare och enklare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
freddan302 Posted April 6, 2012 Report Share Posted April 6, 2012 Låt killen skruva om han vill... Måste finnas många som gjort detta bytet i usa...Dock är inte T45 lådan så kraftig och koppling lär du få byta med 500 hästar..Stannar du på dom hästarna så håller nog lådan fint, dock brukar det inte bli att man gör det, iaf inte hos mig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
taxan Posted April 10, 2012 Author Report Share Posted April 10, 2012 Det är det som är nackdelen med att söka hjälp på forum. Man blir väldigt ofta ifrågasatt om varför man ska göra som man tänkt, och det är väl i och för sig inte nått fel i det men svaren på frågan brukar då oftast utebli.Får se hur jag gör med lådan, går det att preppa den för att hålla för lite mer hästar än jag har nu så får den sitta kvar. Tänkte jag ska byta utväxling och det lär väl skona lådan lite också? Vilken utväxling bör man välja då, 3:73 eller 4:1? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
freddan302 Posted April 10, 2012 Report Share Posted April 10, 2012 Vet inte hur det är med utväxlingen när det gäller automat... Jag har 3.55 på min men med manuell låda. 3.73 kanske blir en bra kompromiss... Varvar inte så mkt vid långkörning men ändå nog låg för att påverka accelerationen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
taxan Posted April 10, 2012 Author Report Share Posted April 10, 2012 Ja man vill ju kunna åka motorväg utan att varva ihjäl den. Vet du vart man får tag på utväxling och lameller till diffen i kit? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
freddan302 Posted April 10, 2012 Report Share Posted April 10, 2012 Här kan du beställa, har själv beställt några gånger härifrån och det har gått bra, dom tar paypal också... http://www.cjponyparts.com/ford-racing-ring-%26-pinion-gear-set-8+8%22-axle/p/M420988308/http://www.cjponyparts.com/ford-racing-ring-and-pinion-install-kit-deluxe-8-8-1985-2012/p/M4210B/http://www.cjponyparts.com/ford-racing-traction-lok-rebuild-kit-with-carbon-fiber-clutch-packs-8-8-inch-1986-2012/p/M4700C/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
taxan Posted April 10, 2012 Author Report Share Posted April 10, 2012 Tack så mycket. Hur lång leveranstid brukar det vara? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
freddan302 Posted April 10, 2012 Report Share Posted April 10, 2012 En vecka lite drygt... Är för det mesta svenska posten som är dom söligaste... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
taxan Posted April 10, 2012 Author Report Share Posted April 10, 2012 Ok, ja det kunde man ju ge sig på att det är i sverige som flaskhalsen sitter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LEIF L Posted April 12, 2012 Report Share Posted April 12, 2012 Det är det som är nackdelen med att söka hjälp på forum. Man blir väldigt ofta ifrågasatt om varför man ska göra som man tänkt, och det är väl i och för sig inte nått fel i det men svaren på frågan brukar då oftast utebli.Får se hur jag gör med lådan, går det att preppa den för att hålla för lite mer hästar än jag har nu så får den sitta kvar. Tänkte jag ska byta utväxling och det lär väl skona lådan lite också? Vilken utväxling bör man välja då, 3:73 eller 4:1?Du har PM Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.